۰ نفر

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری معاونت علمی خبر داد؛

آمادگی ۳ شرکت دانش‌بنیان برای حضور در تابلوی فرابورس

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبر: 483714
آمادگی ۳ شرکت دانش‌بنیان برای حضور در تابلوی فرابورس

مدیرکل دفترتامین مالی وسرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ۳ شرکت دانش بنیان مراحل پذیرش را گذرانده‌اند و آماده درج در تابلوهای اول و دوم فرابورس هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بورس بازاری برای تامین مالی و تجمیع سرمایه است و در رشد اقتصادی تاثیری چشم‌گیر دارد. در این بازار منابع مالی برای فعالیت شرکت‌ها فراهم می‌شود. این روزها خبرهای خوشی از این حوزه درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور آنها روی تابلوی فرابورس شنیده می‌شود و حکایت از آن دارد که تابلوی جدیدی در فرابورس به زودی راه اندازی می‌شود.

تامین مالی شرکت یکی از موضوعات مهم برای شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت‌ها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند نیاز به منابع بیشتری دارند که با ورود به بازار بورس و عرضه اولیه در آن می توانند بخشی از سرمایه خود را به سهامداران بازگردانند و سهامداران می‌توانند این منابع را وارد شرکت کرده یا روی پروژه‌های نوآورانه جدید سرمایه گذاری کنند.

شرکت می‌تواند با افرایش سرمایه از طریق بازار سرمایه منابع جدیدی را جذب کند. پس این حضور راهکاری برای تامین مالی بلند مدت شرکت ها است و عموم مردم نیز در تامین مالی و سودآوری این شرکت‌ها سهیم می‌شوند.

محمد مرفوع در خصوص حضور دانش بنیان ها در بازار بورس گفت: افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان روی تابلوی بورس از سال گذشته با توجه به رونق بازار سرمایه با جدیت بیشتر دنبال شد تا پذیرش این شرکت‌ها تسریع شود. در این راستا نیز با بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان برتر جلساتی گذاشته شد تا برای حضور در این بازار آماده سازی و ترغیب شوند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۴۰ شرکت دانش بنیان روی تابلوهای بورس حضور دارند. ۳ شرکت دانش بنیان نیز مراحل پذیرش را گذرانده‌اند و آماده درج در تابلوهای اول و دوم فرابورس هستند. حضور شرکت تپسی بر روی تابلوی بورس نیز اتفاق جدید خوبی در این حوزه است. با اقدامات فوق تعداد درخواست های پذیرش شرکت‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در حال حاضر بیش از ۳۰ پرونده در حال تکمیل مدارک برای پذیرش در بازارهای بورس و فرابورس است.

پذیرش تعداد بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی

وی درباره راه اندازی تابلوی جدید در فرابورس نیز گفت: این بازار برای کمک به پذیرش تعداد بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی راه اندازی می‌شود.  برای رسیدن به این هدف، شرایط ساده‌تری برای این بازار در نظر گرفته شده است. این بازار به عنوان یک تابلوی جدید در فرابورس شکل می‌گیرد و شرکت ها برای حضور در تابلوی جدید فرابورس باید پذیرش شوند.

مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ورود به بازار سرمایه در عمل نیاز به حداقل مشخصی از سرمایه ثبتی (در حال حاضر حداقل ۱۵ میلیارد تومان) و سودآوری شرکت است، افزود: برای تابلوی جدید این شرایط وجود ندارد و شرکت با سرمایه پایین تر و حتی در صورت نداشتن سودآوری نیز می تواند روی این تابلو حضور داشته باشد.

مرفوع گفت: با راه اندازی این تابلو قرار است، شرکت‌های حاضر در بازار کوچک و متوسط به این بازار منتقل شوند. در حال حاضر نام «هدف» برای این تابلو در نظر گرفته شده است که قطعی نیست. اقدامات برای راه اندازی این تابلو از سال گذشته آغاز شده است و در مراحل نهایی تصویب قرار دارد و در صورت تصویب هیات مدیره سازمان بورس این تابلو کار خود را آغاز می کند. برای تعداد شرکت های قابل پذیرش روی این تابلو نیز محدودیت خاصی وجود ندارد.​