۰ نفر

صنعت بیمه کارشناس ماشین آلات کشاورزی ندارد

بخش کشاورزی برای صنعت بیمه ناشناخته است

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبر: 524068

بخش کشاورزی برای صنعت بیمه ناشناخته است

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد همبستگی کشاورزی ایران، اظهارکرد: صنعت بیمه به صورت بسیار محدود به حوزه کشاورزی ورود کرده زیرا ابزار کار در این حوزه برای صنعت بیمه شناخته شده نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "علیرضا الوندی"، گفت: اگرصنعت بیمه بخواهد از پتانسیلی که دربخش کشاورزی وجود دارد استفاده کند و این سرمایه بزرگ را هم وارد گستره بیمه ای کشور کند باید زیرساخت های لازم را در شرکت های بیمه ای ایجاد کند.

وی،افزود: صنعت بیمه بایدافراد متخصص در بخش کشاورزی را داشته باشد وبا رایزنی با صاحبان سرمایه بخش های کشاورزی که به صورت تشکل هستند، زیرساختی را به وجود بیاوردکه بتواند به این حوزه ورود کند.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد همبستگی کشاورزی ایران، با بیان اینکه برای ورود به بخش کشاورزی نیاز به تخصص در این زمینه است، گفت: کارشناسان صنعت بیمه در وضعیت فعلی با این تخصص ها آشنا نیستند و به همین دلیل است که در صنعت بیمه استقبالی صورت نگرفته است.

الوندی،اذعان داشت که حلقه مفقوده بین بخش کشاورزی وشرکت های بیمه ای، کارشناسان متخصص کشاورزی هستندکه صنعت بیمه از وجود آنها استفاده نمی کند.

وی،گفت:درحال حاضرقیمت تجهیزات کشاورزی فوق العاده بالا است و ارزش یک دستگاه کشاورزی ساده خیلی بیشتر از قیمت اتومبیلی است که شرکت های بیمه ای برای بیمه کردن آن با هم رقابت می کنند.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد همبستگی کشاورزی ایران، دلیل اصلی عدم ورود بیمه های بازرگانی به بخش کشاورزی را نبود متخصصان این امر در صنعت بیمه برشمرد و افزود: به عنوان نمونه میزان تلفات گوساله در یک واحد دامپروری شیری که میلیاردها تومان ارزش دارد یک رقم تعریف شده است.

الوندی، ادامه داد: دامپرور حاضراست که دام خود را بیمه کند وخسارت خودرا اگر تلفات از رقم متعارف بالاتر رفت از شرکت های بیمه ای دریافت کند و معمولا هم این اتفاق نمی افتد چون رقم بیمه ای که می گیرند نمی تواند جایگزین دام مولد باشد.

وی، اظهارکرد: کشاورز مایل است که از بیمه به عنوان یک سپر محافظتی ازسرمایه کلانی که دارد استفاده کند امادر شرکت های بیمه ای کارشناسی وجود نداردکه این موضوع را برای آنها تعریف کند.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهادهمبستگی کشاورزی ایران، با بیان اینکه صنعت بیمه دربخش ماشین آلات کشاورزی هم کارشناسان زیادی ندارد، گفت: صنعت بیمه می تواند کارشناسان نظام مهندسی دامپروری، نظام دامپزشکی و کارشناسان رسمی دادگستری را به استخدام خود درآورده تا آنها حلقه واسط بین شرکت های بیمه ای و شرکت های کشاورزی باشند.

الوندی، معتقد است که، با کمک و راهنمایی این کارشناسان می شود پروتکل های بیمه ای را برای بخش کشاورزی تعریف کرد که هم برای صنعت بیمه و هم بخش کشاورزی قابل قبول باشد.

وی، درخصوص ریسک بالای حوزه کشاورزی برای شرکت های بیمه ای بازرگانی، توضیح داد: باید یک راهکار میانه ای در نظر گرفت ومبلغ حق بیمه هم خیلی بالا نرود تا کشاورز برای خرید بیمه نامه مایل باشد.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد همبستگی کشاورزی ایران، درخصوص نارضایتی بسیاری از کشاورزان از خدمات صندوق بیمه کشاورزی، گفت: هروقت که دولت کاری انجام دهد قطعا به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و اقتصاد بازار آزاد است که می تواند مقبولیت برای انجام یک فعالیت اقتصادی را به وجود بیاورد.

وی،مدعی شد:صندوق بیمه کشاورزی سالانه از دولت یارانه می گیرد درنتیجه هیچوقت تخصصی و به صورت جدی روی این موضوع کار نمی کند .