۰ نفر

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران:

۵ نهاد و ارگان به بورس کالا برای فروش املاک مازاد درخواست داده‌اند

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۹
کد خبر: 470044
 ۵ نهاد و ارگان به بورس کالا برای فروش املاک مازاد درخواست داده‌اند

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در خصوص نهادهای دولتی که درخواست فروش املاک مازادشان را به بورس کالا ارسال کرده اند، گفت: در حال حاضر بانک‌ها، ستاد اجرای فرمان امام، مجمع جهانی اهل بیت، وزارت دفاع و وزارت صمت درخواست فروش اموال مازادشان را به بورس کالا ارسال کرده اند. همچنین شرکت سرمایه گذاری مسکن در رابطه با انتشار اوراق سلف مسکن به بورس کالا پیشنهاداتی را ارائه داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالا خبر؛ جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شورای عالی بورس اوراق بهادار به عنوان مرجع تشکیل بورس‌های جدید در کشورمان حدود چند ماه است که مصوبه‌ای را تحت عنوان راه اندازی بورس املاک و مستغلات تصویب کرده، اما از آنجایی تشکیل بورس املاک نیاز به زمان دارد، قرار است تا زمان راه اندازی، معاملات در بورس کالا انجام شود.

شرکت سرمایه گذاری مسکن به پیشواز اوراق سلف آمد

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث پیش فروش متری مسکن در بورس کالا مطرح است، گفت: در جلسه اخیر شورای فقهی بورس که در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد درباره  تایید آیین نامه فقهی معاملات متری مسکن بحث و بررسی شد و به محض آنکه صورت جلسه کمیته فقهی به هیات فقهی بورس ابلاغ شود، اولین پذیرش معاملات در بورس املاک انجام خواهد شد زیرا شرکت سرمایه گذاری مسکن در رابطه با انتشار اوراق سلف مسکن به بورس کالا پیشنهاداتی را ارایه داده است.

نحوه فروش متری مسکن

مدیر مطالعات اقتصاد بورس کالا در خصوص نحوه فروش متری مسکن در بورس کالا گفت: نحوه فروش املاک در بورس جدید به این نحو است که یک فرد انبوه ساز زمینی را تامین می‌کند و مجوزهای لازم را نیز از شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه اخذ می‌کند، اما برای ساخت آن نیاز به تامین سرمایه دارد به همین دلیل برای تامین مالی به بورس املاک درخواست انتشار اوراق سلف مسکن یا همان فروش متری می‌کند.

فلاح افزود:در زمان سررسید اوراق، باید تمام اوراق‌ را به بورس کالا تحویل دهد تا بتواند واحد خریداری شده را تحویل بگیرد.

وی تصریح کرد:ممکن است بعد از سررسید اوراق فرد قصد تحویل ملک را نداشته باشد و یا تعداد اوراق کفاف قیمت ملک را ندهد، در این صورت مکانیسم‌های تسویه نقدی باید انجام شود. این مکانیسم چند حالت دارد: نخست فروشنده در اول قرارداد متعهد می شود که اگر شما اوراق واحدی را  متری ۱۰ میلیون تومان خریداری کرده اید بعد از اتمام پروژه به عنوان مثال، آن را از شما متری ۱۵ میلیون تومان باز خرید کند.

فلاح گفت:دومین حالت این است که فرد سازنده در قرارداد متعهد شود که در پایان دوره، واحد را بر اساس قیمت روز از شما باز خریداری کند و سومین حالت هم این است که اگر یک واحد بنا به دلایلی در بازار اصلی مشتری نداشت، معاملات آن در بازار فرعی انجام شود.

مدیر مطالعات اقتصاد بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا انشعابات فاضلاب یا برق و گاز ساختمان‌ها هم وارد بورس می شود؟ بیان کرد:چند سال قبل پیشنهادی مبنی بر ورود انتشعابات فاضلاب، برق و گاز به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده بود که با مصوبه شورای عالی بورس، اوراقی تحت عنوان اوراق حق امتیاز به ثبت رسید. در حال حاضر بورس کالا می‌تواند هر نوع امتیازی اعم از تراکم شهرداری‌ها یا آب و فاضلاب را برای شفاف سازی در سامانه معاملات قرار دهد.

ارایه درخواست فروش اموال مازاد ۵ نهاد و ارگان به بورس کالا

فلاح در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کدام نهادهای دولتی در خواست فروش املاک مازادشان را به بورس کالا ارسال کرده اند، بیان کرد: در حال حاضر بانک‌ها، ستاد اجرای فرمان امام، مجمع جهانی اهل بیت، وزارت دفاع و وزارت صمت درخواست فروش اموال مازادشان را به بورس کالا ارسال کرده اند.

وی بیان کرد:اگر تمام نهادهای دولتی املاک مازاد خود را در بورس کالا عرضه کنند، اقتصاد کشور شفاف خواهد شد. زیرا این عمل تا حدودی می‌تواند مانع بروز رانت شود.