۰ نفر

وال‌استریتی‌ها در هالیوود!

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 473646
وال‌استریتی‌ها در هالیوود!

امروزه بورس یکی از موضوعات مهم و مورد توجه جوامع توسعه یافته می‌باشد. از همین روی در صنعت فیلم نیز فعالیت‌هایی برای خلق آثار مرتبط با سرمایه‌گذاری و سازوکار بازارهای مالی انجام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، فیلم وال‌استریت مسائل پشت‌پرده دنیای بی‌رحم سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را به تصویر می‌کشد. شالوده اصلی داستان همان چالش محبوب نویسندگان آمریکایی یعنی "یک شبه ره صد ساله رفتن" است. در این فیلم ظواهر زندگی معامله‌گر یک قدرتمند و افسانه‌ای بازار بورس وال‌استریت نمایش داده می‌شود، که رؤیای بسیاری از فعالان بازار سهام بوده و همین موضوع داستان فیلم را بسیار جذاب جلوه می‌دهد.

اولیور استون، فیلم‌ساز منتقد آمریکایی

سینمای هالیوود پس از درخشش خیره‌کننده سال‌های طلایی سینمای ایالات متحده در دهه ۷۰ به واسطه ریاست جمهوری رونالد ریگان، در اوایل دهه ۸۰ میلادی دچار افت محسوسی شد. بسیاری از کارشناسان بروز این شرایط را ناشی از سیاست‌های نامناسب دولت وقت آمریکا می‌دانند، ولیکن طی همین سال‌ها کارگردانان تأثیرگذار و مستقلی پا به عرضه ظهور گذاشته و نویدبخش روزهای روشنی برای سینمای آمریکا بودند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها «الیور استون» کارگردان مشهور آمریکایی است، که به ویژه در کشور ما و نه فقط به دلیل خلق ‌آثار ماندگاری نظیر جوخه (۱۹۸۶)، قاتلین بالفطره (۱۹۹۴) و متولد چهارم جولای (۱۹۸۹)، بلکه بخاطر پذیرش دین اسلام و مذهب تشیع توسط پسرش برای ایرانیان نام ‌آشنا است. اوج فعالیت‌های فیلم‌سازی استون را می‌توان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی داشت. او فیلم‌های موفق بسیاری به ویژه در نقد سیاست‌های جنگی و اقتصادی و سیاسی آمریکا ساخت، که در برخی موارد جوایز معتبری نظیر اسکار را نیز به ارمغان آورد. پدر او از فعالان بازار بورس در وال‌استریت بود و الیور با الهام از شرایط پدر به خصوص در دوران رکود بزرگ، تنها یک سال پس از خلق شاهکار «جوخه» اقدام به ساخت فیلم وال‌استریت نمود.

به منظور مشاهده تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال بازار سهام به باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه نمایید.

داستان فیلم وال‌استریت!

این فیلم با بازی درخشان مایکل داگلاس و چارلی شین محصول ایالات متحده در سال ۱۹۸۷ بوده و اولین قسمت از سری دو فیلم‌ وال‌استریتی کارگردان معروف آمریکایی"اولیور استون" می‌باشد. داستان این فیلم زندگی یک کارگزار جوان بازار وال‌استریت به نام باد فاکس را روایت می‌کند، که پس از دستیابی به فرمولی (رانت اطلاعاتی) سعی دارد به قهرمان خود یعنی «گوردن گکو» یکی از معامله‌گران و ثروتمندان مشهور بازار بورس نزدیک شود؛ تا از طریق او در زمینه کاری و اقتصادی پیشرفت کند. گکو این اطلاعات را پیگیری کرده و تا حدودی از باد فاکس خوشش می‌آید، اما در ادامه بروز یک چالش عمیق میان آن دو روند اصلی داستان را شکل می‌دهد. هرچند غالب فیلم‌های استون انتقادی می‌باشد، اما این فیلم در تلاش برای خلق شخصیت‌هایی دراماتیک مانند تونی مونتانای در "صورت زخمی" یا حتی هنری گاندورف در فیلم "نیش" است. این شخصیت‌ها نیز قصد دارند که از روش‌های نادرستی ثروتمند شده و کارگردان در تلاش است، تا چالش‌های پیش‌روی این افراد را نشان دهد. هرچند استون بعدها مدعی شد که هدفش از ساخت این فیلم نمایان کردن پشت پرده لابی‌های پرنفوذ اقتصادی است، اما به زعم بیشتر منتقدین در این کار موفق نبوده و بخش دراماتیک فیلم بر بخش انتقادی آن برتری محسوس دارد.

از دیدن این فیلم چه می‌آموزیم؟

حتی با اینکه شخصیت گکو با بازی مایکل داگلاس توانست جایزه اسکار را دریافت کند؛ اما بر اساس نظرات کارشناسان هرگز در این فیلم به خوبی شخصیت‌پردازی نشده و شناخت این کاراکتر که یکی از طماع‌ترین کاراکترهای منفی این دهه سینما به شمار می‌رود، قریب به ۲۳ سال به تاخیر انجامید! علیرغم ضعف‌های متعدد موجود، این فیلم از منظر آشنایی با بورس و علی‌الخصوص فضای حاکم بر وال‌استریت بسیار جذاب بوده و جزء شاخص‌ترین آثاری می‌باشد؛ که با موضوع بورس و به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی این چنینی ساخته شده است. علاوه بر نمایش فضای حاکم بر بازارهای مالی، شاهد ارائه نکات و درس‌های سرمایه‌گذاری مختلفی در این فیلم هستیم. عواقب عدم توجه به اخلاقیات و قانون در راستای ثروتمند شدن، وجود افراد کلاهبردار در بورس، تخلفات پنهان بازیگران بازار مالی و بسیاری نکات آموزنده دیگر در این فیلم سبب شده است، که وال‌استریت ۱۹۸۷ برای علاقه‌مندان و مشتاقان فعالیت در بازار مالی بسیار سودمند و آموزنده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دانلود فیلم «وال‌استریت ۱۹۸۷» به اینستاگرام مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین‌تحلیل مراجعه کنید.