۰ نفر

نزول بورس با چشم‌انداز روشن

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۱۸
کد خبر: 479914
نزول بورس با چشم‌انداز روشن

شاخص کل بورس تهران دیروز 28هزار واحد کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ افزایش احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا منجر به افت شاخص در مبادلات دیروز شد. به زعم تحلیلگران علت این نزول کاهش قیمت دلار است، با این حال تحلیلگران بر این باورند که انتخاب بایدن اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به افت شاخص شود، اما در بلندمدت اثر مثبتی بر بازار سهام دارد.

 شاخص کل بورس تهران که روز چهارشنبه به‌دلیل انتشار اخباری مبنی بر پیشتازی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با رشد مواجه شده بود، دیروز و بعد از آنکه مشخص شد شانس ترامپ از دست رفته و احتمال پیروز جو بایدن در این انتخابات بیشتر است با 28هزار واحد نزول مواجه شد. علت این نزول نیز کاهش ارزش دلار تا محدوده 25هزار تومان است.

به‌طور کلی افزایش قیمت دلار منجر به رشد شاخص بورس می‌شود و کاهش آن به‌معنای نزول شاخص‌های بورس است. در چنین شرایطی تحلیلگران بر این باورند که اگرچه انتخاب جو بایدن در کوتاه‌مدت می‌تواند زمینه نزول شاخص‌های بورس را فراهم کند، اما در بلندمدت می‌تواند منجر به بهبود فضای کسب و کار و رشد شاخص‌های بورس شود.

اوضاع بهتر می‌شود

جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با انتقاد از سیاست‌های ترامپ در برخورد با ایران گفت: در مدت این 4 سال تا به امروز دولت ایالات متحده از هیچ تحریمی علیه ایران دریغ نکرد و چنانچه تحریم‌های یکجانبه ایران لغو، پول‌های بلوکه شده ایران آزاد و مسائل مربوط به نقل و انتقال مالی نیز برطرف شود، شرایط برای افزایش میزان صادرات ایران به‌دلیل کاهش محدودیت‌ها بهبود می‌یابد. انتظار می‌رود شرایط اقتصادی حاکم بر معاملات بین‌المللی ایران اعم از فروش نفت و محدودیت‌های صادراتی ازجمله محصولات پتروشیمی و فولادی دچار تحول شود و روند انتظاری به سمت کاهش ریسک است.

او شرایط جدید را برای فعالیت شرکت‌ها بهتر ارزیابی کرد و افزود: در این شرایط امکان دسترسی شرکت‌ها به ارز با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر وجود خواهد داشت تا با تکیه بر این ارز بتوانند مواداولیه خود را تهیه کنند تا ضمن کاهش هزینه تولید خود، افزایش درآمد داشته و حاشیه سود بهتری را برای خود ایجاد کنند که این مسئله بهترین محرک بنیادی برای رشد سهام شرکت‌هاست. این مسئله در کنار کاهش محدودیت‌های صادراتی و افزایش میزان صادرات بر میزان سودآوری شرکت‌ها می‌افزاید.

ربیعی یادآور شد: با نزول دلار، نقدینگی بار دیگر راه خود را به سمت بورس باز می‌کند. فراموش نکنیم قیمت شرکت‌ها در بازار سرمایه در این مدت با افت قیمتی همراه بوده و هم‌اکنون به‌عنوان ارزان‌ترین بازار پتانسیل سرمایه‌گذاری و رشد را دارد.

این مقام مسئول در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس درخصوص تأثیر چرخش سیاست ایالات متحده بر فضای اقتصادی بین‌المللی گفت: با اتمام جنگ‌های تجاری تقاضای جهانی افزایش می‌یابد و تقاضای کشورهای تولیدکننده هم برای خرید مواد خام اولیه مانند نفت و فلزات رشد می‌کند در نتیجه درآمد شرکت‌های صادرکننده مواد خام افزایش می‌یابد.

جواد عشقی نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد هم با بیان اینکه بازار سرمایه در انتظار یک اتفاق برای رهایی از فشارهای اقتصادی و سیاسی نامعقول بود به ایرنا گفت: نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند به هر سویی که باشد قابلیت پیش‌بینی و حرکت‌های متناسب را رقم زده و مولفه‌های زیربنایی را انسجام ببخشد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه یکی از نکات مثبت پیش رو را گشایش در مراودات مالی بین‌المللی دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین موارد، بهبود مراودات مالی ایران در سطح بین‌المللی باشد. این موضوع می‌تواند افزایش ارزش سهام شرکت‌های این صنعت فعال در بازار سرمایه را به‌دنبال داشته باشد.

امیرعلی امیرباقری یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: با روشن شدن تکلیف اوضاع سیاسی آمریکا به‌تدریج جهت اصلی بازارها برای میان‌‌مدت و بلندمدت مشخص خواهد شد. به‌احتمال زیاد در روزهای آینده با اخباری مواجه خواهیم شد که می‌توانند تحرکی مثبت در بازارها ایجاد کنند، اما با وجود متغیرهای بنیادی نباید در انتظار روندهای صعودی قوی باشیم.

امیرباقری با بیان اینکه درصورت پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات باید توجه کرد سیاست کلی آمریکا در برابر ایران چندان وابسته به شخص رئیس‌جمهور نیست، عنوان کرد: ممکن است نتیجه انتخابات بر فضای کلی سیاسی تأثیرگذار باشد و یک سری از متغیرها همسو با مسائل سیاسی تغییر کند، اما عمده تأثیر آن از بعد انتظارها رخ خواهد داد. ممکن است در میان‌مدت شاهد فضای رکودی در اکثر بازارهای سرمایه‌گذاری باشیم که این فضا ترمز تورم را تا حدودی می‌کشد و فرصتی مناسب را در اختیار سیاستگذاران اقتصادی قرار خواهد داد.