۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس:

درخواست عرضه صندوق ETF سوم به سازمان بورس ارائه شد

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۲
کد خبر: 473989
درخواست عرضه صندوق ETF سوم به سازمان بورس ارائه شد

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به تغییر شرکت های مشمول عرضه سهام در ETF سوم، گفت: درخواستی به سازمان بورس برای عرضه دارا سوم ارائه شده و قرار است باقی مانده سهام سه بانک تجارت، صادرات و ملت در قالب صندوق ETF دیگری به بازار عرضه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پذیره‌نویسی نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود از ۱۴ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت ماه انجام شد. این صندوق در ابتدا توانست سود معقولی را نصیب افرادی کند که در خرید واحدهای آن، مشارکت داشتند که این امر باعث شد تا پیش‌بینی اکثر کارشناسان، مشارکت بیشتر مردم برای خرید در مراحل  بعد عرضه صندوق‌های ETF باشد.

 در نخستین مرحله از پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF هر کدملی توانست تا سقف دو میلیون تومان مالک واحدهای این صندوق سرمایه‌گذاری شود که یکی از مزیت‌های این واگذاری، بهره‌مندی ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید این صندوق‌ها اعلام شد.

پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم از پنجم شهریور ماه

بعد از گذشت حدود سه ماه و نیم از عرضه سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها از طریق صندوق‌های ETF در بورس، پذیره‌نویسی دومین مرحله از صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به نام دارا دوم از پنجم شهریورماه، طبق وعده داده شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شد.

دارا دوم شامل سهام شرکت‌های پالایشگاهی، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است و بر اساس اطلاعات منتشر شده، شیوه عرضه این صندوق مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بود.

تغییر در عرضه سهام صندوق دارا سوم

از همان ابتدا اعلام شده بود، سومین مرحله از عرضه صندوق های ETF مربوط به سهام خودرویی‌ها و فلزی‌ها خواهد بود که «حسن علایی»، معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود: مرحله سوم از عرضه صندوق ETF در اواخر پاییز و در روزهای پایانی آذر ماه عرضه خواهد شد.

با وجود اعلام خبر عرضه سهام خودرویی‌ها و فلزی‌ها در سومین مرحله از عرضه صندوق‌های ETF، هفته گذشته بود که «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: دارا سوم در سه بانک ملت، تجارت و صادرات عرضه خواهد شد.

وی عرضه دارا اول، دارا دوم و داراسوم را در جهت حمایت و تنظیم بازار سرمایه دانست.

این خبر در ابتدا حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشت که روز گذشته «عباس معمارنژاد»، معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد در تایید خبر وزیر و اقتصاد و دارایی، گفت: باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق دارا سوم به مردم ارائه می‌شود. به قیمت امروز بورس ارزش این سهام ۲۴ هزار میلیارد تومان است که قرار است در قالب دارا سوم و از طریق بورس اوراق بهادار تهران به مردم ارائه شود.

زمان پذیره‌نویسی صندوق دارا سوم مشخص نیست

«راضیه صباغیان»، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس روز سه شنبه درباره جزییات عرضه سومین مرحله از عرضه صندوق‌های ETF توضیحاتی را ارائه داد و اعلام کرد: درخواستی به سازمان بورس برای عرضه دارا سوم ارائه شده و قرار است باقی مانده سهام سه بانک تجارت، صادرات و ملت در قالب صندوق ETF دیگری به بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه زمان پذیره‌نویسی صندوق دارا سوم تاکنون مشخص نشده است، گفت: با توجه به اینکه موسس این صندوق‌ها، وزارت اقتصاد و دارایی است، مسوولیت تعیین زمان پذیره‌نویسی هم برعهده آنها است که تاکنون زمان دقیقی را برای این اقدام به ما ارائه نداده‌اند.

صباغیان با بیان اینکه میزان درصد سهم دولت در بیمه‌ای‌ها کمتر از بانکی‌ها بوده است، اظهار داشت: دولت باقی مانده سهام بیمه‌ای را به صورت خرد در بازار فروخت و دیگر در بیمه‌ای سهمی ندارد که بتواند آن را در دارا سوم عرضه کرد.

علت تغییر عرضه سهام در صندوق دارا سوم

صباغیان درباره علت تغییر عرضه سهام خودرویی و فلزی ها به سهام بانکی‌ها در صندوق دارا سوم گفت: سازمان بورس فقط مسوولیت صدور مجوز تاسیس صندوق را برعهده دارد، دولت می‌تواند دارایی‌های خود را به صورت مستقیم (خرد یا بلوکی) یا از طریق صندوق عرضه کند، ترتیب عرضه سهام در این صندوق‌ها به عهده سازمان بورس نیست و سازمان هیچ نقشی در تعیین نوع سهام در این صندوق‌ها را ندارد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: عرضه سهام خودرویی و فلزی مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان خصوصی سازی است، این دو نهاد باید با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی افزود: به محض ارائه درخواست تاسیس صندوق خودرویی و فلزی به سازمان بورس، اقدام‌های لازم برای صدور مجوز تاسیس صندوق انجام می‌شود.

صباغیان افزود: سهام خودرویی‌ها و فلزی‌ها معلوم نیست در چه زمانی از طریق این صندوق‌ها عرضه شود و ممکن است عرضه آن مربوط به صندوق دارا چهارم یا پنجم شود.

تعیین نام صندوق دارا سوم

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به نامگذاری سومین مرحله از عرضه صندوق ETF دولتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نخستین مرحله از عرضه صندوق‌های ETF مربوط به سهام بانکی و بیمه‌ای‌ها بود به عنوان صندوق واسطه‌گری مالی یکم نام‌گذاری شده بود و اکنون سومین مرحله از عرضه صندوق‌های ETF که باز هم مربوط به سهام بانکی ها است، برای این صندوق نام صندوق واسطه‌گری مالی دوم انتخاب شده است.​