۰ نفر

استقبال اندک موتورسواران از بخشش جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث

۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱
کد خبر: 485373

استقبال اندک موتورسواران از بخشش جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث

تکرار طرح‌های تشویقی برای بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت سواران و تردد آسوده موتورسواران فاقد بیمه‌نامه در سطح شهرها!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام کرده که  32 میلیون و 900 هزار دستگاه وسیله نقلیه در کشور وجود دارد که 35 درصد آنها را موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند.

درعین حال گفته می‌شود که بیش از ۲۱ درصد از موتورسیکلت‌های کشور هم در شهر تهران تردد می‌کنند.

از قرار معلوم،درسالجاری شماره گذاری موتورسیکلت های نوشماره ٣۵ درصد و نقل و انتقال آنها نیز ٣٨ درصد افزایش یافته است.

ماده 2 قانون بیمه اجباری شخص ثالث تاکید دارد که تمامی دارندگان وسایل نقلیه چه اشخاص حقوقی و یا حقیقی مکلفند که وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که دراثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود را نزد شرکت بیمه‌ای، بیمه کنند.

دراین بین اما آمار شوکه کننده؛ تایید می کندکه در سال 98 تنها ۲ میلیون از 11 میلیون و 650 هزار دستگاه  موتورسیکلت در کشور، از بیمه شخص ثالث برخوردار بوده‌اند.

ساده‌تر اینکه بیش از  9 میلیون موتورسیکلت در کشورهنوز از بیمه شخص ثالث برخوردار نیستند.

تحلیلگران صنعت بیمه،دلایلی چون وضعیت اقتصادی، حق بیمه بالا و عدم اراده جدی قانون‌گذار را از جمله عوامل عدم استقبال دارندگان موتورسیکلت‌ها ازخرید  بیمه نامه شخص ثالث می‌دانند.

در این بین، گفته می شودکه وضعیت اقتصادی جامعه، بزرگترین عامل در استقبال کم دارندگان موتورسیکلت‌ها از بیمه نامه شخص ثالث است.

هرچندکه به نظر می‌رسد مبلغ حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها در مقایسه با خطراتی که آنها را تهدید می کند قابل مقایسه نیست.

قانون گذار در بند "ب" ماده 24 قانون اجباری بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری که از انجام بیمه موضوع این قانون خودداری کنند مبلغی معادل حداکثر یک‌سال حق بیمه اجباری جریمه تعیین کرده است.

این احتمال وجود داردکه جرایم دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث سبب خواهد شد تا راکبان و دارندگان موتورسیکلت‌ها برای دریافت بیمه‌نامه شخص ثالث انگیزه لازم را نداشته باشند.

به همین منظور بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی برای جذب موتورسیکلت سواران برای تهیه بیمه شخص ثالث، بارها طرح بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها را اجرایی کرده‌اند.

با این حال،استقبال راکبان موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث ازا ین طرح چندان افزایش نیافته و شاید از نظر تعداد هم کاهش داشته است.

دبیرکارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران تایید کرده که افزایش تعداد موتورسیکلت‌های بیمه شده پس از اجرای طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث، قابل ملاحظه نبوده است.

علی اصغر عنایت، گفته که در چند سال اخیر بیمه مرکزی، شورایعالی بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی بارها جرایم دیرکرد راکبان موتورسیکلت‌ها را بخشیده‌اند  اما میزان کمی از موتورسواران دارای بیمه شخص ثالث افزایش پیدا کرده است.

ناگفته نماندکه برای ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی از پارکینگ وجود بیمه نامه الزامی است و به همین علت بسیاری از راکبان موتورسیکلت‌هابرای رفع توقیف موتورسیکلت خود اقدام به خرید بیمه‌نامه کوتاه مدت شخص ثالث می‌کنند.

بیشتر این افراد پس از اطلاع از طرح‌های تشویقی،درمراجعه به شرکت‌های بیمه‌ای اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث کوتاه مدت 10 تا 20 روزه برای وسیله نقلیه خودمی‌کردند که این مساله خود آمار تعداد موتورسیکلت‌های بیمه شده را افزایش می‌‎داد.

مدیر بیمه اتومبیل شرکت بیمه میهن، گفته که در حال حاضر برای طرح بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها، درصورت خرید بیمه نامه یکساله جرائم آنها بخشیده می شود اما در گذشته اگر متقاضیان این پوشش خواهان بیمه‌نامه شخص ثالث کوتاه مدت بودند، هنگام صدور جرائم آنها بخشیده می‌شد.

اسماعیل فلاحی، اذعان داشت که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت را به صورت کوتاه مدت صادر نمی‌کنند و اگر هم صادر کنند جرائم را یکساله دریافت می‌کنند و به همین علت در سال‌های قبل به دلیل صدوربیمه‌نامه‌های کوتاه مدت،احساس ‌شد که استقبال از طرح بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها، زیاد است.

وی،اطلاع رسانی ضعیف صنعت بیمه رایکی ازعلت‌های استقبال کم مردم ازطرح بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت ها عنوان کرد وگفت:زمانی که طرح بخشودگی اعلام می‌شود شرکت‌های بیمه به شعب ونمایندگان خود اعلام  می‌کنند ویا درنهایت به بیمه‌گذاران خود پیامک می‌زنند اما متولیان این طرح تشویقی، باید یک چنین طرح‌هایی را به صورت گسترده  رسانه‌ای کنند.

به اعتقاد فلاحی، تبلیغات و اطلاع رسانی از سوی صنعت بیمه به آن صورت که باید انجام نمی‌شود وبسیاری از مردم در جریان طرح‌های تشویقی قرار نمی‌گیرند و اگر بازخورد صنعت بیمه در خصوص طرح‌های تشویقی ضعیف است به دلیل اطلاع رسانی ضعیف است.