۰ نفر

با هدف اصلاح رفتار دارویی مردم انجام شد

خارج شدن برخی دارو‌های فاقد نسخه از فهرست بیمه‌ها

۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 281634
خارج شدن برخی دارو‌های فاقد نسخه از فهرست بیمه‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: برخی دارو‌های بدون نسخه از بیمه خارج شدند که منابع حاصل از آن برای امور اولویت دار از جمله بیماران خاص هزینه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طاهر موهبتی در مصاحبه اختصاصی درباره انتشار فهرست برخی دارو‌های حذف شده از بیمه‌ها گفت: فقط برخی دارو‌های بدون نسخه از فهرست سازمان‌های بیمه گر خارج شدند و منابع حاصل از این اقدام برای امور اولویت دار از جمله بیماران خاص هزینه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: این تصمیم در سال ۹۶ در شورای عالی بیمه با حضور همه دستگاه‌های دست اندرکار مصوب شد و به مدیریت مصرف دارو در کشور کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی منابع مالی محدود است باید اولویت بندی کرد، گفت: فهرستی که منتشر شده است شامل دارو‌های بدون نسخه یا OTC است که سهم و هزینه زیادی برای مردم ندارد، ولی به کاهش مصرف بی رویه دارو و رفتار دارویی مردم کمک می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: صرفه جویی حاصل از این اقدام حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیارد تومان خواهد بود که این به منابع عمومی دولت باز نخواهد گشت بلکه برای امور اولویت دار به ویژه بیماران خاص و خیریه‌های درمانی اختصاص داده خواهد شد.

موهبتی با اشاره به مصرف بی رویه دارو‌های بدون نسخه از سوی مردم و انباشت دارو در سبد دارویی منازل، گفت: متاسفانه در جامعه شاهدیم که برخی دارو‌هایی مثل استامینوفن و ژلوفن مثل شکلات مصرف می‌شود که این به سلامت مردم ضربه وارد می‌کند و این تصمیم به تغییر رفتار کمک خواهد کرد.

over the cunter یا OTC به دارو‌هایی گفته می‌شود که معمولا در داروخانه‌ها بدون نسخه به فروش می‌رسد.

*دنبال بیمه رایگان برای معتادان هستیم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای به معتادان گفت: رویکرد ما آن است که بتوانیم به این قشر از جامعه خدمات بیمه رایگان ارائه کنیم و در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

موهبتی افزود: هم اکنون ۴۲۴ مرکز از جمله ۱۷۷ مرکز دولتی که به معتادان خدمات ارائه می‌دهند که تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌ای قرار دارند و ۳۰ درصد هزینه مراجعه به این مراکز به عهده فرد معتاد است و ۷۰ درصد از سوی سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

وی گفت: حدود ۴۷ هزار معتاد به مواد روان گردان تحت پوشش این خدمات بیمه‌ای هستند و در سال گذشته حدود ۲۸۰ هزار مرتبه به مراکز درمانی مراجعه داشتند.

موهبتی ثبت اطلاعات مراجعان به مراکز درمان اعتیاد را از مشکلات سازمان‌های بیمه گر بیان کرد و افزود: متاسفانه بخشی از مراجعان به مراکز درمانی مجهول الهویه هستند، زیرا اقبالی به ثبت اطلاعات خود در مراکز درمانی ندارند و یکی از سیاست‌های ما ایجاد انگیزه برای ثبت اطلاعات و ارتقاء خدمات بیمه‌ای به این قشر است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: تامین اجتماعی، بیمه نیرو‌های مسلح و کمیته امداد نیز همگی اطلاعات مراجعین خود را در سامانه سازمان بیمه سلامت ثبت می‌کنند و این اطلاعات به فراخور نیاز صرفا در اختیار سازمان‌های بیمه گر قرار دارد.