۰ نفر

برخی شرکت‌های بیمه‌ای از بی‌اطلاعی مردم در بیمه آسانسور سوءاستفاده می‌کنند!

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۴
کد خبر: 373206

برخی شرکت‌های بیمه‌ای از بی‌اطلاعی مردم در بیمه آسانسور سوءاستفاده می‌کنند!

دردنیای امروز استفاده ازآسانسورها به حدی گسترده شده که کمتر مکان عمومی و حتی شخصی را می‌توان یافت که دارای آسانسور نباشد، چرا که سبک زندگی بشر به سمت آسایش هر چه بیشتر در حال پیشروی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، آسانسورها امروزه در متروها، پل های عابر پیاده و یا هر ساختمان بالای سه طبقه وجود دارندو حتی به یک اولویت مهم در  خرید و فروش واحد های مسکونی  هم تبدیل شده اند.

دراین بین نمی توان ازحوادث جانی که ممکن است برای هر فرد درحال استفاده از آسانسور به وقوع می پیوندد چشم پوشید، زیرا نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی همواره آسانسورها را آبستن حوادث می‌کند.

آنچنان که حتی مسئولین سازمان آتش نشانی از رشد این حوادث در سال های اخیر خبر می دهند.

به عنوان نمونه، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفته که حوادث آسانسور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، صد درصد افزایش داشته است.

به نظرمی رسدکه ریسک و تعداد حوادث آسانسورها به حدی است که  نمی توان از داشتن یک بیمه نامه برای آسانسورها هم چشم پوشی کرد.

هر چندکه  گفته  می شود که خسارت جانی آسانسورهای غیراستاندارد شامل بیمه نمی شود.

بی شک این بیمه نامه بهترین راه برای به حداقل رساندن ریسک خسارات و آسیب هایی است که امکان دارد درآن اتفاق بیافتد.

سازمان ملی استاندارد ایران، اعلام کرده که براساس آمارها ۹۰ درصد آسانسورهای کشور استاندارد نیستند.!

در این پیوند، دبیرکمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران گفته که استاندارد داشتن یا نداشتن یک آسانسور ارتباطی با بیمه کردن آن ندارد و افراد می توانند هرآسانسوری را بیمه کنند.!

"علی مرزبان"،گفت:در سندیکای آسانسور و پله برقی تهران شعبه 2902 بیمه معلم مستقر بوده و همه آسانسورها آنجا بیمه می شوند، چه استاندارد داشته باشند یا نداشته باشند.!

وی، با بیان اینکه حدود شش سال است این بیمه نامه در سندیکای آسانسور ارائه می شود،گفت: در رایزنی های انجام شده،آپشن های خوبی از ناحیه شرکت بیمه معلم دریافت شده است.

مرزبان افزود: بیمه نامه ای که درسندیکا به اعضا ارائه می شود،کمترین میزان حق بیمه را در کشور دارد یعنی به تعداد نفرات کابین یک آسانسور سالانه مبلغ 7000 تومان حق بیمه دریافت می شودو اگر شخصی خارج از سندیکا بخواهد این بیمه نامه را تهیه کند مورد پذیرش قرار می گیرد اما مبلغ این بیمه برای افراد غیر عضو حدود 8500 تومان است.

دبیر کمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران معتقد است که " بیمه ها در بستن قرارداد پرداخت کمترین رقم  خسارت را مد نظر دارند.

مرزبان مدعی شد: بعضی از شعب شرکت های بیمه از بی اطلاعی مردم در این رابطه سو استفاده می کنند، آنها با الفاظ بازی کرده و بیمه نامه هایی را صادر می کنند که در مواقع بروز حوادث ناشی از سقوط یا موارد دیگر خسارت به بیمه گر تعلق نمی گیرد.!

وی بیان کرد:در نشست های مشترک، سعی  شده که این راه ها را برای بیمه ها مسدود کنیم و بهترین بیمه را با کمترین مبلغ برای آسانسور بگیریم که در نهایت با بیمه معلم به توافق رسیدیم.!

مرزبان افزود: پوشش های بیمه ای که برای آسانسور در نظر گرفته شده شامل، ساکنین ساختمان، مالکین ساختمان، استفاده کنندگان، افراد شرکتی که برای سرویس، نگهداری و یا نصب آن آسانسور تردد دارند و مدیران ساختمان است.

طبق روال، با خرید،نصب و راه اندازی یک آسانسور،  بیمه نامه اولیه ای توسط فروشنده تحویل خریدار می شود اما با اتمام بیمه نامه آسانسور اولیه ، تهیه این نوع از بیمه به عهده مالک شخصی و یا مدیر ساختمان خواهد بود.

 اگر خسارت جانی و یا مالی در رابطه با آسانسور یک مجموعه اتفاق بیافتد مالک، مدیرساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور مسئول حادثه هستند و باید خسارت پیش آمده را جبران کنند، از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی باوجود اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری است.

دبیرکمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران در خصوص مسئولیت مدیران یک ساختمان در صورت بروز حادثه در آسانسور گفت: مدیر یک ساختمان قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور را با یک شرکت می بندد و اگر حادثه ای رخ داد، مدیر ساختمان که با شرکت تعمیر کار قرارداد بسته مسئول است.

مرزبان ادامه داد: درصورت بروز حادثه، با تصمیم قاضی مربوطه  10درصد از خسارت و یا دیه حادثه آسانسور بر عهده مدیر ساختمان است  اما  با صحبت هایی که با شرکت بیمه معلم  صورت گرفته ، توانستیم برای این مدیران ساختمان هم پوشش بیمه ای در نظر بگیریم.

به گفته وی،درحال حاضرسندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران خدمات بیمه ای راگسترش داده و بیمه  سندیکاهای آسانسور شهرهای مشهد و شیراز را هم انجام می دهد.