۰ نفر

بیمه شخص ثالث نجومی می شود؟

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۴۳
کد خبر: 338029
بیمه شخص ثالث نجومی می شود؟

هرساله با افزایش نرخ ریالی دیه متناسب با معیارهای شرعی واقتصادی، صنعت بیمه نیز با نرخ های جدیدی روبه رو می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، نرخ دیه مصوب سال 97 برای ماه های عادی 231 میلیون و برای ماه‌های حرام ۳۰۸ میلیون تومان اعلام شد. با پایان سال 97 آن چه که  مطرح است نرخ دیه سال آینده و البته به دنبال آن افزایش قیمت بیمه شخص ثالث است. بر این اساس از آن جا که هر سال نرخ دیه متناسب با قیمت شتر تعیین می شود به نظر می رسد با افزایش قیمت شتر که امسال حداقل 5 میلیون تومان است قیمت دیه برای سال 98 ، احتمالا حدود 500 میلیون تومان برای روزهای عادی و  برای ماه های حرام رقمی حدود 667 میلیون تومان خواهد شد. پیرو این رویداد آن چه که مستقیما مالکان وسایل نقلیه را متاثر می سازد افزایش شدید نرخ بیمه نامه شخص ثالث خواهد بود.

قوه قضاییه تعیین می کند

در این خصوص رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس  اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت شتر، گاو و گوسفند، نرخ دیه 98 پس از بررسی‌های کارشناسی در فروردین ماه اعلام می‌شود. اللهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر این که مجلس اختیار تعیین نرخ دیه هر سال را به رئیس قوه قضاییه داده است، اضافه کرد: قوه قضاییه هر سال با بررسی تورم و قیمت اقلام شش گانه‌ ای که مبنای تعیین دیه هستند این نرخ را تعیین و اعلام می‌کند. وی افزود: رئیس قوه قضاییه پس از اظهارنظر کارشناسان در فروردین ماه این نرخ را اعلام خواهد کرد .

دولت می تواند جبران کند

یکی دیگر از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با تاکید بر این که تعیین نرخ دیه یک قاعده فقهی است گفت: در این خصوص علما و فقها باید با توجه به پویایی فقه و فهم جدید از مسائل فقهی راهگشایی کنند . جلیل رحیمی  با اشاره به تاثیر افزایش نرخ دیه بر بیمه شخص ثالث گفت: بعد از اعلام قوه قضاییه و افزایش احتمالی نرخ بیمه شخص ثالت می توان از طریق قسطی کردن بیمه یا حمایت دولت از بیمه ها به منظور پوشش سراسری بیمه راهکارهایی را اجرایی کرد ، به نحوی که بخشی از ضرر و زیان احتمالی بیمه ها توسط دولت جبران شود.