۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد؛

شفافیت مبادلات فولاد به کمک عرضه در بورس کالا

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
کد خبر: 472803
شفافیت مبادلات فولاد به کمک عرضه در بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است شفافیت مبادلات فولاد کشور به واسطه عرضه در بورس کالا برقرار شده و تجربه سال‌های گذشته کشور نشان داده است هر زمان عرضه محصول یا کالایی در بورس تضعیف شده، شاهد بروز رانت و فساد و حضور دلالان و واسطه ها بوده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس کالا، محسن زنگنه درخصوص شرایط این روزهای بازار فولاد کشور عنوان کرد: محصولات فولادی سال هاست که در بستر بورس کالا عرضه و معامله می شوند و به همین شفافیت بر معامله این محصولات ایجاد شده است.
وی گفت: باید توجه داشت که خریداران فولاد در بورس کالا مردم عادی نیستند، بلکه خریداران اصلی این محصولات تولیدکنندگان صنایع پایین دستی هستند و بهتر است به منظور حمایت از تولید کشور، کل تولید فولاد همانند سنوات گذشته در بورس کالا معامله شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: همواره تجربه سال های گذشته کشور نشان داده است هر زمان عرضه محصول یا کالایی در بورس تضعیف شده، شاهد رانت و فساد و حضور دلالان و واسطه ها بوده ایم. برهمین اساس بهترین راهکار برای عرضه محصولات با قیمت شفاف، عرضه حداکثری در بورس کالا است؛ چراکه این بازار قابل رصد و نظارت بوده، اما در بازار سنتی شفافیت در قیمت، عرضه کننده و خریدار و نیز آمار دقیقی از حجم معاملات وجود ندارد.
زنگنه بر لزوم عدم دخالت نهادهای دولتی در روند طبیعی بازار و مکانیسم معاملات بورس تاکید کرد و ادامه داد: در برخی از موارد شاهد دخالت در مکانیسم بازار برخی کالاها هستیم که این خود باعث ایجاد ابهاماتی در معاملات می شود. اگر این موارد اصلاح و به جای دخالت در مکانیسم معاملات از اهرم های نظارتی قوی تری استفاده شود، به طور یقین بورس کالا بهترین مکان برای عرضه محصولات مختلف خواهد بود.
وی اظهار داشت: عرضه کالا در بورس بهترین روش برای قیمت گذاری و شفافیت معاملات است اما اگر به شیوه های دستوری بر روند معاملات دخالت کنیم، کارایی بورس هم پایین می آید و تولیدکننده و مصرف کننده هم به سود اصلی خود نمی رسند. از این رو می توان از اهرم های مالی موجود در کنار نظارت دقیق بر معاملات برای تنظیم بهتر قیمت ها استفاده کرد تا به کمک سازوکار شفاف بورس التهاب بازارها نیز فروکش کند.