۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تداوم بازدهی منفی «ذوب»/ قیمت «ذوب» همچنان در حال کاهش است

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبر: 470669
تداوم بازدهی منفی «ذوب»/ قیمت «ذوب» همچنان در حال کاهش است

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان که با نماد «ذوب» در بازار سهام شناخته می‌شود، در روزهای اخیر یکی از نمادهای ثابت در گروه نمادهای پربیننده فرابورس بوده است.

اقتصادآنلاین  سارا محسنی؛  شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان که از تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور بوده و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سهامدار عمده آن است، با نماد «ذوب» در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود و در گروه فلزات اساسی قرار دارد.

«ذوب» در چند روز اخیر معاملاتی، نماد ثابتی در گروه نمادهای پربیننده فرابورس بوده است، اما این نماد از ابتدای هفته جاری، بازدهی منفی را برای سهامداران خود رقم زده است. ذوب آهن اصفهان، امروز نیز مانند روزهای گذشته با بازدهی منفی همراه بود و با افت 29/4 درصدی، معاملات خود را به پایان رساند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، امروز در قیمت 490  تومان معامله شد و در مقایسه با روز گذشته، کاهش داشته است. حجم معاملات «ذوب» در روز معاملاتی جاری، 364 میلیون سهم بوده است. این در حالی است که میانگین حجم ماهانه این نماد، 187 میلیون سهم است.

«ذوب» در مردادماه سال جاری، به دلیل پیروی از اصلاح دسته جمعی بازار سهام، از بالاترین قیمت خود (محدوده هزار تومان) به محدوده 600 تومان رسید. قیمت این سهم در آخرین روز معاملاتی سال گذشته، 260 تومان بوده و در حال حاضر به 490 تومان رسیده است. با احتساب این موضوع، ذوب آهن اصفهان بازدهی 88 درصدی را ثبت کرده است.

معاملات «ذوب» در بیشتر روزهای سه ماه ابتدایی سال جاری، روند مثبتی داشته و مورد استقبال بسیاری از سهامداران قرار گرفته است، که شاید بتوان یکی از دلایل آن را، افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ فروش این شرکت دانست. اما از تاریخ 20 مردادماه (شروع اصلاح قیمتی در بازار سهام) تاکنون در بیشتر روزهای معاملاتی با روندی منفی همراه بوده است.

میزان خرید و فروش اشخاص حقیقی در معاملات امروز سهامی ذوب آهن اصفهان، به ترتیب 300 میلیون (82 درصد) و 363 میلیون سهم (99 درصد) بوده است. در قسمت دیگر، میزان خرید اشخاص حقوقی، 64 میلیون سهم بوده است. در معاملات «ذوب»، میزان خرید اشخاص حقوقی از میزان فروش آنها تا حد زیادی، بیشتر بوده است.

این احتمال می‌رود بخشی از این خرید برای جمع کردن صف فروش «ذوب» بوده یا  حقوقی قصد خرید سهم را داشته است. ذوب آهن اصفهان در روز جاری، صف فروش داشته است. اما در پایان معاملات به تعادل رسید. (برای ذوب آهن از ابتدا تا انتهای زمان معاملات، چندین مرتبه صف فروش شکل گرفته، اما به تعادل رسیده است)