۰ نفر

نقش پررنگ صنعت بیمه درساماندهی موتور سیکلت‌ها در کشور

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۲۳
کد خبر: 523217

نقش پررنگ صنعت بیمه درساماندهی موتور سیکلت‌ها در کشور

ساماندهی موتورسیکلت سواران یکی از دغدغه‌های همیشگی بوده اما آیا این مهم بدون کمک سازمان‌هایی همچون بیمه‌ها محقق می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، در حال حاضر،حدود 12 میلیون موتورسیکلت درکشور در حال تردد بوده که از این میزان 75 درصد یعنی معادل 9 میلیون دستگاه موتور سیکلت فرسوده هستند.

درواقع، رفتاربرخی موتورسواران همواره بعنوان یکی از دغدغه‌های شهروندان مطرح بوده چراکه یک چهارم از کل تصادفات رانندگی کشور مربوط به موتورسواران است.

بی‌احتیاطی هم عامل ۹۰ درصد تصادفات این گروه بوده است.

سرهنگ‌ علی همه‌خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت، حدود نیمی از تصادفات فوتی و 63 درصد ازتصادفات جرحی در شهر تهران را مربوط به موتورسواران  برشمرده است.!

بی‌شک موتورسیکلت‌، یکی ازپر ریسک ترین وسایل نقلیه بوده  که با امنیت کمتر نسبت به سایر وسایط نقلیه، راکبان آن‌ها هم آسیب پذیرترین کاربرترافیکی هستند.

درابتدای سال 99 بود که پلیس راهور ناجا به منظور ایجاد نظم، کاهش ریسک تصادفات و ساماندهی جدی موتورسیکلت‌ها طرحی را تحت عنوان طرح غدیر آماده و به وزرات کشور ارسال کرد.

دراوایل اسفند ماه سال 99 هم اولین جلسه بررسی طرح غدیردرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تشکیل شد.

اما طرح غدیر چیست و نقش بیمه‌ها در آن چگونه است؟

پلیس راهور ناجا در طرح غدیر سه نوع اقدام در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت درنظر گرفته که در بخش اول این طرح،بیشتر تمرکز بر اقدامات آموزشی و فرهنگسازی در حوزه موتورسیکلت است و جلب مشارکت سازمان‌هایی مانند شهرداری‌ها و بیمه‌ها نیز درآن به چشم می خورد.

دربخش دوم طرح غدیرکه شامل اقدامات میان مدت می‌شود، پلیس راهورناجا به‌دنبال هویت بخشی و به هنگام کردن اسناد مالکیت موتورسیکلت‌ها و تسهیل صدورگواهینامه برای راکبان موتورسیکلت‌ها است.

درواقع در گام دوم علاوه بر این که اصالت موتورسیکلت مشخص می‌شود، هویت راکبان آن نیزمشخص و دقیق می‌شود تا این افراد در برابر رفتار ترافیکی که انجام می‌دهند، پاسخگو باشند. 

دربخش سوم طرح غدیرکه مربوط به اقدامات بلند مدت است به مساله تجهیز دوربین‌های ترافیکی برای کنترل و رصد تخلفات موتورسواران و همچنین بهره‌گیری از اعمال مجازات‌های جایگزین مانند محرومیت‌های اجتماعی برای متخلفان موتورسوار پرداخته شده است.

مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه تعاون، به چابک‌آنلاین گفته که درحال حاضر صنعت بیمه در دو قسمت از تقسیم بندی سه گانه طرح غدیر پلیس راهور ناجا فعال است و همگام با این برنامه پیش می‌رود.

"مصطفی زحمتی‌پاک"، افزود: در بخش کوتاه مدت وآموزشی بیمه مرکزی به‌صورت دوره‌ای چندین مرتبه در سال طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را مطرح می‌کند.

وی، ادامه داد: ازسوی دیگر صنعت بیمه درصدی از حق بیمه‌ شخص ثالث را به نیروی انتظامی تخصیص می‌دهد و از همان محل نیروی انتظامی می‌تواند هزینه کرده و گام‌های مثبتی برای طرح غدیر بردارد.

مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه تعاون، اذعان داشت: طبق آمار 12 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و 5 میلیون و 300 هزار نفر هم گواهینامه موتورسیکلت دارند اما الزاما تمام کسانی که گواهینامه موتورسیکلت دارند صاحب موتورسیکلت نیستند.

زحمتی‌پاک، درخصوص بخش دوم طرح غدیر، هویت بخشی و اصالت موتورسیکلت و هویت راکب آن گفت: در قسمت هویت راننده، بیمه مرکزی بخشنامه‌ای را صادر کرده که در زمان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت نام یک نفر بعنوان راکب ثبت شود اما الزام نیست که همان یک نفر مالک هم باشد.

مدیربیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه تعاون، با اشاره به بند "ب" ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث و سوابق رانندگی و بیمه‌ای دارنده وسیله نقلیه،گفت: هرچند که این زیرساخت‌ها درحال حاضر فراهم نیست اما پیش بینی می شود که در آینده و با ارتقا و زمینه سازی دسترسی‌های لازم برای صنعت بیمه و فرهنگ سازی به این سمت و سو خواهیم رفت.

زحمتی‌پاک، تصریح کرد: اگر سامانه جامع سنهاب بیمه مرکزی به نیروی انتظامی متصل شده و دسترسی‌های لازم فراهم شود به‌طور یقین به سمتی حرکت خواهیم کرد که حق بیمه‌های شخص ثالث هم واقعی شود و عملکرد سوابق بیمه‌ای راننده درنظر گرفته شود.

وی،درخصوص فرسوده بودن 75 درصد موتورسیکلت‌های کشور گفت: براساس قانون بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه‌گر موظف به صدور بیمه نامه هستند و نمی‌توان در این زمینه سلیقه‌ای عمل کرد.

زحمتی‌پاک، اذعان داشت: مساله‌ای که در ساماندهی موتورسیکلت‌ها مهمتر از فرسوده بودن آنها است، هویت بخشی واصالت دار کردن این وسایل نقلیه است و قطعا اهمیت آن پررنگ‌تر از فرسودگی موتورسیکلت‌ها است. 

تردیدی نیست که ساماندهی موتورسیکلت‌ها و فرهنگ سازی در این زمینه منجر به کاهش تصادفات این وسایل نقلیه و افت پیامدهای ناگوار آن برای بسیاری از افراد جامعه و خانواده‌ها می‌شود.

درعین حال باید توجه داشت که اقدامات موثر در زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌ها به صورت یک زنجیره بوده که اعضای آن باید در کنار یکدیگرساماندهی را به پیش ببرند.