۰ نفر

نزول بورس هیجانی است

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۰
کد خبر: 480580
نزول بورس هیجانی است

به اعتقاد کارشناسان؛ نزول بازار سهام بیش از آنکه ریشه در عوامل اقتصادی داشته باشد، ناشی از ترس و هیجان سهامداران است در نتیجه به سهامداران توصیه می‌کنند هیجانی رفتار نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز برای سومین روز متوالی پس از برگزاری انتخابات آمریکا با نزول مواجه شد، کارشناسان بر این باورند که ریشه این نزول بیش از آنکه ریشه اقتصادی داشته باشد ناشی از عوامل بیرونی به‌ویژه هیجان و ترس سهامداران است. کارشناسان به سهامداران توصیه می‌کنند هیجانی رفتار نکنند؛ چرا که قیمت‌ها به کف رسیده و دلیل اقتصادی برای تداوم نزول بورس وجود ندارد.

دسته‌ای از سهامداران دیروز مقابل سازمان بورس دست به اعتراض زدند و خواستار اقدامات فوری برای حمایت از بورس شدند. نزول بورس از 19مردادماه تاکنون تنش‌های زیادی را ایجاد کرده و حتی سهامداران را کلافه کرده است. به زعم اغلب کارشناسان؛ با توجه به نزول سنگین شاخص بورس در 3‌ماه گذشته قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود و اصطلاحا به کف رسیده و فروش سهام در چنین شرایطی به صلاح سهامداران نیست. آن طور که تحلیلگران می‌گویند: نزول‌های کنونی بورس بیشتر از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد ناشی از ترس و هیجان سهامداران است. حتی کارشناسان بر این باورند که انتخابات آمریکا در کوتاه‌مدت تأثیر اقتصادی بر بازار سرمایه ندارد و کاهش یا افزایش قیمت دلار هم صرفا به‌صورت یکطرفه بر بازار سهام اثر منفی یا مثبت نمی‌گذارد.

نزول بورس ریشه در ترس دارد

حمید رضا مهرآور، یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل و ریشه‌های تداوم روند نزولی بورس گفت: نزول کنونی بورس بیشتر ریشه در ترس دارد؛ یعنی اینکه این نزول بیشتر از آنکه جنبه اقتصادی و واقعی داشته باشد عمدتا ریشه روانی دارد. به این معنا که مردم چشم‌شان ترسیده و ما باید تلاش کنیم این نگرش را عوض کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، منجر به نزول بورس شده است گفت: سیاست آمریکا در قبال ایران یک سیاست مشخص است و هرکدام از رؤسای جمهوری که در آمریکا انتخاب شوند سیاست واحدی را در قبال ایران در پیش می‌گیرند؛ از این جهت تفاوتی بین رؤسای جمهوری در آمریکا نیست و آنچه تفاوت دارد تفاوت در نوع رفتار، روش‌ها و زبان بیان مسائل از سوی رؤسای جمهوری در ایالات متحده است.

او افزود: به‌طور مثال، اگر دقت کنید بیشترین تحریم‌ها در قبال ایران در زمان دولت اوباما اتفاق افتاد؛ بنابراین به‌نظر من این انتخابات اثر واقعی بر بازار سهام ندارد و اثر آن بیشتر روانی است. حتی رشد یا کاهش قیمت دلار تحت‌تأثیر این انتخابات به‌صورت یکجانبه بر بازار سهام اثر ندارد.

مهرآور توضیح داد: رشد کاهش قیمت دلار، صرفا منجر به افت قیمت سهام شرکت‌ها نمی‌شود. به‌طورکلی؛ 2 گروه سهام در بورس وجود دارد: یک گروه شرکت‌های ارز آورند؛ یعنی از طریق صادرات ارز وارد کشور می‌کنند و گروه دوم شرکت‌هایی هستند که مصارف ارزی دارند، یعنی برای واردات مواد اولیه به ارز نیاز دارند. با این توضیح باید گفت: حتی کاهش قیمت ارز منجر به افزایش درآمد شرکت‌هایی می‌شود که مصارف ارزی دارند؛ چون می‌توانند مواد اولیه را ارزان‌تر وارد کنند. بنابراین اینکه به‌صورت یکطرفه به کاهش یا افزایش ارز و تأثیر آن بر بورس نگاه کنیم درست نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: با توضیح این مطالب باید گفت ریشه اصلی نزول بازار سهام عمدتا در ترس است؛ به‌ویژه آنکه نزول‌های چند وقت اخیر سهامداران را نگران کرده و این به ترس آنها اضافه کرده است. او اضافه کرد: به اعتقاد من هم‌اکنون سهامدارانی که دارای سرمایه‌های بزرگ هستند مترصد دریافت یک چراغ سبز یا سیگنال داخلی هستند تا دوباره سرمایه هایشان را وارد بورس کرده و صف‌های فروش را جمع کنند. بعد از آن سهامدارانی که هم‌اکنون در حال فروش سهام خود به پایین‌ترین قیمت هستند به‌شدت متضرر خواهند شد؛ بنابراین توصیه من به سهامداران این است که هیجانی رفتار نکنند.

این کارشناس خطاب به سهامداران توصیه کرد: الان زمان آن نیست که سهامداران هیجانی رفتار کنند و باید از رفتارهای هیجانی و ترس اجتناب کنند؛ چرا که عوامل اقتصادی نشان می‌دهد اتفاقا شرکت‌ها از نظر سودآوری در وضعیت مطلوبی هستند؛ بنابراین بهتر است سهامداران با صبر و دقت بیشتری به بازار سرمایه نگاه کنند. او گفت: حتی ترس از نتایج انتخابات آمریکا ریشه دقیقی ندارد. شاید اگر ترامپ همچنان رئیس‌جمهوری آمریکا باقی مانده بود به‌دلیل سیاست‌های تنش‌زایی که داشت این ترس بیشتر توجیه داشت.

تأثیر عوامل بیرونی

بهزاد صمدی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با توصیه بر اینکه سهامداران باید دست از رفتار هیجانی بردارند، ریشه نزول بورس را عوامل بیرونی توصیف کرد و گفت: شاخص کل بورس تهران از 19مرداد‌ماه تاکنون یعنی در طول 3‌ماه از محدوده 2میلیون و 100هزار واحد به یک میلیون و 200هزار واحد رسیده که یک نزول فوق سنگین حساب می‌شود و این نزول در هیچ دوره ریاست‌جمهوری در طول 3‌ماه اتفاق نیفتاده بود.

او با بیان اینکه در 3‌ماه گذشته سهام تعدادی از شرکت‌ها بیش از 60درصد افت کرده است افزود: به‌نظر من این نزول، عمدتا ریشه در عوامل بیرونی بازار سهام دارد و ناشی از عوامل اقتصادی نیست؛ بنابراین لازم است که سهامداران در تصمیم‌گیری هایشان بحث مدیریت سرمایه را مدنظر قرار دهند.

او در تشریح دلایل خود گفت: حتی شاید بتوان گفت ریشه این نزول بیشتر سیاسی است؛ چرا که قیمت فروش محصولات شرکت‌ها از جمله فولاد و پتروشیمی در بورس در حال رشد و قیمت‌های جهانی مواد پایه یا کامودیتی هم در جهان در حال رشد است و گزارش‌های 6ماهه شرکت‌های بورس هم گزارش‌های بسیار مثبت و امیدوار‌کننده‌ای دارد. پس ما نتیجه می‌گیریم که ریشه نزول بورس عوامل غیراقتصادی و عواملی در خارج از بورس است.

او در ادامه به تصمیم‌هایی که در خارج از بورس به‌ویژه از سوی دولت گرفته می‌شود اشاره کرد و گفت: دولت از اردیبهشت‌ماه تلاش کرده تا با ارائه سیاست‌هایی، مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کند و بورس با رشد محسوسی مواجه شود، اما احساس من این است که برخی نیرو‌های بیرونی بر دولت و بانک مرکزی برای کنترل بورس فشار وارد کردند. او به سیاست افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: نرخ سود بین بانکی هم‌اکنون به 22درصد افزایش یافته و احتمالا آرام آرام نرخ سود بانکی هم تحت‌تأثیر رشد نرخ سود بین بانکی افزایش خواهد یافت و این موضوع اثر منفی بر بازار سهام دارد.

او با بیان اینکه کلیه پارامتر‌های تکنیکال و فاندامنتال در بازار در وضعیت خوبی هستند تأکید کرد: این عوامل اجازه نخواهد داد که بازار بیش از این نزول کند مگر اینکه نرخ سود بانکی افزایش یابد.

او به سهامداران توصیه کرد که هیجانی رفتار نکنند و افزود: نباید تصمیم‌های هیجانی گرفت و سهامداران باید صرفا سرمایه‌شان را مدیریت کنند. یعنی اینکه روی صنایع بهتر با سودآوری مناسب‌تر سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که بازار سهام نشان داده است که همواره از صنایعی که سودآوری خوبی دارند حمایت خواهد کرد و این شرکت‌ها با رشد مواجه می‌شوند.