۰ نفر

مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه:

بازگشت‌ کره‌ای‌ها به بازار ایران آسان نخواهد بود

۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۸:۲۲
کد خبر: 453229
بازگشت‌ کره‌ای‌ها به بازار ایران آسان نخواهد بود

مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه تاکید کرد: رفتار کنونی کره‌ای‌ها در آینده روابط‌شان با ایران اثرگذار است و با رویه‌ای که در پیش گرفته اند، بازگشت‌شان به بازارهای ایران آسان نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید جلال ساداتیان»، درباره عدم پرداخت بدهی هفت میلیاردی کره جنوبی به ایران گفت: کره‌ای‌ها در عرصه سیاست خارجی وضعیت خاصی را دارند و وضعیت آنها به گونه‌ای نیست که بخواهند به طور مستقل دست به عمل بزنند و به شدت زیر نظر ایالات متحده هستند.

وی گفت: سئول در دوران جنگ سرد زیر چتر حمایتی واشنگتن قرار گرفت و برای مقابله با چین و شوروی سابق به یکی از پایگاههای اصلی آمریکایی ها در شرق آسیا تبدیل شد. اکنون هم تهدید کره شمالی که دارای بمب‌های هسته‌ای و هیدروژنی است را زیر گوش خود احساس می‌کند و معتقد است اگر حمایت واشنگتن نباشد، تهدیدات پیونگ یانگ علیه سئول عملی می‌شود.

کره جنوبی از نظر سیاسی استقلال عمل ندارد

این کارشناس مسائل شرق آسیا یادآور شد: کره جنوبی از نظر اقتصادی، کشور پیشرفته‌ای است اما از نظر سیاسی استقلال چندانی از خود ندارد.

وی افزود: کره‌ای‌ها به دلایلی که متاثر از فشارهای آمریکا است، با این بهانه که مطالبات ایران به دلار است و از طرفی، آمریکا بانک‌ها و موسسات مالی را از همکاری با ایران منع کرده، مدعی است که نمی‌تواند بدهی‌های خود را به دلیل تحریم‌ها در اختیار ایران قرار دهد و به همین خاطر، از پرداخت‌ بدهی‌هایش خودداری می‌ورزد.

ساداتیان: کره‌ای‌ها تا پیش از تحریم‌ها روابط نزدیک و دوستانه‌ای که بیشتر رنگ و بوی اقتصادی و مبتنی بر همکاری‌های تجاری بود، با ایران داشتند اما فشارهای دولت ترامپ کره‌ای‌ها را مجبور کرد چشم‌شان را بر همکاری‌های پر سود با ایران ببندند و روابط دو کشور به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف دنیا از جمله کره جنوبی موجب کاهش فعالیت‌های اقتصادی و متعاقبا کاهش درآمد کشورها شده است. از سوی دیگر محدودیت‌های ناشی از کرونا در رسیدن دو کشور برای حل موضوع نیز موثر بوده است.

مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه فکر نمی‌کنم بدهی کره جنوبی به ایران به گونه‌ای باشد که آنها بخواهند این بدهی را پرداخت نکنند، ابراز داشت: اگر فشار آمریکا نباشد، بازار ایران آنقدر جذاب است که کره‌ای‌ها بدهی‌شان را پس خواهند داد.

ساداتیان یادآور شد: آمریکا به کشورهایی نظیر ترکیه و چین هم برای قطع همکاری با ایران فشار می‌آورد. این فشارها بر روابط اقتصادی‌شان با ایران هم موثر بوده ولی آن کشورها چون از نظر سیاسی مستقل هستند روابط‌ اقتصادی‌شان را همانند کره ای‌ها با ایران قطع نکردند.

وی افزود: وضعیت و توانمندی برخی از کشورها به گونه‌ای است که می‌توانند در برابر زورگویی و فشار آمریکا ایستادگی کرده و بی‌اعتنا به تهدیدات ترامپ برای قطع روابط با ایران باشند ولی کره‌ای‌ها در برابر فشارهای ایالات متحده حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند به تهدیدات ترامپ  اعتنا نکنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی چه تاثیری بر آینده روابط ایران و کره جنوبی دارد، گفت: شرایط ایجاد شده موجب شده مراودات تجاری دو کشور تقریبا به صفر برسد. از طرفی شرکت‌های بزرگ کره‌ای ایران را ترک کرده‌اند. از طرف دیگر فروش نفت ایران به کره‌ جنوبی هم متوقف شده است.

ساداتیان با اشاره به گذشته روابط تجاری دو کشور بیان کرد: کره‌ای‌ها هم در عرصه تکنولوژیکی حضور زیادی در بازار ایران داشتند و هم علاقه‌ زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مربوط به نفت و پتروشیمی ایران داشتند و اقداماتی هم در این زمینه انجام داده بودند ولی اکنون این همکاری‌ها و مراودات متوقف شده است.

چشم کره‌ای‌ها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده است 

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم اگر کره‌ای‌ها استقلال عمل داشته باشند، دوست ندارند بازار ایران را از دست بدهند. هرچند رفتار کنونی آنها در آینده اثرگذار است یعنی بازگشت‌شان به بازارهای ایران در آینده، آسان نخواهد بود چراکه اولویت روابط ایران با کسانی است که در دوران سختی ایران را تنها نگذاشتند.

این کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: سئول می‌خواهد چهار، پنج ماه باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به شکلی بگذراند. به عبارتی، چشم آنها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده و می‌خواهند ببینند چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود.

ساداتیان ادامه داد: اگر بایدن بتواند ترامپ را شکست دهد و پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، قطعا کره‌ای‌ها در زمینه روابط با تهران و بازگشت به ایران تغییر رویه خواهند داد.