۰ نفر

پایین بودن سرمایه شرکت‌های بیمه دلیل اصلی تشکیل کنسرسیوم است

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 343837
پایین بودن سرمایه شرکت‌های بیمه دلیل اصلی تشکیل کنسرسیوم است

یک کارشناس صنعت بیمه اعلام کرد: کنسرسیوم ساختاری است برای پوشش دادن ریسک‌های بزرگ وتمام شرکت‌ها می‌توانند کنسرسیوم تشکیل دهند اما اعضای یک کنسرسیوم براساس شناختی که از کار هم دارند معمولا تمایلی به ورود عضو جدید ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، محمد قاسم سوهانی گفت: با توجه به شرایط متعددی که در کشور از نظر اقتصادی به وجود آمده است، به خصوص وضع تحریم‌ها، کنسرسیوم به عنوان یکی از ساختارهایی که شرکت‌های بیمه بتوانند خدمات بیمه‌ای خود را به مشتریان بزرگ ارائه بدهند تنظیم و تدوین شد.

وی ادامه داد: زیرا سرمایه شرکت‌های بیمه در حد سرمایه‌ی بیمه مشتریان بزرگ آنها نیست به عنوان مثال اگر شرکت نفت بخواهد پالایشگاه‌های نفتی را بیمه کند قیمت هر پالایشگاه ممکن است برابر با سرمایه چندین شرکت بیمه باشد بنابراین یکی از شرکت‌ها به عنوان لیدر وارد می‌شود و یک بیمه‌نامه تنظیم می‌کند و مابقی شرکت‌های بیمه به صورت درصدی از آن ریسک رامی‌پذیرند .یعنی کنسرسیوم یک بیمه نامه‌ای هست که با حضور چندین  شرکت بیمه تنظیم می‌شود و خساراتش بر اساس درصد و سهمی که از آن بیمه نامه دارند مورد تعهد هرکدام از آن شرکت‌ها است.

این کارشناس بیمه بیان کرد: انتخاب اعضای کنسرسیوم بر اساس یک سری ضوابط است به عنوان مثال: رهبر کنسرسیوم براساس اطلاعاتی که دارد توانگری مالی، توان کارشناسی در آن زمینه و کارکردی که شرکت‌های همکارش در صنعت بیمه دارند، چند شرکت را انتخاب می‌کند و معمولا ترجیح می‌دهد بر اساس کمترین تعداد کار را پوشش دهد.

سوهانی عنوان کرد: اگر رهبر کنسرسیوم بداند با انتخاب پنجمین شرکت میزان ریسکش کامل می‌شود و می‌تواند قرارداد را منعقد کند دیگر تمایلی به اینکه سراغ شرکت ششم برود ندارد.

وی در مورد اینکه توزیع ریسک بین اعضای کنسرسیوم ظلم به مابقی شرکت‌های بیمه‌ای است گفت: این کنسرسیوم فقط محدود به شرکت‌های خاصی نیست و راه را بر روی شرکت‌های دیگر نبستند.مابقی شرکت‌ها هم می‌توانند کنسرسیوم‌هایی را برای خود ایجاد کنند و خدمات خود در زمینه بیمه را ارایه دهند.

 این کارشناس فعال در صنعت بیمه ضمن بیان اینکه شرکت‌های بیمه بر اساس سابقه کاری خود انتخاب می‌ شوند و معمولا اعضای یک کنسرسیوم با همدیگر هماهنگ شده‌اند ونوع کارهم را می‌دانند افزود: در زمانی که خسارتی ایجاد می‌گردد شرکت رهبر به یکی از اعضا می‌گوید کارشناس شرکت شما در این زمینه کاری، خوب است و برای بازدید یا صدور بیمه‌نامه کارشناس آن شرکت را می‌فرستد.

سوهانی تصریح کرد: نکته دیگر این است که کارکرد شرکت‌ها هم مهم است یعنی آنها باید توانایی پوشش دادن آن ریسک را داشته باشند به عنوان مثال 5 شرکت انتخاب شدند، چرا این 5 شرکت نمی‌آیند آن درصد ریسکی را که دارند بین چند شرکت دیگر تقسیم کنند؟ زیرا یکی از ضوابط این است، شرکتی که در این کنسرسیوم آن درصد ریسک را می‌پذیرد اولا باید توان مالی کافی داشته باشد و دوما نباید آن ریسک را در بازار توزیع کند.