۰ نفر

سهامداری که زیان را گردن نمی‌گیرد

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۱۶
کد خبر: 480487
سهامداری که زیان را گردن نمی‌گیرد

روز گذشته سهامداران در اعتراض به سقوط بورس و وعده‌هایی که از سوی مسوولان به آنها عمل نشده بود، جلوی ساختمان ملاصدرا تجمع کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این تجمع علاوه بر شعارهایی که داده می‌شد، معترضان پلاکاردهایی هم به همراه خود داشتند. یکی از این پلاکاردها درباره صندوق پالایش یکم بود که روی آن نوشته شده بود: «صندوق پالایش یکم نه تنها سود نداد، بلکه ضرر سنگینی به خریدارانش که قشر ضعیف بودند وارد کرد. آقای زنگنه تو را به خدا کمکمون کنید.» خیلی از افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این عکس که دو جوان این پلاکارد را به دست داشتند، از آنچه بورس بر سر مردم و اعتماد آنها به دولت آورد می‌نوشتند.

روز گذشته الزاما کاربرانی که درباره این تجمع و مسائل مربوط به بورس می‌نوشتند، در این حوزه فعال نبودند، اما حالا یکی دو روزی است که کاربران حوزه‌های دیگر که در طول ماه‌های گذشته اصلا درباره بورس و مسائل آن نوشته‌ای نداشته‌اند درباره بورس می‌نویسند. این دسته از کاربران چون اکثرا در فضای سیاسی و اجتماعی فعال هستند نسبت به دیگر کاربران فعال در حوزه بورس یا سهامداران بی‌پرده‌تر و با لحن تندتری می‌نویسند و انتقادهای خود را مطرح می‌کنند. یکی از مسائلی که این کاربران مطرح می‌کردند درباره وعده‌های دولت درخصوص صندوق پالایشی یکم بود. آنها به این موضوع در نوشته‌هایشان می‌پرداختند که به قدری سیاست دعوت به بورس از سوی دولت جدی بود تا سرمایه‌های مردم به این میدان آورده شود که در مهرماه و در جلسه هیات دولت حتی تخفیف این صندوق را از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش دادند. تا با این کار مردم بیشتری یعنی حتی آنها که سرمایه کمی داشتند، پول‌هایشان را به بورس وارد کنند. با گذر زمان در توییتر فارسی و منتشر شدن عکس‌ها و فیلم‌های بیشتری از تجمع روبه‌روی سازمان بورس، افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعال بودند درباره آنچه حسن روحانی از صندوق‌های‌ ای‌تی‌اف گفته بود مطالبی منتشر می‌کردند. آنها می‌گفتند باید به رئیس دولت و دیگر اعضای کابینه یادآوری کرد که در اوایل سال جاری با چه صحبت‌ها و وعده‌هایی مردم را به حضور در بورس و حتی خرید ‌ای‌تی‌اف‌ها دعوت می‌کردند. برخی از کاربران حتی فیلم صحبت‌های روحانی در جلسه هیات‌دولت اردیبهشت ماه امسال را پیدا کرده بودند. فیلمی که در آن رئیس دولت می‌گوید: «ان‌شاء‌الله در روزهای آینده و هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم دیگر از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود؛ سهامی به‌صورت صندوق‌های ETF از بانک‌های مهم، بیمه‌های مهم و دیگر شرکت‌ها به‌صورت ترکیبی عرضه می‌شود و هر کس می‌تواند تا ۲ میلیون تومان از این سهام را خریداری کند، ضمنا خریداران از تخفیف هم برخوردار می‌شوند. به نظر من باز هم در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیزمان خواهیم بود و در سال جهش تولید، بازارسرمایه یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ماست.»

این کاربران در توضیح این فیلم علاوه بر اینکه می‌نوشتند تمام آن امیدها نقش بر آب شده است، درباره این مساله هم می‌نوشتند که همان‌طور که حسن روحانی در صحبت‌هایش گفته است، بازار سرمایه باعث حرکت اقتصادی دولت شد، نه حرکت اقتصادی مردم. در کنار این مساله روز گذشته فضای بحث و جدل در فضای توییتر فارسی حسابی داغ بود. برخی از کاربران با منتشر کردن عکس‌هایی که در آن معترضان خواستار استعفای برخی از مسوولان بورس شده بودند، این مساله را مطرح می‌کردند که مشکل نه در سازمان بورس و مسوولان آن، بلکه جای دیگری است. آنها درباره این موضوع می‌نوشتند که باید درباره مسوولان و مقاماتی صحبت کرد که مردم را به حضور حداکثری در بورس دعوت کردند و البته به این موضوع می‌پرداختند که نباید چشم به روی خیلی از حرف‌ها و وعده‌ها بست و ذهن مردم را به این سمت برد که فقط مسوولان بورس مقصر چنین وضعیتی هستند، چون جای خیلی‌ها در این لیست خالی است.

آزمون و خطا

صحبت‌های علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با یکی از سایت‌های خبری روز گذشته نه فقط واکنش سهامداران خرد را در پی داشت، بلکه صدای فعالان اقتصادی را هم درآورد. او با اعلام اینکه برای بازار دو تصمیم مهم گرفته شده، گفته که برقراری Day Trading و کاهش زمان پیش‌گشایش به ۱۵ دقیقه تصمیماتی مهمی هستند. در همین رابطه داود سوری، اقتصاددان با بازنشر صحبت‌های صحرایی در صفحه توییتر خود نوشت: «در کجای دنیا این‌قدر بر سر سرمایه مردم بازی درمی‌آورند و آزمون و خطا می‌کنند؟ کاش می‌شد اداره این بازار را دست یکی از این بورس‌های بین‌المللی داد!» اما سهامداران خرد از تکرار هر روزه قرمزپوش بودن بورس و سقوط شاخص به شدت عصبانی هستند. آنها در واکنش به این خبر نه فقط از برنامه‌ها و راهبردهای دولت در بورس، بلکه در تمام بخش‌های اقتصاد در طول سال‌های گذشته انتقاد کرده بودند. از دیگر افرادی که به تصمیمات متعدد نهادها، سازمان‌ها، افراد و... در حوزه بورس انتقاد کرده بود، هاشم آردم بود. این تحلیلگر در صفحه خود نوشت: «یک خواهش ملتمسانه از تصمیم‌گیران در سازمان و ارکان؛ تمام تصمیماتی که دست‌کم در سه ماه گذشته اتخاذ شد ماهیت «آزمون و خطا» داشته است. امیدوارم موافق باشید که هیچ‌کدام از این تصمیمات در رشد و توسعه بورس اثربخش نبود. یک بار هم این را امتحان کنید: تصمیم بگیرید که برای مدتی خلاف هرآنچه فکر می‌کنید صحیح است عمل کنید. مثلا اگر فکر می‌کنید اعمال دامنه نوسان نامتقارن یا افزایش محدودیت دامنه نوسان خوب است، خلاف آن عمل کنید و دامنه نوسان را بازتر کنید. اگر فکر می‌کنید رمز دو مرحله‌ای برای ورود به حساب کاربری کارگزاری خوب است، خلاف آن عمل کنید.» او در ادامه توییت خود نوشت: «شاید نتیجه بهتری گرفتید. این را هم بگذارید به حساب همان سعی و خطاهایی که پیش از این شد!»