۰ نفر

نقشه راهی مشخص برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه وجود ندارد

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبر: 530069

نقشه راهی مشخص برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه وجود ندارد

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره و آموزش ذهن چابک با بیان اینکه نمی‌توان فروش آنلاین بیمه نامه را معادل هوشمند سازی صنعت بیمه دانست، گفت: شاید فروش آنلاین بیمه نامه اولین قدم در تحول دیجیتال در صنعت بیمه باشد که البته آن هم در حال حاضر به شکل کامل اجرا نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، حامد شیدائیان، گفت: موضوع حرکت به سمت بیمه گری دیجیتال، نیاز به تحول در صنعت بیمه دارد و تحول دیجیتال به این معنا نیست که شرکت های بیمه ای فقط به سمت الکترونیکی کردن فرایندهای خود و یا فروش آنلاین حرکت کنند.

وی، با بیان اینکه تحول دیجیتال مستلزم تغییر در مدل های کسب و کار، تغییردرفرآیندها و تغییردرخلق تجربه برای مشتری است، افزود: یکی ازاساسی ترین پیش نیازهای تحول دیجیتال، داشتن  نوآوری و بکارگیری فناوری در صنعت بیمه است. 

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره و آموزش ذهن چابک، اظهارکرد: یکی از الزامات تحول دیجیتال در صنعت بیمه، استفاده از فناوری های نوینی مانند داده کاوی، هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا است که این خدمات عمدتاً در فضاهای اینشورتکی شکل می‌گیرند و منجر به بازآفرینی تجربه مشتری و تغییر مدل های کسب و کار می‌شوند.

وی معتقد است که، زیرساخت های فناوری اطلاعات در شرکت های بیمه ای باید این پتانسیل و چابکی را داشته باشد تا بتوان هر نوع بازآفرینی در محصولات با استفاده از فناوری های دیجیتال را که نیازمند تغییر در زنجیره ارزش بیمه و فرآیندهای صدورتا خسارت است، عملیاتی سازد. 

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره و آموزش ذهن چابک، گفت: بیشتر مدیران صنعت  تحول دیجیتال را قبول دارند، ولی در برنامه ریزی‌ها و اجرایی سازی برنامه های عملیاتی، پشتیبانی چندانی مشاهده نمی شود و تعامل سازنده ای بین شرکتهای بیمه ای و اینشورتکها شکل نمی گیرد.

وی، اذعان داشت که ایجاد این فناوری ها در صنعت بیمه، نیازمند تغییر دیدگاه و ذهنیت مدیران صنعت نسبت به تحول دیجیتال و به کارگیری فناوری در صنعت است. 

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره و آموزش ذهن چابک، گفت: اگر شرکت بیمه به سمت ارائه خدمات و محصولات جذاب، متمایز و سفارشی شده به مشتری در حین صدور، در زمان خسارت و مهمتر از اینها در فاصله بین صدور تا خسارت حرکت کند و  ارزش پیشنهادی‌اش به مشتری، خدمات پیشگیری از خسارت بجای جبران خسارت باشد، این صنعت متحول خواهد شد. 

وی، مدعی شد که برخی از مدیران صعنت، در مقابل تحول دیجیتال جبهه می گیرند و همچنان به مدل های سنتی کسب و کار تمایل دارند. 

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره و آموزش ذهن چابک، ادامه داد: به زودی اینشورتک ها، محصولات و پکیجهای بیمه‌ای جذابی را که حتی می تواند برای هر مشتری سفارشی سازی شود، ارائه می کنند و آنجاست که شرکت های بیمه ای دیگر نمی توانند با روشها و مدل های کسب و کاری خود به کار ادامه دهند.

 شیدائیان، بیان کرد:صنعت بیمه برای اینکه بتواند پایدار بماند و برای مشتریان خود خلق ارزش کند، ناگزیر است که به سمت اقتصاد مشارکتی و خلاق و همکاری با کسب و کارهایی روی آورد که می توانند خدمات ارزش افزوده ای را در زنجیره ارزش بیمه ومشتریان بیمه مهیا کنند.

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره و آموزش ذهن چابک، افزود: کسب و کارهایی که می توانند در ارائه خدمات بازدید آنلاین، تحلیل ریسک، شناسایی تقلب و ارزیابی خسارت آنلاین کمک کرده و محصولات نوینی همچون بیمه های رفتار محور، بیمه های خُرد (MicroInsurance)، یونیت لینکها و بیمه های پایش و مراقب سلامت را شکل دهند موفق خواهند بود. 

شیدائیان با اشاره به  کسب و کارهایی که در حوزه فروش آنلاین بیمه نامه کار می کنند، گفت: این استارت اپ ها فقط ظاهر فروش آنلاین را دارند، اما در اکثر موارد باز هم بیمه نامه بصورت دستی صادر می شود، در حالیکه فروش آنلاین واقعی نیازمند حرکت به سوی بیمه گری باز است.