۰ نفر

واکنش شمس‌الدین حسینی به موضع وزیر راه در خصوص گرانی مسکن

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبر: 470033
واکنش شمس‌الدین حسینی به موضع وزیر راه در خصوص گرانی مسکن

شمس‌الدین حسینی، عضو ناظر مجلس بر شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه آشفتگی بازارهای کالایی را نباید به بستر مبادلات کالاها یعنی بورس کالا نسبت داد، گفت: باید مشکل بازار مسکن را جای دیگری جستجو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طی هفته های گذشته خبری از سوی برخی مسئولان دولتی برای چندبار تکرار شده که هر بار با واکنش کارشناسان و مسوولان مواجه شده است؛ خروج فولاد از بورس برای برخی از پروژه های مسکن دولتی که این امر می تواند به ارزان سازی مسکن کمک کند؛ اظهار نظری که سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس آن را عجیب عنوان می کند.

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر اسبق اقتصاد در دولت قبل در خصوص احتمال خروج فولاد از بورس کالا گفت: پذیرش هر کالایی در بورس شرایط و معامله در بورس نیز ضوابطی دارد و معتقد هستم اگر شرایط پذیرش و ضوابط معامله رعایت و نظارت کافی صورت گیرد، عنوان کردن گرانی یک کالا به دلیل بورس که بستر معامله محصولات است، امری منطقی نیست.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی افزود: موضوع گرانی کالاها از سوی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است؛ حتی با دریافت گزارش از نهادهای مختلف و بورس به این شواهد رسیده ایم که هر زمان سقف قیمت در بورس کالا گذاشته ایم، نرخ انواع محصولات در خارج از بورس به مراتب بیشتر از معاملات در داخل بورس بوده است و باید در نحوه سیاست گذاری ها تجدید نظر شود. 

وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که مشکل گرانی بازار مسکن که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، منطقی و کارشناسی نیست و باید مشکل بازار مسکن را جای دیگری جستجو کرد. 

عضو ناظر مجلس بر شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه آشفتگی بازارهای کالایی را نباید به بستر مبادلات کالاها یعنی بورس کالا نسبت داد، گفت: مشکل نابسامانی برخی کالاها به معاملات و عرضه محصولات در بورس کالا باز نمی گردد. به طور یقین آشفتگی و عدم انسجام در برخی بازارها از جمله مسکن و خودرو نه دلیل و نه راهکارش خارج کردن محصولات و کالاها از بورس است، بلکه باید مشکل را در جاهای دیگر و مشکلات ساختاری در اقتصاد، عدم مدیریت صحیح، تحریم، رشد نقدینگی، انتظارات تورمی و ... جستجو کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: وقتی کالاها و محصولات مطابق شرایط پذیرش و ضوابط بورس معامله می شود، مشکلی وجود ندارد و به نظر بنده خروج محصولات و کالاها از بورس علاوه بر کمک به غیرشفاف سازی مبادلات، دردی از آشفتگی و نابسامانی بازارها دعوا نخواهدکرد.