۰ نفر

بازگشت امید به بورس؟

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 471636
بازگشت امید به بورس؟

بورس بعد از مدت‌ها بی‌رمقی، جان گرفت و به رنگ سبز رسید. به گونه‌ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با جهش 42 هزار و 722 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، چند وقتی است که وضعیت قرمز بورس استوری و پُست سهامداران در فضای مجازی است و گلایه‌های متعددی مطرح است که چرا بورس مانند ماه‌های گذشته به سیر صعودی خود ادامه نمی‌دهد؟

طی دو ماه اخیر و به اذعان فعالان بازار در اکثر سهم‌ها ریزش بالای 60 درصد از سقف‌های قبلی سهام‌ها اتفاق افتاده است و حتی برخی از سهامداران اصل پول خود را از دست دادند. در این میان آنهایی که سهم‌های خود را نگه داشتند رنگ سبز بورس باعث غافلگیری‌شان شد و آنهایی هم که با سقوط بورس فروشنده شده بودند اکنون پشیمان از فروش هستند.

آنگونه که کارشناسان عنوان می‌کنند، ریزش بورس طی چند وقت اخیر باعث شده برخی از تازه واردها که هیجانی خرید و فروش می‌کنند از این بازار بروند و افرادی که قدیمی یا ریسک‌پذیر هستند در بورس بمانند.

آنها پیش‌بینی می‌کنند که در نیمه دوم سال‌جاری بورس روال طبیعی‌تر به خود خواهد گرفت و نوسان در این حوزه به حداقل می‌رسد.

روز گذشته ارزش معاملات بورس 10.7 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته‌های گذشته رشد خوبی پیدا کرده است، براساس روندی که امروز بورس طی کرد، بهنام نیکفر عضو اتاق بازرگانی ایران گفت که بورس به شرایط عادی باز می‌گردد و سودهای منطقی خواهد داد. هر چند که در بورس زیان هم در سهام‌ها وجود دارد که نمی‌توان از آن به‌عنوان یک بحران یاد کرد؛ هر فردی که وارد بورس می‌شود باید بداند که این بازار همیشه مثبت نیست و در برخی از زمان‌ها و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور سهام‌ها افت می‌کند.

او ادامه داد: «زمانی‌ که بورس مثبت می‌شود سهامداران به آینده این بخش امیدوار می‌شوند و می‌خواهند سرمایه خود را افزایش دهند. در این میان توصیه می‌کنم که افراد و بخصوص کسانی که به تازگی وارد بورس شدند با دقت نسبت به خرید سهام‌ها اقدام کنند و در هر مرحله از خرید، ریسک منفی شدن سهم خود را پیش‌بینی کنند. در این شرایط بورس هم به ثبات می‌رسد چرا که با هر افتی سقوط بورس رخ نمی‌دهد.»

آن‌گونه که فارس گزارش داده است، روز گذشته معامله‌گران در بورس تهران بیش از 6.8 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 937 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

حال اگر ارزش معاملات فرابورس را هم که به 3 هزار و 842 میلیارد تومان رسید در نظر بگیریم، معامله‌گران در بورس اوراق و فرابورس بیش از 10 هزار و 779 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

روز گذشته همه شاخص‌های بورس رشد کردند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته معاملاتی 2.8 درصد رشد کردند. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هر کدام 78 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 2.8 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 3.5 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.8 درصد افزایش یافت.

پنج اتفاق مهم، جهش دیروز بورس را رقم زد

در همین حال در معاملات روز شنبه ۵ اتفاق برجسته شد که مهم‌ترین آن رشد قیمت ۵۱ درصد شرکت‌های بورسی بود؛ رشدی که بر اثر آن شاخص کل ۴۲ هزار واحد بالا آمد.

در بورس دیروز 5 اتفاق برجسته بود؛ نخست ارزش معاملات بازار 19 درصد افت کرد، دوم؛ صف‌های خرید 81 درصد بیشتر شدند، سوم؛ صف‌های فروش 32.5 درصد کمتر شدند، چهارم؛ 646 هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد و در آخر ارزش بازار 51 درصد شرکت‌های بورس افزایش پیدا کرد، یعنی نصف به علاوه یک بازار سبز شد.

همچنین در معاملات دیروز، رقم خالص ورود پول حقیقی به بازار 646 میلیارد تومان بود تا پس از 10 روز معاملاتی که بورس با خروج پول حقیقی همراه بود، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شود.

در پایان معاملات دیروز 166 نماد صف خرید داشتند تا ارزش صف‌های خرید بازار یک هزار و 937 میلیارد تومان باشد. ارزش صف‌های خرید بازار امروز نسبت به روز معاملاتی قبل، 81 درصد افزایش داشت. تعداد نمادهایی که صف فروش داشتند 164نماد بود که ارزش صف‌های فروش بازار 3 هزار و 307 میلیارد تومان بود. بازار نسبت به روز چهارشنبه با افت 32.5 درصدی صف فروش همراه بود.

حقیقی‌ها شاخص را بالا کشیدند

از سوی دیگر معامله‌گران حقیقی‌ دیروز 87 درصد خریدها را انجام دادند و 13 درصد خریدهای بازار توسط حقوقی‌ها انجام شد. در سمت عرضه، 80 درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها و 20 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در معاملات سه نماد تأثیرگذار بر شاخص نیز، سهامداران حقیقی‌ هم بیشتر خریدند و هم بیشتر فروختند. سه نماد شاخص‌ساز روز شنبه، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بودند. در معاملات نماد فولاد، 95 درصد خریدها و 71 درصد فروش‌ها را معامله‌گران حقیقی انجام دادند، 90 درصد خریدها و 63 درصد فروش‌های نماد فملی نیز به حقیقی‌ها تعلق داشت و 86 درصد خریدها و 73 درصد فروش‌های نماد فارس را نیز معامله‌گران حقیقی انجام دادند.

دولت بدنبال رونق بازار سرمایه است

در این میان ایلنا به نقل از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نوشت: دولت از طریق ادامه اجرای برنامه‌های توسعه، بازار سرمایه را رونق می‌بخشد، از این‌رو همه شرکت‌ها طبق مصوبه ۲۰ شهریور شورای عالی بورس، ملزم به بازارگردانی حرفه‌ای شده‌اند اما شاید برخی بنگاه‌ها مایل نباشند ولی مهم این است که هر شرکتی دارای بازار گردانی مشخص باشد.

او ادامه داد: خوشبختانه بانک‌ها، شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سایر نهادهای بزرگ به مرور این مصوبه را به اجرا گذاشته‌اند و امید می‌رود در آینده نزدیک ثمرات این تصمیم به بار بنشیند.دژپسند درباره شاخص بورس که طی حدود دو ماه با ریزش ۶۰۰ هزار واحدی و زیان تا ۷۰ درصدی سهام برخی شرکت‌ها همراه شده، گفت: وضعیت بورس نباید تنها با رشد یا کاهش شاخص سنجیده شود.وی ادامه داد: بازار سرمایه با توجه به مواردی چون افزایش تعداد فعالان، رشد ارزش معاملات و گسترش ابزارها، حکایت از تعمیق و روند رو به رشد دارد و با توجه به میزان گسترش و عمق در حال نزدیک شدن به معیارهای بورس مدرن است. شاخص بورس هم تابع عواملی است که در صورت مقایسه دو روز پایانی این هفته، لزوماً در حال کاهش نیست.

وزیر اقتصاد با اعلام تأمین کسری دولت با استفاده از ظرفیت‌های بورس و با فروش ۹۰ و ۳۳ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه و عرضه سهام توضیح داد: البته تأمین مالی، هدف دوم واگذاری دارایی‌های دولت بوده و هدف اصلی، گسترش حضور مردم در اقتصاد، باز کردن میدان برای حضور بخش خصوصی، شفاف‌سازی واگذاری شرکت‌های دولتی و توسعه و تعمیق بازار سرمایه بوده و عرضه صندوق سرمایه‌گذاری چهار پالایشگاه در همین راستا بود که با استقبال ۴ میلیون نفری همراه شد.

براساس این گزارش، روز گذشته نمادهای شاخص‌ساز شامل فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پتروشیمی خلیج فارس، معدنی گل گهر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل بورس را داشتند.