۰ نفر

وزیر ارشاد:

شمار خبرنگاران بیمه شده به 3000 نفر می‌رسد

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 290416
 شمار خبرنگاران بیمه شده به 3000 نفر می‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گفت و گوی خوبی با صندوق بیمه هنرمندان و معاونت مطبوعاتی وزارتخانه انجام شده که تا چند ماه آینده 2 هزار و 400 خبرنگار دیگر بیمه می شوند و در مجموع به سه هزار نفر می رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید عباس صالحی جمعه شب در پایان سفرش به سیستان و بلوچستان در نشست خبری اظهار داشت: منابع حمایتی ما در حوزه بیمه بالا نیست اما با این وجود در فضای بیمه و حمایت از خبرنگاران گفت و گوی خوبی انجام شده که تاچند ماه آینده نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به دستاوردهای سفرش به سیستان و بلوچستان در پاویون فرودگاه بین المللی زاهدان به خبرنگاران گفت: توسعه فرهنگی و هنری و حمایت از برنامه ها، رویدادها و زیرساخت های این حوزه در این استان از طریق معاونت های مختلف به طور جدی پیگیری می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر پیگیری توسعه فرهنگی سیستان و بلوچستان توسط این وزارتخانه گفت: 30 میلیارد تومان فضای مالی و نقدی برای توسعه فرهنگی این استان در قالب تفاهم نامه میان این وزارتخانه و استانداری تعیین شده است.

دکتر صالحی افزود: علاوه بر حمایت معاونت ها روز گذشته تفاهم نامه ای با اعتبار سه ساله میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان با هدف توسعه فرهنگی این استان امضا شده که فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت زیرساخت های این بخش است.

به گفته وی نکوداشت مفاخر استانی، برگزاری جشنواره های متعدد به شکل ملی و منطقه ای، نمایشگاههای متنوع در زاهدان و دیگر شهرستان های سیستان و بلوچستان به عنوان نمونه برگزاری نمایشگاه کتاب علاوه بر زاهدان در سه شهرستان دیگر از جمله حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین حمایت از هنرمندان رشته های مختلف و اهالی فرهنگ و رسانه سیستان و بلوچستان در این تفاهم نامه قید شده است.

دکتر صالحی تاکید کرد: این تفاهم نامه می تواند زمینه خوبی برای پیشبرد اهداف در مسیر توسعه فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان باشد و امیدواریم فضا برای گام های بعدی فراهم شود.

وی بااشاره به روند مجوز مطبوعات بیان کرد: در رابطه با مجوز مطبوعات چند نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، یکی اینکه داشتن نشریات جزو حقوق شهروندان است و این خود فضای خوبی برای آزادی بیان فراهم می کند و از سخت گیری ها در بحث خرید و فروش امتیاز مطبوعات کاسته می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نگاه دوم اینکه به خاطر شرایط اقتصاد رسانه و مطبوعات و کمک به شکل گیری مطبوعات حرفه ای، مجوزها با این وسعت عرضه نشود و نگاه سوم اینکه مطبوعاتی که تازه به میدان آمده اند انتظار حمایتی از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: باید به مطبوعاتی که تازه مجوز می گیرند گفته شود که تا سه سال انتظار حمایت یارانه و غیره را نداشته باشند و در طول سه سال اگر قوام پیدا کردند مسیر خود را ادامه می دهند.

دکتر صالحی تاکید کرد: این نگاه سوم با برخی شرایط که فواید هر 2 نگاه دیگر را با هم جمع کند اکنون مورد بررسی قرار گرفته و طرح خواهد شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در بحث یارانه مطبوعات هم بسته حمایتی از مطبوعات در سال 97 توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و مراحل نهایی را طی می کند و تغییراتی را در بسته حمایتی داریم.

صالحی اظهار داشت: به نظر می رسد یارانه مطبوعات نسبت به حجم مطبوعات کشور کافی نیست اما در این بسته امیدواریم حمایت عادلانه تر و مناسبت تری انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش های متعددی با وجود شرایط کشور در زمینه محدودیت منابع برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر در حال انجام است و در بحث ارتقای حمایت از مستمری بگیران و پیشکسوتان فرهنگ و هنر پرداختی ها افزایش پیدا می کند.

صالحی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از موقعیت ارتباطی خوبی با 2 کشور پاکستان و افغانستان که دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی با ایران هستند برخوردار است در تفاهم نامه امضا شده تبادلات با این کشورها در قالب هفته های فرهنگی، حضور هنرمندان در این کشورها، اجرای کارهای مشترک و شکل گیری بازار محصولات فرهنگی و هنری در فضای ارتباطی این استان با این کشورها پیش بینی شده است.

وی افزود: در حوزه رسانه، فیلم، کتاب و غیره برنامه های متعددی پیرامون تبادل با این 2 کشور از طریق سیستان و بلوچستان مطرح شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: 10 پلاتو برای اجرای تئاتر در شهرستان های متعدد سیستان و بلوچستان اجرایی خواهد شد.

صالحی با اشاره به ارزیابی پروژه های نیمه تمام فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان در سفر 2 روزه خود به این استان گفت: پروژه های نیمه تمام این استان به طور جدی مورد پیگیری خواهد بود تا با کمک اعتبارات استانی و ملی به سرانجام برسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در رابطه با وضعیت تنظیم بازار کاغذ بیان کرد: در بحث بازار کاغذ عوامل متعددی از جمله افزایش جهانی قیمت کاغذ و افزایش قیمت ارز تاثیر داشته است.

صالحی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مصرف کنندگان کاغذ قرار گرفته چرا که این وزارتخانه نه وارد کننده کاغذ و نه متصدی این امر است و ما در کنار مصرف کنندگان کاغذ مثل روزنامه ها و ناشران قرار داریم که مسیر مصرف کاغذ روان تر و ارزان تر شود.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیته های مشترکی که با وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) و تشکل های مطبوعات و نشر حضور داشته برای حرکت به سمت قیمت پایه تلاش کرده و نتیجه این نشست ها تعیین قیمت پایه کاغذ است.

صالحی تاکید کرد: قیمت پایه کاغذ مشخص شده و این قیمت از ناحیه وزارت صمت و سازمان حمایت مورد تایید قرار گرفته است و سازمان حمایت موظف شده از این قیمت حمایت کند و با گرانفروشان کاغذ برخورد می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم مسیر یافتن قیمت پایه به تعادل قیمت کاغذ در بازار کمک کند.

به گفته وی کاغذی که اکنون در کشور وجود دارد تا چند ماه کفاف وضعیت موجود نشر و مطبوعات را می دهد اما برای اینکه بتوان ماههای آینده را تضمین کرد باید در بانک مرکزی سفارش ارز به شکل پیوسته اتفاق افتد تا در ماههای آینده بتوانیم تضمین لازم را داشته باشیم که کاغذ با همین قیمت پایه عرضه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با سفر به شهرستان مرزی میرجاوه گفت: در سفر به شهر پرافتخار در حوزه فرهنگ و موسیقی ضمن دیدار با خانواده هنرمند فرهیخته ای که اخیرا فوت کرده، از مرز نیز دیدن کردیم.

وی افزود: مرز میرجاوه یک فضای خوب برای ارتباط با همسایگان شرقی کشور است و به این مرز نباید صرفا به تبادل کالا نگاه شود زیرا ارتباط و انتقال کالاها بخشی از تعاملات مرزی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ارتباطات انسانی در این مرز می تواند مبنایی برای دیپلماسی فرهنگی انسانی از این منطقه با پاکستان و شبه قاره باشد و هر مقداری که برای تسهیل ارتباطات سیستان و بلوچستان با کشورهای شرق ایران تلاش شود کمکی به افزایش ارتباطات اجتماعی، انسانی، اقتصادی و معنوی در ایران این محدوده است.

صالحی در پاسخ به این سئوال که اخیرا حمایت هایی از برخی اعتراضات داخلی از سوی دشمنان انجام می شود، نظرتان چیست، گفت: در کشور ایران فصل الخطاب قانون است.

وی ادامه داد: طبیعی است که نگرانی هایی در سطح اجتماعی وجود دارد که قابل انکار نیست و بخش قابل توجه ای از فشارهایی که وجود دارد فشارهایی است که دشمنان از طریق جنگ روانی برای از بین بردن مقاومت و عزت ملی تحمیل می کنند.

صالحی افزود: این به این معنی نیست که دشواری های داخلی نادیده گرفته شود حتما نیارمند تجدید قوا و تغییرات جدی تدبیری هستیم اما شرایط خارجی را نباید نادیده گرفت که سهم بسزایی در اتفاقات جاری دارند.

وی تاکید کرد: اینکه فضای اجتماعی را با قانون پیگیری و اداره کنیم می تواند فصل الخطاب باشد و

هر حرکتی که بتواند جامعه ایرانی را به بی نظمی و قانون گریزی دعوت کند حتما به نفع کشور نخواهد بود و ممکن است آغاز آن خوشایند باشد اما پایان آن معلوم نیست به کجا می رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از روز پنجشنبه سفری 2 روزه به سیستان و بلوچستان داشت جمعه شب زاهدان را به قصد تهران ترک کرد.