۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

پیش‌بینی نرخ بیکاری 20درصدی برای سال99/ کاهش 6میلیونی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبر: 436060
پیش‌بینی نرخ بیکاری 20درصدی برای سال99/ کاهش 6میلیونی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

یک کارشناس حوزه کار گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در سال 99 دوبرابر سال 98 شده و حداقل به 20درصد برسد.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: آمار رسمی می‌گوید بیکارانی که به بعد از شیوع کرونا به سایت وزارت کار مراجعه کردند700 هزار نفر هستند ولی پیش‌بینی ما این است که حداقل یک میلیون نفر نتوانستند نام نویسی کنند زیرا همه افراد دسترسی و امکانات ندارند و بخش زیادی چون کد کارگاهی ندارند فکر می‌کنند نمی‌توانند از این بیمه استفاده کنند و ثبت‌نام نکردند و بخشی اصلا مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند مثل کارگران بخش حمل و نقل و کارگران ساختمانی که همه آسیب دیده هستند ولی برای ثبت‌نام اقدام نکردند.

وی افزود: بیش از یک میلیون و 700هزار نفر در این مدت شغلشان را از دست دادند و 670هزار نفر واجد شرایط هستند یعنی تقریبا همه کسانی که ثبت‌نام کردند واجد شرایط بودند و پیش‌بینی ما این است که تعداد بیکاران بیشتر از این است.

این کارشناس ادامه داد: آخرین اخباری که من به صورت غیر رسمی دارم این است که لیستی که در اسفندماه به سازمان تامین اجتماعی برای تعداد کارگران بیمه شده داده شده حدود 8میلیون نفر است و این درحالی‌ست که پیک افراد بیمه شده در قبل از تحریم‌ها و شیوع کرونا در سال 97، 14میلیون نفر بوده است که این فاصله نشان می‌دهد ما تعداد زیادی از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را از دست دادیم. البته هنوز سازمان تامین اجتماعی اعلام موضع رسمی در خصوص کاهش تعداد بیمه‌شدگان نکرده است.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: برآورد ما این است که تا پایان سال 98، به دلیل شیوع کرونا و تشدید تحریم‌ها مخصوصا در بخش خدمات بیش از 4 میلیون از مشاغل را از دست دادیم که بسیار بیشتر از تعدادی است که آمارهای رسمی به ما می‌گوید.

وی در خصوص پیش‌بینی نرخ بیکاری تا پایان سال 99 گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 نرخ بیکاری حداقل به دوبرابر آنچه در سال 98 بود یعنی حدود 20درصد برسد زیرا مشاغلی که آسیب می‌بینند برای اینکه ترمیم بشوند و به چرخه اقتصادی برگردند شرایط سختی دارند و امکان بازگشت آن ها به سرعت وجود ندارد با توجه به اینکه حمایت‌های کامل و موثری هم توسط دولت صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس حوزه کار با تاکید بر اینکه قرار نیست دولت حمایت‌های کرونایی را در قالب قانون انجام بدهد، گفت: طبق صحبت‌ها و مصوبات حمایت‌های دولت در قالب قانون بیمه بیکاری نیست زیرا قانون بیکاری پیچیدگی‌های خودش را دارد و فقط هم برای کسانی است که سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند و لیستشان در دی 98 تایید شده است و علاوه بر آن فعلا فقط شامل فروردین‌ماه و نهایتا اردیبهشت خواهد بود که نشان می‌دهد حمایت‌های کمی است.

وی افزود: هنوز مبلغ این کمک‌ها به طور دقیق مشخص نیست و بحث‌های مبلغ دقیق و واریز آن در سازمان برنامه و بودجه نهایی نشده است ولی می‌دانیم که مبلغ آن قطعا از حداقل حقوق قطعا کمتر خواهد بود.

حاج اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز است دولت بازنگری انجام بدهد تا بتواند پوشش لازم را برای حمایت همه جانبه از همه بیکاران به عمل بیاورد و اگر مبلغی که از صندوق توسعه برداشت کرده کفاف حمایت کامل از بیکاران و افراد آسیب‌دیده را نمی‌دهد لازم است این برداشت بیشتر شود.