۰ نفر

افت شدید تعداد بیمه شدگان فدراسیون پزشکی ورزشی سرعت گرفت

۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبر: 476655
افت شدید تعداد بیمه شدگان فدراسیون پزشکی ورزشی سرعت گرفت

بر اساس طرح بیمه ورزشی که با همکاری وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی ورزشی راه اندازی شد، تمام فدراسیون‌های تحت نظر وزارت ورزش و جوانان می‌توانند از پوشش بیمه ورزشی بهره مند شده و درحیطه آسیب‌های ورزشی از خدمات این فدراسیون استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، درحال حاضر فدراسیون پزشکی ورزشی ایران به صورت آنلاین کارت بیمه ورزشی را صادر می کند و پس از ۷۲ ساعت بعد از صدور کارت بیمه ورزشی، تعهدات آن هم آغاز می شود.

 فدراسیون پزشکی ورزشی ایران به صورت صندوق و مستقل فعالیت می کند.

کارت خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی موسوم به بیمه ورزشی،قرارداد بیمه حوادث و مسئولیت بین ورزشکاران و فدراسیون پزشکی ورزشی به حساب می‌آیدکه براساس این بیمه ، فدراسیون متعهد می شود که هزینه های درمانی و غرامت دیه نقص عضو یا فوت رابراساس تعهدات مشخص شده بین بیمه گر و بیمه گذار پرداخت کند.

تمام افرادی که ازامکانات ورزشی و مکان‌های تحت پوشش و نظارت وزارت ورزش و جوانان استفاده می کنند شامل تمام ملی پوشان، ورزشکاران فدراسیون های ورزشی وباشگاه ها، ورزشکاران سازمان ها، وزارت خانه ها و شهرداری ها، باید از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی و هیات پزشکی ورزشی در سراسر کشور تحت پوشش خدمات درمانی حوادث ورزشی قرار بگیرند.

کارت بیمه ورزشی برای همه ورزشکاران آماتور،حرفه ای، ملی پوشان،پیشکسوتان، مدال آوران و کوهنوردان صادر می شود و داشتن این کارت برای تمام مدیران باشگاه ها، لیدرهای تیم های کوهنوردی، مربیان و کادر فنی باشگاه ها و ورزشگاه ها الزامی است.

براساس آمار اعلام شده از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی بیش از  ۳ میلیون و۳۰۰ هزار نفر از ورزشکاران در بیمه‌های ورزشی در سال 98 ساماندهی شدند و از این تعداد 14790 نفر تحت درمان قرار گرفتند.

به تازگی حق عضویت کمیته خدمات درمانی (بیمه ورزشی) از 20 هزار تومان به ۳۰ هزارتومان افزایش یافته و تعهدات هزینه درمان ورزشکاران آسیب دیده نیز از اول آبان ماه سال جاری 50 درصد افزایش خواهد یافت.

با وجود آنکه همه ورزشکاران باید برای ورود به محیط ورزشی دارای کارت بیمه ورزشی بوده و ورود آنها به محیط ورزشی برای تمرین، مسابقه یا آموزش بدون داشتن این کارت غیرمجاز است اما به نظر می رسد که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلات گاه و بی گاه باشگاه های ورزشی،تعداد بیمه شدگان ورزشی کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی گفت که تا قبل از شیوع ویروس کرونا چیزی در حدود 4 میلیون نفر تحت پوشش فدراسیون پزشکی ورزشی قرارداشتند اما در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی، تعداد بیمه شدگان این فدراسیون به یک میلیون نفرهم نمی رسد.

مهرشاد پور سعید،با بیان اینکه" هرساله دو هزار ورزشکار بیمه شده این فدراسیون تحت عمل جراحی قرار می گیرند." افزود: ورزشکاران آسیب دیده که تحت پوشش بیمه ورزشی قراردارند درصورت بروز آسیب می توانند به کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی مراجعه کرده و پس انجام معاینات، اقدامات لازم برای آنها انجام می شود. 

به گفته وی، استان تهران بیشترین تعداد بیمه شدگان ورزشی و استان های کمتر برخوردار و مرزی،کمترین میزان بیمه شدگان ورزشی را دارند.

مدیرکمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی اذعان داشت که بیمه ورزشی با دریافت حداقل مبلغ، حداکثر خدمات را ارائه می کند.

بیمه ورزشکاران، اولویت وضرورتی انکار ناپذیر برای حضور درعرصه های ورزشی است و عدم وجود آن سلامت جسم ورزشکاران را تهدید می‌کند.

بارها مسئولان هیات پزشکی ورزشی استان ها اذعان داشته اند که برخی از ورزشکاران با بیمه ورزشی آشنایی چندانی ندارند و اخذ کارت بیمه ورزشی برای ورزشکاران باید از سوی مسئولان هیات ها و باشگاه ها جدی تر گرفته شود.

این احتمال وجود داردکه به دلیل آگاه نبودن ورزشکاران ازمزایای کارت بیمه ورزشی، آمار ورزشکاران بیمه شده درحد انتظار بالا نرفته و تشدید شرایط کرونا منجر به کاهش چشمگیر تعداد ورزشکاران دارای کارت بیمه ورزشی شده است.

با این وجود، ممکن است با تلاش هیات پزشکی ورزشی و باشگاه داران بتوان این آمار را افزایش داد تا گامی موثر در جهت سلامت بیشتر ورزشکاران برداشته شود.