۰ نفر

نحوه استعلام و دریافت سوابق بیمه از سامانه سنهاب

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 387826
نحوه استعلام و دریافت سوابق بیمه از سامانه سنهاب

ممکن است پس از خرید بیمه‌نامه‌های مختلف از سایت‌های فروش آنلاین بیمه، به دنبال اطمینان یافتن از صحت و اعتبار بیمه خود باشید. همچنین ممکن است پس از خرید خودرویی جدید، بخواهید در مورد بیمه‌نامه ثالث یا بدنه آن اطلاع پیدا کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیمه مرکزی برای حل چنین نگرانی هایی، سامانه‌ای به نام سامانه سهناب را در سایت رسمی خود راه اندازی کرده که استعلام بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از طریق آن امکان پذیر است. البته در حال حاضر «ازکی» نیز به عنوان یک سامانه مرجع برای خرید اینترنتی بیمه، در سایت خود بخشی را برای استعلام بیمه‌نامه‌ها از بیمه مرکزی فراهم کرده است. در واقع شما می‌توانید به صورت مستقیم و بدون نیاز به مراجعه به سایت بیمه مرکزی، صحت و سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه خود را در سایت ازکی مشاهده کنید.

مشاهده سریع و راحت سوابق بیمه

همانطور که گفتیم شما می‌توانید به شکلی بسیار سریع و راحت، استعلام بیمه‌نامه خود را در سایت ازکی انجام دهید. مزیت سامانه سنهاب سایت ازکی نسبت به سایت بیمه مرکزی این است که به دلیل تعداد مراجعه بالا به سایت بیمه مرکزی، در مواقع زیادی این سایت از دسترس خارج می‌شود، اما سایت ازکی در تمام روزهای هفته و در 24 ساعت شبانه روز در خدمت شماست. همچنین استفاده از سایت بیمه مرکزی به دلیل ویژگی‌های ظاهری و مراحل طولانی آن، ممکن است برای برخی افراد سخت و پیچیده باشد که این مشکل با کوتاه شدن و ساده شدن مراحل، در سایت ازکی وجود ندارد.

برای استعلام سوابق بیمه سنهاب، کافی است که آدرس www.azki.com/sanhab را در مروگر خود کپی کنید. پس از ورود به این صفحه، برای دریافت استعلام بیمه دو راه وجود دارد. در حالت اول باید اسم شرکت بیمه، شماره بیمه‌نامه، شماره تلفن همراه و کد ملی را وارد کنید تا اطلاعات بیمه‌نامه برای شما نمایش داده شود.

اما در حالت دوم می‌توانید فقط با وارد کردن کد یکتا و کد ملی، از وضعیت بیمه‌نامه خود استعلام بگیرید. البته کد یکتا مربوط به همه بیمه‌ها نیست و در بالای بیمه‌نامه‌های جدید کد یکتا نوشته شده است که از طریق آن می‌توان به سادگی استعلام بیمه را انجام داد.

02

پس از ورود اطلاعات لازم در این صفحه، باید گزینه استعلام را انتخاب کنید تا اطلاعات مهمی از جمله سابقه خسارت، درصد تخفیف بیمه، مبلغ پرداختی خسارت و موعد انقضای بیمه‌نامه برایتان نمایش داده شود. صفحه استعلام سوابق مشابه تصویر زیر است.

03

سوابق بیمه از طریق پیامک با استعلام سنهاب

علاوه بر روش اصلی استعلام بیمه‌نامه که از طریق صفحه سنهاب سایت ازکی انجام می‌شود، یک روش دیگر هم وجود دارد که از طریق پیامک می‌توان استعلام بیمه‌نامه را دریافت کرد. در این روش برای استعلام از طریق شماره بیمه‌نامه، باید متن زیر را به شماره 30002621 پیامک کنید:

متن پیامک:1*کد ملی بیمه‌گذار*شماره بیمه‌نامه چاپ شده

نمونه:1*0038515000*91/01/002/000123

برای استعلام از طریق کد یکتای بیمه‌نامه هم باید متن زیر را به شماره 30002621 ارسال کنید:

متن پیامک:1*کد ملی بیمه‌گذار*کد یکتای بیمه‌نامه

نمونه:1*0038515000*1234567890

البته در این روش یک شرط مهم وجود دارد و آن این است که بیمه‌گذار و صاحب سیم کارتی که پیامک را ارسال می‌کند، باید یک نفر باشند. یعنی اگر شما به عنوان بیمه‌گذار با سیم کارتی که به اسم خودتان نیست، پیامک را ارسال کنید، نمی‌توانید استعلام بیمه‌نامه خود را دریافت کنید.

همچنین در روش استعلام مستقیم از سایت ازکی، اطلاعات کامل تری مثل سابقه خسارت و میزان تخفیف را مشاهده خواهید کرد اما در روش پیامکی فقط اطلاعات کلی مثل شرکت بیمه، تاریخ صدور بیمه و ... در پیامک برای شما ارسال می‌شود.

صفحه استعلام سوابق در روش پیامک مشابه تصویر زیر است.

05

استعلام تمام بیمه‌های فرد از سایت بیمه مرکزی

به تازگی بیمه مرکزی این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید تمام بیمه‌هایی که با کد ملی شما ثبت شده را استعلام بگیرید. این سامانه فقط مربوط به بیمه‌های خودرو نیست و اطلاعات سایر بیمه‌نامه‌ها مثل بیمه عمر، بیمه تکمیلی، بیمه آتش سوزی و ... هم در آن قابل مشاهده است.

با ورود به سایت بیمه مرکزی و انتخاب گزینه «استعلام سوابق بیمه ای»، می‌توانید با وارد کردن کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولد، استعلام خود را ثبت کنید. پس از ثبت استعلام، پیامکی حاوی یک کد پیگیری به شماره موبایل شما ارسال می‌شود. پس از چند دقیقه با استفاده از این کد پیگیری می‌توانید تمام سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنید. این سوابق شامل اطلاعاتی مثل نوع بیمه‌نامه، اسم شرکت بیمه، تاریخ شروع و انقضای بیمه و همچنین شماره بیمه‌نامه است.

البته در این روش هم شرط تطابق صاحب سیم کارت با بیمه‌گذار وجود دارد.

صفحه استعلام سوابق بیمه‌ای در سایت بیمه مرکزی مشابه تصویر زیر است.

06