۰ نفر

اتاق بازرگانی بین‌المللی از اینکوترمز 2020 رونمایی کرد

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۲۹
کد خبر: 412587
اتاق بازرگانی بین‌المللی از اینکوترمز 2020 رونمایی کرد

اتاق بازرگانی بین‌المللی در ژانویه سال جدید میلادی، از اینکوترمز 2020 با تغییراتی نسبت به نسخه 2010، رونمایی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اتاق بازرگانی بین‌المللی(ICC)  از زمان تأسیس در سال ۱۹۱۹، نقش منحصربه‌فردی در زمینه تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بین‌المللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاست‌ها و مقررات - از جمله اینکوترمز و مقررات بانکداری بین‌المللی مانند اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌ها و... ایفا کرده است. اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال 1936 برای اولین بار سعی کرد با تدوین شرایط بازرگانی بین‌المللی (Incoterms) نحوه تقسیم هزینه‌ها، مسئولیت­ها و ریسک­های معامله بین طرفین را در قالب چند اصطلاح استاندارد و مشخص ساماندهی کند. بیمه ملت

اصطلاحات معرفی شده توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی برای اینکوترمز در سال 1936، محدود به 6 اصطلاح یا قاعده می‌شد. شمار این اصطلاحات در نسخ سال‌های 1953 (شامل 8 قاعده)، 1967 (شامل 10 قاعده)، 1976 (شامل 11 قاعده)، 1980 (شامل 14 قاعده)، 1990 (شامل 13 قاعده)، 2000 (شامل 13 قاعده) و در سال 2010 (11 قاعده شامل EXW،  FAS، FCA، FOB، CPT، CIP، CFR، CIF، DAT، DAP، و DDP) به منظور انطباق با روش‌های معمول تجارت بین‌المللی، تغییر و مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفته است.

اینکوترمز اگرچه در قراردادهای تجاری بین‌المللی، اساساً به قرارداد فروش می­پردازد، اما دیگر جوانب تجارت همچون حمل، بیمه، بازرسی، امور گمرکی و ترخیص کالا را نیز مورد اشاره و تأثیر قرار می­دهد. از این منظر، از آنجایی که شرط تحویل کالا (Delivery Terms) در قواعد اینکوترمز بر میزان محاسبه سرمایه تحت پوشش و حق‌بیمه دریافتی و نیز در بررسی خسارت وارده به کالای مورد بیمه مطمح نظر بیمه‌گران قرار می‌گیرد، تغییر و تحول در این اصطلاحات برای شرکت‌های بیمه واجد اهمیت است. بیمه ملت

تغییرات مهم در اینکوترمز 2020

از جمله مهم‌ترین تغییراتی که اتاق بازرگانی بین‌المللی در اینکوترمز 2020 ایجاد کرده است که می‌تواند برای بیمه‌گران مهم باشد، عبارت‌اند از:

تغییر در سطوح پوشش بیمه CIF و CIP:

در اینکوترمز 2010 فروشنده موظف بود که حداقل پوشش بیمه‌ای را مطابق کلوز C انستیتو بیمه‌گران لندن فراهم کند. اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، در نسخه اینکوترمز 2020، سطوح مختلف بیمه‌ای در این دو قاعده را مد نظر قرار داده است؛ در اصطلاح CIF فروشنده کمافی‌السابق موظف به خرید حداقل پوشش بیمه‌ای است اما می‌تواند پوشش بالاتری نیز بسته به توافق با خریدار تهیه کند. اما در CIP بر خلاف نسخه 2010، باید حداکثر پوشش بیمه را خریداری نماید. علت این تفاوت در سطوح پوشش بین دو اصطلاح مزبور، در تفاوت نوع حمل کالا و ریسک بالاتر حمل و نقل کالا در قاعده CIP است.

حذف اصطلاح DAT:

اتاق بازرگانی بین‌المللی در نسخه 2020، اصطلاح DAT را حذف کرده و به جای آن از اصطلاح DPU (Delivered at Place Unloaded) رونمایی کرده است. بر اساس اعلام اتاق بازرگانی بین‌المللی اصطلاح DAT صرفاً تغییرنام یافته تا تاکید شود تحویل کالا صرفاً در ترمینال نیست بلکه هر مکان دیگری می‌تواند به عنوان محل تحویل کالا مورد توافق طرفین قرار گیرد. علاوه بر این، بر خلاف DAT، فروشنده در اصطلاح DPU موظف است کالا را در محل مورد توافق به صوت تخلیه شده تحویل خریدار کند.

تعیین دقیق‌تر لیست هزینه‌ها:

در اینکوترمز 2020 این امکان وجود دارد که هر یک از طرفین بتوانند لیست تمامی هزینه‌های مرتبط را در یک نگاه مشاهده کنند و دیدگاه روشن‌تری نسبت به کل هزینه‌های مرتبط با خرید و فروش کالا داشته باشند. جزئیات تقسیم هزینه بین خریدار و فروشنده می‌تواند حوزه وظایف هر یک از آنها را به نحو دقیق‌تری مشخص کند.