۰ نفر

حساسیت وزیر نفت در بیمه کردن تاسیسات نفتی ستودنی است

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴
کد خبر: 456080
حساسیت وزیر نفت در بیمه کردن تاسیسات نفتی ستودنی است

رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران، حساسیت وزیر نفت در خصوص بیمه کردن تأسیسات نفتی را ستودنی دانست وافزود: "وزیر نفت همیشه تاکید داشته که خوب بیمه کنید، کم بیمه نکنید، حق بیمه بگیرید و زمان پرداخت خسارت هم کامل پرداخت کنید."

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "رسول تاجدار" ، گفت: صحبت های وزیر نفت دراین خصوص از چند جنبه قابل بررسی است.

وی، تشریح کرد: در سال های قبل، شرکت های دولتی موظف شدند اموال خود را بیمه کنند، در این بین شرکت ها یا بیمه نمی کردند و یا اینکه تجهیزات خودرا به بهای تاریخی بیمه می کردند، از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز هم درآن زمان خیلی محسوس نبود و موضوع ارزش جایگزینی هم مطرح نمی شد و اتفاق خاصی هم رخ نمی داد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران، بیان کرد: به مرورو با تغییرات نرخ ارز و ایجاد سرمایه گذاری های جدید در  فراساحل، ساحل و پالایشگاهی و مراکز دیگر نفتی، موضوع بیمه جدیت بیشتری پیدا کرد و شرکت ها هم برروی بیمه اموال و دارایی های خود حساس شدند.

به‌تازگی،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، مدعی شده که" درایران بیمه‌ها بدون ارزیابی و بررسی مشکلات تأسیسات را بیمه می‌کنند، در حالی که در دنیا اگر بخواهند تأسیسات را بیمه کنند نخست ارزیابی ایمنی انجام می‌دهند، سپس متناسب با وضع آن نرخ بیمه را اعلام می‌کنند."

رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران ،اذعان داشت که وزیر نفت در حدود 3 سال قبل هم در روز بیمه در سخنرانی خود تاکید داشته که شرکت های نفتی هم باید در درست بیمه کردن اموال خود دقت کنند و شرکت های بیمه ای نیز ارزیابی درستی از اموال و دارایی ها داشته باشند و بیمه گذاران را از عواقب کم بیمه‌گی و آثار ماده 10 قانون بیمه آگاه کنند تا اگر خسارتی اتفاق افتاد بتوانند خسارت را کامل دریافت کنند.

به اعتقاد وی، درحال حاضر موضوع ارزش جایگزینی مطرح است چراکه بیشتر قطعات و تجهیزات پتروشیمی یا نفتی  وارداتی بوده و در صورت بروز حادثه، نیازمند ارز با نرخ بالای 20 هزار تومان هستند.

تاجدار افزود: حساسیت های وزیر نفت با توجه به نوسانات ارزی در ماه های اخیر و با در نظر گرفتن سرمایه گذاری هایی که در شرکت های زیرمجموعه شرکت نفت انجام شده، به‌جا است و چنانچه حادثه ای رخ دهد با این تغییرات نرخ ارز، اگر 20 یا 30 درصد به این ماده 10 بخورد و به تناسب خسارت پرداخت نشود یک رقم بسیار سنگینی برای شرکت ها خواهد بود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران، اظهار کرد: از جنبه دیگر،بیمه گران تنها با فروش ، تکلیف از آنها ساقط نمی شود زیرا یکی از وظایف بیمه گران ارائه اطلاعات دقیق و شفاف بیمه ای و مشاوره به بیمه گذار است.

وی، معتقد است که بیمه گران بایدموضوه ماده 10 قانون بیمه را بدرستی و با ذکر مثال به بیمه گذاران توضیح دهند تا بیمه گذار بداند درصورتی که دچار کم بیمه گی بوده یا حق بیمه رابدرستی پرداخت نکرده باشد و یا اگر در شرایط تشدید خطر بوده و اعلام نکرده است، به لحاظ قاعده نسبی چه اتفاقی در پرداخت خسارت برای آن می افتد.

تاجدار، ادامه داد: البته تمام موارد مذکور در بیمه نامه ها درج شده  اما از آنجایی که فرهنگ مطالعه اسناد بانکی و بیمه ای آنگونه که باید نیست، بیمه گر وظیفه دارد به بیمه گذاران مشاوره بدهد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران، موضوع بعدی در شرایط فعلی، را حوزه ارز دانست و گفت: واقعیت این است که شرکت های بیمه ای هم جزوی از این جامعه بوده و در کنار دیگران مشکلات ارزی گریبانگیر آنها هم هست.

تاجدار، عنوان کرد: شرکت های بیمه ای سعی می کنند که تاحد امکان به تناسب موجودی های ارزی خود و تناسب شرایط بازار که در تامین ارز برای آنها فراهم شود، بیمه نامه ارزی صادر کنند و اینکار را با تجزیه و تحلیل انجام می دهند.

وی تصریح کرد: بیمه کردن به ارزش واقعی و ارزش جایگزینی از وظایف یک بیمه گذار است و هر مقدار که پوشش بیمه ای تهیه کنند،  بیمه گذار به همان اندازه متعهد است زیرا وظیفه بیمه گر طبق قوانین بیمه قراردادن بیمه گذار در شرایط قبل از حادثه است و بیمه گر زمانی این تکلیف را دارد که اموال بدرستی بیمه شده باشد و دچار کم بیمه گی نباشد.