۰ نفر

بیمه‌مرکزی و نهادها توسط افراد غیر متخصص اداره می‌شود

۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 337625
بیمه‌مرکزی و نهادها توسط افراد غیر متخصص اداره می‌شود

یک کارشناس بیمه اظهار کرد: صنعت بیمه به بدترین شکل ممکن درحال مدیریت بوده و در ایران یک ششم متوسط کل دنیا بیمه‌نامه به فروش می‌رسد بنابراین نقش بیمه مرکزی در هدایت این بازار گسترده بسیار پراهمیت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین ، غدیرمهدوی گفت: تعداد نماینده‌های شرکت‌های بیمه در حال حاضر زیاد نیست و مسلما نماینده‌های کم بازده باید از بازار رقابت خارج شوند، پتانسیل صنعت بیمه خیلی بالاتر از رقم فعلی است و صنعت بیمه به بدترین شکل در حال مدیریت این بازار بسیار گسترده است.

وی بیان کرد: طبق آمارهای نشریات بین المللی در مورد میزان تقاضای بیمه در ایران، حدود 110 دلار تقاضای سرانه بیمه در ایران است در حالیکه متوسط سرانه بیمه در دنیا بالای 630 دلار است یعنی هر ایرانی برای کل بیمه‌های بازرگانی به طور متوسط 110 دلار حق بیمه می‌پردازد در ایران یک ششم متوسط دنیا بیمه‌نامه به فروش می‌رسد.

این کارشناس صنعت بیمه افزود: ظرفیت‌های فراوانی در بیمه وجود دارد که در ایران این ظرفیت‌ها استفاده نشده به عنوان مثال، بیمه‌نامه شخص ثالث اتومبیل که یک بیمه‌نامه اجباری است در خوشبینانه‌ترین آمار یک چیزی حدود سه تا چهار میلیون وسایل نقیله موتوری بیمه شخص ثالث اجباری ندارند.

وی، ادامه داد: اگر هر خانواده ایرانی حداقل یک بیمه عمر داشته باشند باید  24 میلیون بیمه‌نامه عمر صادر شده باشد حال آنکه بعید است کل بیمه‌نامه عمر انفردای تمام شرکت‌های بیمه بازرگانی کشور به 3 تا 4 میلیون نفر برسد.

به گفته مهدوی، بالای 80 درصد ظرفیت بیمه ساختمان در کشور خالی  بوده  و حتی  بعضی از ساختمان‌های شرکت‌های بیمه هم  بیمه ساختمان نیستند.

وی عنوان کرد: آن موقع  که تقاضای بیمه از 110 دلار حداقل به 400 دلار می‌رسد یعنی درآمد هر نماینده 4 برابر می‌شود و اگر چهار برابر شود به همان نسبت درآمد نماینده‌ها هم افزایش می‌یابد .

این کارشناس صنعت بیمه  اذعان داشت که بیمه مرکزی و نهادهای مرتبط توسط افراد غیرمتخصص اداره می‌شوند و درک دقیقی از بیمه ندارند و بیمه را جدی نمی‌گیرند و در افزایش پتانسیل صنعت بیمه جدی نیستند.

مهدوی گفت: نماینده بودن خودش یک شغل است و نمی‌توان شغل دیگری داشت اما به احتمال قوی تعداد خیلی زیادی از نماینده‌ها شغل دیگری دارند با توجه به فعال بودن 50 هزار نماینده، فعالان جدی خیلی کمتر از این عدد است.

وی، ادامه داد: در ایران، بیمه به عنوان یک کالای ضروری جا نیفتاده و باید کامل در مورد بیمه توضیح داد زیرا مردم انواع بیمه نامه‌ها را نمی‌شناسند و این کار فقط از نماینده‌های شرکت بیمه بر‌می‌آید که کارمزد می‌گیرند ، کارمندان شرکت‌های بیمه انگیزه این کار را ندارند زیرا چه مشتری بگیرند و چه نگیرند حقوق ثابت می‌گیرند و انگیزه‌ای  برای دنبال مشتری رفتن ندارند.

این کارشناس صنعت بیمه یک مشکل دیگر صنعت بیمه را در این دانست که متکفلین امر نظارت صنعت بیمه یعنی بیمه مرکزی که ابزار در دست دارد، پژوهشکده و یا سندیکا این صنعت را جدی نمی‌گیرند و افزود: باید به نماینده‌ها آموزش‌های لازم و دوره‌ای بدهند زیرا خیلی از نماینده‌ها حتی الفبای بیمه را نمی‌دانند.

مهدوی گفت: درحال حاضر کل صنعت بیمه رها شده و هر چیز که جدی گرفته نشود از بین می‌رود و شرکت‌ها هم نماینده‌های خود را چندان جدی نمی‌گیرند درصورتی‌که فروش برای آنها خیلی مهم است، 85 درصد فروش صنعت بیمه توسط نماینده‌ها و کارگزاران است.