۰ نفر

صیادان از بیمه‌نامه‌های ارزان قیمت استفاده می‌کنند

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹
کد خبر: 464278

صیادان از بیمه‌نامه‌های ارزان قیمت استفاده می‌کنند

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران بیان کرد: این اتحادیه با هماهنگی معاونت صید سازمان شیلات ایران در حال شناسنامه‌دار کردن شناورها و هویت بخشی صیادان کشور از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی جامع صیادی است که یکی از بهترین مزایای این طرح شناسایی صیادان مجاز و غیرمجاز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "یعقوب دوجی"، گفت: شیلات بدون داشتن  بیمه نامه مجوز صید صادر نمی کند و صد در درصد شناورهای صیادی در زمان صید بیمه دارند ولی صیادان بدلایل مختلف از جمله فقدان نقدینگی و هزینه های قبل ازعملیات صیادی از بیمه نامه های بسیارارزان وکوتاه مدت استفاده می کنند.

وی با اشاره به الزام خرید بیمه نامه برای تمامی شناورهای صیادی، افزود: شرکت های بیمه ای خود یکی ازدلایل عدم تمایل صیادان به داشتن پوشش بیمه شناورها هستند زیرا برخی از شرکت های بیمه ای به تعهدات خود به درستی عمل نمی کنند و در زمان رخ دادن خسارت به دنبال بهانه ای برای عدم پرداخت آن هستند به همین دلیل صیادان به دنبال بیمه نامه های ارزان و حتی گاهی صوری هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای صیادی ایران اذعان داشت یک شناور با ارزش 500 میلیون تومان تنها برای دریافت مجوز صید، مجبور است بیمه نامه ای به ارزش 50 میلیون تومان را خریداری  کند هرچند که براساس پیگیریهای انجام شده با یکسری از صندوق های حمایتی قرار بر این شده که به صیادان وام هایی برای دریافت بیمه نامه پرداخت شودشاید  به این شکل صیادان از بیمه استقبال کرده و به دنبال بیمه نامه واقعی بروند.

دوجی برآورد کرد که حدود 12 هزار فروند شناور مجاز در کشور وجود داشته باشد که 8 هزار فروند قایق و 4 هزار فروند هم لنج است.

به گفته وی، اکثر شناورها درگذر زمان فرسوده شده و در حال حاضر حدود 70 درصد از صیادان روستا نشین هستند.

دوجی خاطر نشان کرد که اتحادیه به دنبال شرکت بیمه ای مناسب است که با آن وارد قرارداد شود تا همه شناورها بتوانند از یک شرکت بیمه ای، بیمه نامه تهیه کنند زیرا هم آن شرکت بیمه ای از طرف اتحادیه تایید می شود و تمامی موارد بیمه ای کنترل می شود و هم اینکه به دلیل اینکه بیمه نامه به صورت گروهی خریداری می شود و  نرخ هم پایین می آید.

وی  ضمن بیان اینکه حوادث در شناورهای صیادی بسیار کم و ناچیز است، گفت: بعضی موارد آتش سوزی داریم ولی نسبت به بخش های باری و شناورهای دیگر در بخش صیادی خسارت ها خیلی کمتر است.