۰ نفر

رئیس هیات مدیره سابق شرکت بیمه میهن:

زمان اجرای IFRS در صنعت بیمه فرا رسیده/ سندیکای بیمه‌گران خوب عمل نمی‌کند

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 346966
زمان اجرای IFRS در صنعت بیمه فرا رسیده/ سندیکای بیمه‌گران خوب عمل نمی‌کند

رئیس هیات مدیره سابق شرکت بیمه میهن اظهار کرد: " مسیری که صنعت بیمه در پیش گرفته آن را به بن بست خواهد رساند، زمان حرکت به سمت IFRS رسیده و تجربه اجرای آن در بانک‌ها می‌تواند به صنعت بیمه کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "عبداله رحیم لوی بنیس" گفت: عمده مشکلی که در بحث عملیاتی شدن  IFRS در حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه  وجود دارد مربوط به بحث ذخائر و تنوع آن است.

وی،مدعی شد: برخی از مدیران شرکت‌های بیمه‌ای ، ذخائر را ابزاری برای مدیریت جلوه بیرونی خود کرده‌اند، مانند یک شیر اطمینان که هر زمان مناسب دیدند آن را باز و یا بسته کنند و اگر نیاز داشته باشند از ذخائر می‌برند و یا در ذخائر پنهان می‌کنند.

به گفته رحیم لوی بنیس،: اگر استاندارد IFRS  بخواهد در صنعت بیمه کشور اجرایی شود همه شرکت‌های بیمه وضعیتی همانند بانک‌ها و شاید هم بدتر پیدا می‌کنند، یک شوک به صنعت بیمه وارد می کند و واقعیت ترازنامه‌ها را بیرون می‌آورد.!

وی،عنوان کرد: در حال حاضرصنعت بیمه بدون IFRS هم روی مرز حرکت می‌کند و حاشیه سود موثری ندارد، اگر امروز صنعت بیمه کشور نفس می‌کشد به دلیل واگذار کردن هزینه‌ها و مشکلات ترازنامه‌ای امروز به فردا است، اما در یک جایی این شرکت‌ها به بن بست می‌خورند و یک جایی پیمانه آنها پر می‌شود، مثل اتفاقی که در شرکت بیمه ایران افتاد، البته به دلیل اینکه شرکت بیمه ایران دولتی است هنوز کسی آن را حس نمی‌کند.

رئیس هیات مدیره سابق شرکت بیمه میهن، با بیان اینکه زمان حرکت به سمت IFRS رسیده است، گفت: تجربه اجرای آن در سیستم بانکی برای صنعت بیمه می‌تواند مفید باشد، بیمه مرکزی می‌تواند مسیر اجرایی آن را آماده و این استانداردها را اجرایی کند، برای مثال فرآیندی در بازده زمانی یک تا دوساله تعریف و شرکت‌ها را کم کم به این سمت ببرد تا آنها قبول کنند و اصلاحات لازم را در حسابرسی و گزارش دهی خود اعمال کنند.

وی،با بیان اینکه هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های بیمه‌ای به شدت بالا است، اظهار کرد: اگر صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه شفاف شوند می‌توان دریافت که درآمد و هزینه یک شرکت چه میزان بوده و سهم هزینه‌های عملیاتی شرکت نسبت به پرتفویی که فروخته است مشخص می‌شود.

به گفته رحیم لوی بنیس، "شرکت‌های بیمه کوچک بسیاری در کشور وجود دارند که سبب شکل گیری رقابت شده‌اند و گاهی سیستم نظارتی و سندیکای بیمه گران خوب عمل نمی‌کنند و یک رقابت ناسالم اتفاق می‌افتد."

وی افزود: رقابتی که منجر به کیفیت خدمات می‌شود خوب است ولی زمانی که رقابت ناسالم شکل می‌گیرد حاشیه سود شرکت‌ها مدام کمتر می‌شود و در نهایت منجر به عدم سرویس دهی خوب به بیمه گذاران می‌شود.

رئیس هیات مدیره سابق شرکت بیمه میهن تاکید کرد: تعدد شرکت‌های بیمه در ارتقای کیفیت و تنوع خدمات در کوتاه مدت خوب است اما در نسبت هزینه‌های عملیاتی با پرتفو به کل صنعت بیمه صدمه می‌زند.

 این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه صنعت بیمه در کشور کاملا سنتی عمل می‌کند، افزود: این صنعت در کشور ما متکی به کاربر و اشخاص است که سبب بالا بردن هزینه‌ها می‌شود.

رحیم لوی بنیس عنوان کرد: ”شرکت‌های بیمه به دلیل روابط نماینده‌ها و کارگزاران و شعب و چرخه مالی که بین آنها اتفاق می‌افتد در برابر آی‌تی مقاومت می‌کنند، زیرا ورود تکنولوژی مدرن به صنعت بیمه سبب مختل شدن بخشی از این چرخه می‌شود.”