۰ نفر

فرمول محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه قدیمی است

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۱۵
کد خبر: 393468
فرمول محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه قدیمی است

مشاور ارشد مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان، معتقد است که میزان ظرفیت اختصاص یافته برای مقابله با تحریم‌ها درارتباط با ریسک‌های بزرگ کافی است اما این ظرفیت برای بعضی از حوادث طبیعی ممکن است کافی نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، نوشین ختائی گفت: هدف از بیمه اتکایی ، توزیع جهانی ریسک‌ها است تا در هنگام بروز خسارت، پرداخت خسارت فقط به بازار داخلی تحمیل نشود.

وی افزود: قبل ازاعمال  تحریم ها به جهت واگذاری های بیمه اتکایی داخلی به بیمه گران اتکایی بزرگ اروپایی، از تجربه و دانش آنها برای مدیریت ریسک و تعیین شرایط فنی و تکنیکی بیمه نامه‌های ریسک‌های بزرگ در حوزه های مختلف صنعتی ، مهندسی ، نفت وانرژی، کشتیرانی و هواپیمایی استفاده شد و آنها دانش خود را از راه‌های مختلف به بیمه گران ایرانی منتقل کردند.

ختائی اذعان داشت که "این نیاز برای فعالیت در سطح بین المللی، خصوصا در ارتباط با  حمل و نقل دریایی همچنان وجود دارد."

این کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد: شرکت‌های برتر بیمه اتکایی بین المللی دوره های تخصصی خود را هر سال در مقاطع مختلف برای کارشناسان شرکت های بیمه مشتری خود برگزار می‌کنند و بیمه گران ایرانی هم با حضور در این دوره‌ها با دانش تخصصی لازم روز در این زمینه‌ها آشنا شده که این دانش‌ها برای ارتقای فعالیت‌های بیمه‌ای‌ آنها بسیار مفید بود.

وی عنوان کرد: در گذشته ، شرکت‌های درجه یک بیمه اتکایی بین المللی برای اینکه از ریسک‌های بزرگ و پرخطر کشور مانند ریسک‌های هوایی و دریایی ، پتروشیمی و پالایشگاهی قبولی اتکایی داشته باشند، کارشناسان و متخصصان خود در این حوزه ها را به ایران می فرستادند.

مشاور ارشد مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان تصریح کرد که " در حال حاضر صنعت بیمه کشور به دلیل تحریم‌ها امکان دسترسی به بیمه‌گران اتکایی تراز اول را ندارد" و افزود: درست است که از نقطه نظر کارشناسی و تخصصی نیرو در کشور وجود دارد اما تعداد متخصصین بخش‌های تکنیکی وپیچیده نفت و انرژی ، نیروگاهی و پالایشگاهی  آشنابه صنعت بیمه کافی نیست ."

ختائی گفت: از سوی دیگر پروژه‌های بزرگی در دست اجرا بوده و صنایعی با فن آوری‌های جدید هم وارد بازار شده‌اند، اما کارشناسان بیمه‌ای که بتوانند از منظر بیمه‌گری گزارشات لازم را از این صنایع تهیه نمایند، به تعداد کافی نداریم.

وی در مورد میزان ظرفیت نگهداری ریسک در کشور، تصریح کرد: دولت ظرفیتی را برای مقابله با تحریم‌ها در اختیار بیمه مرکزی قرارداده است و از این نقطه نظر کمبودی حس نمی‌شود.

این کارشناس صنعت بیمه تاکید کرد که ظرفیت مذکور در زمینه ریسک‌های تک پاسخگو است اما باید توجه داشته باشیم که از منظر حوادث طبیعی این ظرفیت چندان کافی نیست.

ختائی در زمینه ارتباط با بیمه گران خارجی گفت : در حال حاضر چند شرکت بیمه روسی و شرکت ایشین ری در زمینه بیمه‌های اتکایی با بازار بیمه ایران همکاری دارند، اما ظرفیت آنها بسیار محدود است، از سوی دیگر بازار بیمه روسیه به دلیل نوع ساختار از نظر کیفیت خدمات قابل ارائه در سطح بیمه گران اتکایی بازار بیمه اروپا نیست.

وی با اشاره به ریسک حوادث طبیعی و ریسک‌های بزرگ حوزه نفت و انرژی گفت : نگرانی عمده بابت ریسک‌های حوادث طبیعی است و در ارتباط با موارد بیمه بزرگ و پرخطر کنسرسیوم‌های متشکل از شرکت های داخلی موثر و کمک کننده است.

مشاور ارشد مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان معتقد است که "فرمول محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه که در حال حاضر در کشور استفاده می‌شود طبق استانداردهای قدیمی بین المللی است و براساس آن نمی‌توان توانگری مالی یک شرکت بیمه را بشکل دقیق محاسبه و به استناد آن مجوز قبولی اتکایی داد.