۰ نفر

اظهار نظر قالیباف در مورد بازار پول به جای اصلاح ساختارهای معیوب بازار سهام

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۱۶
کد خبر: 480895
اظهار نظر قالیباف در مورد بازار پول به جای اصلاح ساختارهای معیوب بازار سهام

یکی از مهم‏ترین متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ سود بدون ریسک است که کنترل آن به عهده نهاد ناظر بازار پول است. تحلیلگران و فعالان بازار مالی کشور نیز متناسب با تغییرات این متغیر مهم، دارایی‏ های مالی را قیمت‏ گذاری می‏‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب اظهار داشت: یافته ‌های معتبر علمی نشان می دهد متغیر نرخ بهره اسمی و حقیقی، مهم‌ترین عامل نوسانات قیمت در بازارهای دارایی بوده و به طور مشخص یکی از اصلی ‌ترین عوامل بنیادی بازار سهام نیز محسوب می‌‌شود. در نتیجه تعیین غیربهینه آن در دوره‌ های زمانی مختلف تعادل سایر بازارها را بر هم می‌‌زند و آسیب‌ هایی به بازار سرمایه کشور وارد خواهد کرد.

حسن قالیباف اصل افزود: به عنوان یک عضو کوچک دانشگاهی عرض می‌ کنم، نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه ‌تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت‌‌های سرمایه‌ گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای تولید گران می‌‌کند. بخش‌های تولیدی که عمدتا حاشیه سود پایین دارند، فعالیت‌‌های اقتصادی خود را کاهش و سرمایه خود را در بازار پول پارک می‌‌کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، اشتغال کشور آسیب خواهد دید و در نتیجه خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی ناشی از آن، مواجهه با چالش‌های اقتصادی دیگر از جمله تشدید رکود تورمی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول نهاد ناظر بازار سرمایه عرض می‌‌کنم این نرخ،  ارتباط مستقیمی با نسبت قیمت به درآمد یا P/E دارد و در سایر روش‌‌های قیمت‌‌گذاری و ارزش‌‌گذاری نیز متغیری اثرگذار است.

قالیباف اصل تصریح کرد: معقولانه آن است که در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک در کشور تعامل موثری صورت پذیرد و این نرخ متناسب با مختصات اقتصادی کشور باشد تا تعادل بازار سرمایه را بر هم نزند.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: لازم است رویکردها در خصوص جایگاه بازار سرمایه در کشور اصلاح شود، تجربیات گذشته کشور بازخوانی شود و تقویت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و توسعه ابعاد مختلف این بازار در اولویت برنامه ‌ها قرار گیرد.