۰ نفر

ویترین صنعت بیمه خالی از محصولات بیمه‌ای طلا و جواهرات

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 470036
ویترین صنعت بیمه خالی از محصولات بیمه‌ای طلا و جواهرات

در سال‌های اخیر و با افزایش قیمت طلا، توجه به سرمایه گذاری در این بخش ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته اما همواره سرمایه گذاری در هر حوزه‌ای با ریسک‌های مختص خود هم روبرو است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین،  سرمایه گذاران به‌دنبال آن هستند تا با سرمایه گذاری در بخش طلا، حاشیه امنی را در شرایط کنونی اقتصاد برای سرمایه های خود فراهم کنند.

ازسوی دیگر  فلز زرد و گرانبها به دلیل حجم کمتر و بهای بالاتر،همواره مورد توجه سارقان هم بوده است.

پوشش ریسک فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری از وظایف صنعت بیمه به‌شمار می رود و در حال حاضر شرکت های بیمه ای به فروشندگان طلا و جواهر بیمه نامه های آتش سوزی و پوشش های ذیل آن و بیمه اموال را ارائه می کنند.

البته،در تعیین نرخ بیمه نامه هایی مانند آتش سوزی و زلزله ،ارزش اموال بدون در نظر گرفتن ارزش طلا، جواهرات و پول نقد و بر اساس سایر دارایی‌های موجود در مغازه تخمین زده می‌شود.

همچنین در بیمه‌ سرقت‌ منازل‌ مسکونی، می‌توان‌ وجوه‌ نقد، فلزات‌ قیمتی‌ و اوراق‌ بهادار را نیز با توافق‌ بیمه‌گر و تا مبلغ‌ معینی‌ بیمه‌ کرد که‌ معمولا در این‌ مورد هم حدود تعهدات‌ بیمه‌گر محدود است‌.

کارشناسان معتقدند که طلا و جواهر شامل بیمه باربری هم می شوند ولی ممکن است محدودیت های زیادی، مانند الزام بیمه گذار به اقدامات حفاظتی خاص و متناسب با شرایط و سرمایه، تعیین شیوه حمل و مقدار محموله در یک وسیله حمل، از طرف بیمه گر برای قبول پیشنهاد بیمه طلا و جواهر صورت گیرد.

با این وجود به نظر می رسد که فعالان بخش طلا و جواهرات از شرایط و پوشش بیمه نامه های موجود چندان رضایت ندارند.

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت که درحال حاضر تعداد اندکی از اعضای اتحادیه متبوع وی از بیمه نامه آتش سوزی و سرقت استفاده می کنند.

وی، اذعان داشته که در حال حاضر بیمه نامه ای که مختص طلا و جواهرات باشد برای آنها وجود ندارد و اگر بیمه نامه ای تعریف شود که منافع کلی صنعت طلا و جواهر در آن لحاظ شود حتما از سوی اعضای اتحادیه طلا استقبال خواهد شد و افزوده که نحوه پرداخت خسارت از سوی شرکت های بیمه ای از اهمیت بسیاری برخوردار است و اگر صنعت بیمه خسارت را بر اساس قیمت روز انعقاد قرارداد محاسبه کند،کسی از آن  استقبال نخواهد کرد.

درحال حاضر حدود 5600 نفر در صنعت طلا و جواهر استان تهران مشغول به فعالیت هستند.

ممکن است تهیه بیمه نامه طلا و جواهرات در اولویت های بسیاری از افراد نباشد، اما آیا این مساله از اهمیت وجود  پوشش چنین بیمه نامه ای می کاهد؟

در همین پیوند یک کارشناس صنعت بیمه گفت که اموال زیر مجموعه بیمه نامه آتش سوزی بیمه می شوند اما طلا و جواهر را شرکت های بیمه ای، بیمه نمی کنند زیرا موضوع صدمه دیدن و سرقت و حتی احتمال کلاهبرداری  در آن بالا است.

علیرضا دقیقی اصلی،توضیح داد: شرکت های بیمه ای در بیمه سرقت منازل، وسایلی مانند فرش را بیمه می کنند چراکه در صورت آتش سوزی بقایای آن موجود است اما طلا، جواهرات و ارز براحتی قابل جابجایی بوده و چون امکان کلاهبرداری در آن بالا است صنعت بیمه نمی تواند وارد این موضوع شود.

به گفته وی،مصنوعات طلا و جواهر،حجم کمی دارند و نمی توان بدرستی آمار آنها را بدست آورد و احتمال خطا در ارزیابی خسارت آنها هم بالا است.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد که از نظر قانون،بیمه مرکزی منع قانونی برای بیمه کردن طلا و جواهرات قائل نشده  و اگر شرکت بیمه ای زیر بار بیمه کردن آنها نمی رود تنها به دلیل احتمال بالای کلاهبرداری در این مساله است.

دقیقی اصلی،اذعان داشت که درحال حاضر فروشندگان طلا و جواهر می توانند مغازه و اموال موجود در آن را بیمه کنند ولی طلا و جواهر موجود در آنجا را نمی توانند بیمه کنند.

البته فعالان بخش طلا و جواهر از نکات مذکور آگاهی دارند، اما این آگاهی دلیلی برعدم نیاز این بخش مهم اقتصادی نیست.

دراین خصوص، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، گفت که نکته ای که وجود دارد این است که اثبات سرقت طلا و جواهرات کمی مشکل  بوده  و به همین دلیل شرکت های بیمه زیر بار بیمه طلا و جواهرات نمی روند.

محمد کشتی آرای، تصریح کرد: اما این موضوع قطعا راه حل دارد، صنعت بیمه و شرکت های بیمه‌ای باید در اتاق های فکر خود راه حل آن را پیدا کنند. 

شکی نیست که یکی از مهمترین وظایف صنعت بیمه پوشش ریسک فعالیت های اقتصادی در هر جامعه ای است.

بنابراین طراحی محصولات جدید بیمه‌ای و رفع اشکالات بیمه نامه های موجود با وجود پیچیدگی های خود اما اجتناب ناپذیر است .

از این منظر،افزایش ضریب نفوذ در صنعت بیمه اتفاق نمی افتد مگر با تعریف محصولات جدید بیمه ای و به روز رسانی برخی از محصولات کنونی صنعت بیمه.

گسترش چتر صنعت بیمه، بی شک به نفع  همه بازیگران این عرصه خواهد بود؛ از فروشندگان محصولات بیمه ای گرفته تا خریداران این محصولات.

باید دید که صنعت بیمه برای پوست اندازی جدی در شرایط فعلی آماده است یا خیر؟

پوست اندازی که در آن، سهم برخی بیمه نامه های با ریسک بالا و پررنگ در سبد محصولات شرکت های بیمه ای، به مرور کاهش یابد.