۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا استقبال از بیمه بدنه خودرو کمرنگ است؟

۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 190212
چرا استقبال از بیمه بدنه خودرو کمرنگ است؟

در حالی که خدمات بیمه‌نامه اختیاری بدنه، مکمل خدمات بیمه شخص ثالث است، مردم هنوز با این بیمه نامه آشنایی ندارند و یا پوشش کافی برای خسارت‌های محتمل نخریده‌اند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ بیمه بدنه خودرو نوعی از بیمه است که مالک خودرو می تواند به وسیله آن خسارت های وارده به وسیله نقلیه اش را جبران کند. در تعریف این شاخه از بیمه توسط بیمه مرکزی آمده است: «بیمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شورای‌عالی بیمه تعهد می‌کند خسارت‌های وارده به وسیله نقلیه بیمه شده ناشی از حوادث مختلف را مانند سرقت، آتش‌سوزی، نفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و به‌طور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه شده جبران کند.»

در خرید این بیمه نامه بر خلاف بیمه شخص ثالث، پوشش بیمه ای درصدد جبران خسارت به جان یا اموال دیگران نیست، از طرفی هم در خودروهای گران قیمت بیمه نامه بدنه می تواند خسارت های اضافی که وسیله نقلیه متحمل شده است و بیمه نامه شخص ثالث خسارت آن را پرداخت نکرده، پوشش دهد. از این جهت این بیمه نامه با وجود اختیاری بودن، به عنوان یک بیمه نامه مکمل برای وسیله نقلیه محسوب می شود.

نوع پوشش خسارت هایی که بیمه نامه بدنه پرداخت می کند، دارای گستردگی است و از زمانی که قیمت فروش بیمه نامه از سوی شرکت های بیمه ای به صورت رقابتی در آمده است، شرکت ها در ارائه خدمات و و قیمت های خود با یکدیگر دست به رقابتی زده اند که منافع اصلی این روند به نفع خریداران است. اما با وجود چنین شرایطی بر اساس آمارها مقایسه سهم خودروهایی که برای آنها به صورت اجباری بیمه شخص ثالث خریداری شده است با خودروهایی که مالکان آنها  به صورت اختیاری وسیله نقلیه شان را بیمه بدنه کرده اند، تفاوت معنی داری دارد. در یک گزارش رسمی مربوط به پایان سال 94، تنها 15 درصد خودروهای داخلی کشور دارای بیمه نامه بدنه بوده اند.

یک کارشناس بیمه علت پایین بودن آمار بیمه نامه های بدنه صادر شده در کشور را چنین توضیح می دهد: شرکت های بیمه برای بخش زیادی از خودروهای ارزان قیمت تمایلی به صدور بیمه نامه بدنه ندارند، چرا که این بیمه نامه بر اساس ارزش خودرو صادر می شود و بیمه کردن چنین خودروهایی مقرون به صرفه نیست. اما برای سایر خودروهایی که برای شرکت های بیمه ای ارزش صدور بیمه نامه بدنه را دارند، باید به دنبال کاستی هایی باشیم که این شرکت ها نتوانستند، بیمه نامه بدنه بفروشند.

وی می افزاید: شرکت های بیمه در معرفی خدمات خود به درستی عمل نمی کنند و شواهد نشان می دهد که مشتریان فقط با خدمات دریافت خسارت کلی و جزیی بیمه آشنا هستند. در حالی که خدمات بیمه نامه بدنه  می بایست به صورت بسط یافته تری به مشتریان معرفی شود.

بعد از رقابتی شدن خدمات بیمه ای یکی از ترفندهای فروش بیمه که بیشتر به کار گرفته می شود، فروش اقساطی است. که این روش در مورد بیمه نامه بدنه به عنوان یک پوشش ریسک یکساله و تا حدی گران، در اغلب شرکت ها به کار گرفته می شود. در کنار چنین تسهیلاتی فروش بیمه نامه بدنه در برخی شرکت ها با پوشش های خاص نیز همراه شده است. به عنوان مثال اگر خودرویی سرقت شود و سارق در موقع عملیات تعقیب و گریز پلیسی به خودرو خسارتی وارد کند که در گزارش پلیس هم درج شود، مالک خودرو بعد از تحویل وسیله نقلیه اش می تواند از شرکتی که بیمه را خریداری کرده است خسارت را بگیرد.

دریافت خسارت از شرکت های بیمه ای یکی از حقوق خریداران بیمه است. اما گزارش ها نشان می دهد که خریداران بیمه نامه های مختلف از جمله بیمه نامه بدنه اغلب در دریافت خسارت با مشکل مواجه هستند. یک گزارش میدانی نشان می دهد که 80 درصد نارضایتی مردم از خدمات بیمه نامه بدنه به دلیل ناآشنایی این افراد از خدمات بیمه نامه بدنه و کمبود اطلاعات از مندرجات قرارداد بیمه نامه ای است که خریداری کرده اند.

یک کارشناس بیمه اتومبیل در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص دلیل ناآشنایی مردم با بیمه بدنه با وجود مزایای آن، چنین پاسخ می دهد: هزینه بیمه نامه بدنه، به طور میانگین 1.5 درصد ارزش ریالی وسیله نقلیه است. یعنی مالک خودرو با پرداخت این میزان ارزش به شرکت صادرکننده بیمه نامه، وسیله نقلیه اش را در مقابل حوادث مختلف بیمه می کند و از این طریق برای خودش آرامش فراهم می کند. اما با نگاهی به تعامل میان شرکت ها و مشتریان می بینیم که این رفتار همیشه بر مدار آرامش نیست. دلیل اصلی پایین بودن میزان تبلیغات خدمات این بیمه است.

وی ادامه می دهد: نوع خسارت هایی که بیمه بدنه پوشش می دهد و شرایطی که متقاضی می تواند از آن خسارت ها استفاده کند، به طور روشن در رسانه ها معرفی و تبلیغ شود. در حال حاضر حتی مشتریان نسبت به کسر 10 درصد حق خسارت شرکت بیمه (فرانشیز) که مختص به شرکت بیمه ای است اعتراض می کنند، که این نشان می دهد تعداد زیادی از مشتریان از خدمات بیمه خریداری کردند، اما با حقوق متقابل خود و شرکت آشنا نیستند. ادامه این روند باعث می شود که این افراد در بین دوستان و آشنایان خود به تبلیغ منفی علیه شرکت ها بپردازند و زمینه کاهش استقبال از خدمات بیمه بدنه را فراهم کنند.