۰ نفر

چند میلیون ایرانی فاقد بیمه‌ هستند؟

۴ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۰۰
کد خبر: 390393
چند میلیون ایرانی فاقد بیمه‌ هستند؟

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه ۸.۵ میلیون نفر در کشور تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، گفت: آیین‌نامه بیمه اجباری از سوی دولت تصویب شده و افراد بدون پوشش بیمه به صورت اجباری بیمه می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اصغر قائمی  در حاشیه  مراسم افتتاح سامانه پذیرش و رسیدگی الکترونیک اسناد بستری بیمه سلامت استان اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت مکلف است جهت تحقق سیاستهایی کلی سلامت، تامین منابع مالی پایدار حوزه سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت این افراد را زیرپوشش بیمه سلامت قرار دهد.
به گفته وی پیش بینی اجرای این طرح تا آخر آبان ماه است بطوریکه بر اساس مصوبه هیات وزیران ارزیابی آزمون وسع افراد بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و این وزراتخانه بعد از ارزیابی افراد اسامی را به سازمان بیمه سلامت ارائه خواهد کرد.
وی ادامه داد:  بعد از ارزیابی وسع و مشخص شدن دهک‌ها میزان پرداختی افراد بیمه شده مشخص می‌شود به طوری که حق بیمه دهک‌های پائین از سوی دولت و حق بیمه دهک‌های بالا از سوی اشخاص پرداخت خواهد شد.
قائمی به فعالیت ۱۹ سازمان بیمه‌گر در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه ششم تمامی سازمان‌های بیمه گر موظف هستند مشخصات و اطلاعات افراد تحت پوشش خود را در پایگاهی که در بیمه سلامت به این منظور در نظر گرفته شده وارد کنند.
مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیر عامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: بعد از استقرار برخط کلیه بیمه شدگان کشور در پایگاه  اطلاعات سازمان بیمه سلامت نحوه دریافت خدمات از طریق این پایگاه انجام خواهد شد.
وی از اتصال این سامانه به پایگاه‌های بر خط  دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها خبرداد و گفت: با تحقق این امر و استحقاق سنجی همپوشانی بیمه‌ای افراد مشخص و از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری خواهد شد.
به گفته وی الکترونیکی کردن و هوشمندسازی فرایندها یکی دیگر از اولویت‌های سازمان بیمه سلامت بوده و برای همین اقدامات خوبی در این زمینه در سال‌های اخیر در کشور انجام شده است.
قائمی بیان کرد: چهار طرح جدید برای الکترونیکی کردن فرآیند بیمه سلامت شامل استحقاق سنجی، نسخه نویسی الکترونیکی، ارسال الکترونیک و ارجاع و رسیدگی الکترونیک اسناد بیمارستانی در کشور آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از  ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند، اظهار کرد: خدمات این بیمه در پنج صندوق کارکنان دولت، سایر اقشار، روستاییان و عشایر، ایرانیان و بیمه همگانی سلامت ارایه می‌شود.
وی ادامه داد: حدود ۲۲ میلیون نفر از بیمه شدگان در صندوق روستاییان و عشایر بیمه هستند که وجهی بابت حق بیمه پرداخت نمی‌کنند.

وی ارائه خدمات بهتر و مطلوب به بیمه شدگان، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش هزینه‌ها، رفع همپوشانی،افزایش بهره‌وری، کاهش زمان رسیدگی به اسناد، افزایش دقت در فعالیت‌های بیمه ای، محاسبه دقیق و آسان هزینه‌ها، یکپارچگی سیستم مکانیزه بیمه و جلوگیری از  کلاهبرداری و جعل اسناد و سوء استفاده های احتمالی را از جمله مزایای طرح الکترونیکی کردن و هوشمندسازی فرایندها بیمه‌ای عنوان کرد.

پخش کلیپ، رونمایی از سامانه پذیرش و رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری بیمه سلامت استان اردبیل، تجلیل از موسسات درمانی، پزشکان و کارکنان نمونه که نهایت همکاری را با بیمه سلامت استان داشتند و مداحی از دیگر قسمت های این آئین بود.