۰ نفر

هیچیک از شعب شرکت‌های بیمه به خسارت‌های بخشIT رسیدگی نمی‌کنند

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۱۹
کد خبر: 375944
هیچیک از شعب شرکت‌های بیمه به خسارت‌های بخشIT رسیدگی نمی‌کنند

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اظهار کرد که بیمه بودن کالاهای صنف متبوع وی مورد تایید اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیست زیرا هیچ یک از شعب شرکت‌های بیمه به خسارت‌های بخشIT رسیدگی نمی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، سیدمهدی میرمهدی کمجانی گفت: حدود 4 سال پیش برخی از فروشندگان قطعات کامپیوتری که محصولات آنها از خدمات پس از فروش برخوردار نبود برای بالا بردن فروش و جلب اعتماد مشتریان اقدام به بیمه کردن محصولاتی مانند لب تاپ کردند و با تبلیغات حول این موضوع، کالا ها را به مصرف کنندگان می فروختند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف کنندگان با شنیدن نام بیمه تصور می کردند که هر زمان خسارت ببینند می توانند به بیمه مراجعه کرده و خسارت دریافت کنند، غافل از اینکه در قانون بیمه قطعات الکترونیک، چنین چیزی وجود نداشت.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه " اتحادیه در این زمینه شروع به اطلاع رسانی کرد" افزود: "بیمه کارشناسی ندارد که شما بروید و خسارت بگیرید و شرکت بیمه خدمات پس از فروش نمی دهد .

میرمهدی کمجانی عنوان کرد: در نامه نگاری هایی که با بیمه مرکزی داشتیم اطلاع دادیم که چنین خلافی در شرکت های بیمه رخ می دهد و متوجه شدیم که شخصی که نمایندگی  بیمه زده و نزدیک به 25 هزار دستگاه کامپیوتری را بیمه کرده و حق بیمه خوبی بابت آن دریافت کرده، رفته است.!

وی، مدعی شد که "فکر عالی پشت این قضیه بوده چراکه مردم با بیمه بیشتر فریب می خورند زیرا فکر می کردند که در صورت دزدیده شدن دستگاه هم بیمه به آنها خسارت پرداخت می کند، اما اینکار نتیجه معکوسی برای بیمه ها داشت و سبب شد که یک مقدار بازار بیمه کساد شود."

وی، ابراز تاسف کرد که "با این وجود برخی از همکاران مجددا این کار را انجام داده و اتحادیه هم به آنها اعلام کرده حق فروش کالا با بیمه را ندارد و موظف هستند ضمانت خدمات پس از فروشی که مورد تایید اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان است را داشته باشد."

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران ادامه داد: به تازگی تعدادی از فروشندگان اینکار را انجام می دهند و پس از مراجعه اتحادیه می گویند که ما خدمات پس از فروش را هم داریم و بیمه را به صورت ویژه به مشتریان ارائه می کنیم.

میرمهدی کمجانی افزود: اتحادیه دیگر نمی تواند با آنها برخورد کند، اما به هیچ عنوان بیمه بودن این کالاها درست نبوده و مورد تایید اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیست.

وی با بیان اینکه " هیچ یک از شعب شرکت های بیمه به خسارت های بخش IT رسیدگی نمی کنند" گفت: اگر بیمه مرکزی ساز و کار استفاده از خدمات شرکت های بیمه در بخش IT را فراهم کند می توان از پوشش بیمه در این بخش استفاده کرد و در نامه نگاری هایی که با بیمه مرکزی داشتیم اعلام آمادگی شدکه می توان کارشناسان خود را فرستاد تا با کارشناسان بیمه مرکزی در این مورد صحبت کنند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تاکید کرد که "با توجه به میزان بالای خرید و فروش و قیمت قطعات کامپیوتر در ایران، بیمه می تواند مفید باشد، اما بیمه ای که جوابگو باشد نه اینکه پاسخگوی کسی نباشد."

میرمهدی کمجانی معتقد است که بیمه می تواند در ارائه خدمات بهتر به مصرف کنندگان کار ساز باشد، اما خدمات پس ازفروش واجب است زیرا هزینه خرید یک دستگاه در ایران بسیار بالا است به عنوان مثال یک دستگاه که در کاندا به قیمت 5میلیون و 800 هزار تومان است در ایران باید 45 میلیون تومان برای آن پرداخت.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تصریح کرد که "برخی از پاساژهای فعال در این صنف خود برای بیمه تکمیل درمان اقدام  می کنند و مابقی توسط اتحادیه همپوشانی می شوند که به همین منظور هر ساله با بیمه های متفاوتی قرارداد بسته می شود.

از قرار معلوم، در حال حاضر بالای 90 درصد واحدهای صنفی فناوران رایانه و انبارهای آنها بیمه هستند، این واحدها از بیمه های آتش سوزی، سیل، زلزله و حوادث استفاده می کنند.

در حال حاضر در تهران به غیر از شمیرانات 5 هزار واحد صنفی  در زمینه فناوران رایانه ای  مشغول به فعالیت هستند.