۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار آزادسازی سهام عدالت/ سهام عدالتی که عادلانه نیست

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
کد خبر: 464642
آخرین اخبار آزادسازی سهام عدالت/ سهام عدالتی که عادلانه نیست

آزادسازی سهام عدالت از ۵ ماه پیش شروع و از ۱۹ مردادماه سال جاری، امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت برای سهامدارانی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده بودند، فراهم شده است و این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه کارگزاری‌ها سهام عدالت خود را به فروش رسانند. با آزادسازی سهام عدالت، مباحث مختلفی مانند سهام عدالت جاماندگان، سهام عدالت متوفیان، وام سهام عدالت، نحوه فروش سهام عدالت، مشکلات فروش سهام عدالت و... مطرح شده است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ جدیدترین خبر مرتبط با آزادسازی سهام عدالت را حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در روز جاری مطرح کرد. به گفته وی، دسترسی به اطلاعات سهامداران اعم از اینکه تعداد سهام کدام دارایی‌شان کم شده، کدام باقی مانده و ارزش روز دارایی‌شان چقدر است امکان‌پذیر شده است.

بنابر صحبت‌های سخنگوی آزادسازی سهام عدالت، افراد با مراجه به سامانه sahamedalat.ir می‌توانند مانده سهام خود را مشاهده کنند، اما سهام فروخته‌شده به صورت مستقیم نشان داده نمی‌شود. سهامدار باید اطلاعات خود را مدیریت کند و از مقدار سهمی که در گذشته و حال حاضر در اختیار دارد، اطلاع یابد. 

پس از آزادسازی ۳۰ درصد از سهام عدالت در مرحله اول و پس از آن، ۶۰ درصد از این سهام، برخی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نیاز به وجه حاصل از فروش سهام عدالت خود، اقدام به فروش سهام خود از طریق کارگزاری‌ها یا بانک‌ها کرده‌اند. اما به دلایل متعدد، پولی به حساب این افراد واریز نشده است و باوجود گذشت پنج ماه از آزادسازی سهام عدالت با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

بسیاری از دارندگان سهام عدالت، قشر ضعیف جامعه هستند و میتوان گفت با سازوکار فروش یا مدیریت سهام خود، آشنایی زیادی ندارند. باوجود این موضوع، سازوکار فروش و آزادسازی سهام عدالت نه تنها آسان نیست، بلکه به مرور زمان و با انتشار اخبار متفاوت و ضد و نقیض، سخت‌تر شده است. 

در این زمینه بخوانید؛

خبر خوب برای دارندگان سهام عدالت!

چرا پول فروش سهام عدالت واریز نمی‌شـود؟

اعلام نحوه مشاهده تعداد سهام فروخته شده سهام عدالت

بسیاری از دارندگان سهام عدالت، ثبت سفارش فروش سهام خود در بانک‌ها یا کارگزاری‌ها از ماه‌های قبل (بین یک تا سه ماه قبل) را اعلام کرده‌ و از عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت خود خبر داده‌اند. از سوی دیگر، برخی از مشمولان سهام عدالت با مشکلاتی درخصوص فروش سهام خود مواجه هستند. نحوه فروش سهام عدالت به فروش به صورت بلوکی تغییر کرده است، اما هنوز بسیاری از افراد با نحوه فروش سهام خود، آشنایی چندانی ندارند. 

این در حالی است که پاسخ شفافی از سوی نهادهای مرتبط با آزادسازی سهام عدالت، از جمله ستاد آزادسازی سهام عدالت داده نشده است. به گفته حسین فهیمی، اگر پرداخت پول مبنی بر فروش سهام عدالت افراد بیش از ۱۰ روز طول کشیده است، به احتمال زیاد یا تاریخ شماره شبای این افرد نامعتبر بوده یا اطلاعات وارد شده ناقص است. مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچک‌ترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش‌گیری حذف شده‌اند. بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق کنسل شده و سهام آنها اصلا به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند. زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپرده گذاری مرکزی باید مسجل شود که درخواست فروش سهام عدالتف حتماً از سوی سهامداران وارد سامانه‌ها شده است نه شخص دیگر. درواقع تنها پاسخی که در ماه‌های اخیر از سوی مسئولان و نهادهای مرتبط درخصوص مشکلات و موانع ایجاد شده برای فروش سهام عدالت یا واریز وجه حاصل از فروش داده شده، عدم تطابق اطلاعات مشمول، از جمله شماره شبا، شماره موبایل و... با اطلاعات واردشده است.

مبنا و اصل آزادسازی سهام عدالت، رفع بخشی از مشکلات اقتصادی قشر کم درآمد جامعه است، اما نه تنها این کشلات اقتصادی به کمک این سهام رفع نشده است، بلکه سردرگمی مردم روز به روز بیشتر می‌شود. طرح‌های متفاوتی از جمله طرح فروش خودرو، ارائه کارت اعتباری، وام ودیعه مسکن و... به دنبال آزادسازی سهام عدالت مطرح شد. این در حالی است که سهامداران هنوز با مشکلات فروش سهام خود، دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر همچنان زیرساخت‌های آزادسازی سهام عدالت آماده نیست، کمترین کار ممکن، پاسخگویی مسئولان به سهامداران و شفاف‌سازی است.

سهام عدالت جاماندگان

بخشی از مردم که در دهک‌های کم درآمد جامعه قرار دارند، از طرح آزادسازی سهام عدالت جامانده و مشمول دریافت سهام عدالت نشده‌اند. این در حالی است که سهام عدالت باید به آنها تعلق گیرد. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص سهام عدالت جاماندگان گفت: بخاطر اهمیت این موضوع، طرح دو فوریتی در مجلس آوردیم و الان در کمیسیون اقتصادی است و تقریباً گزارش ما در کمیسیون تمام شده که بتوانیم از محل باقی مانده سهامی که دولت مکلف بوده واگذار کند، در اختیار مردم قرار دهیم که بخشی از آن احساس نابرابری و عدم عدالت در جامعه برطرف شود.

پول فروش سهام عدالت بر چه اساسی واریز می‌شود؟

به گفته محمدجواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، پول حاصل از فروش سهام عدالت با قیمت روزی که سهام معامله شده ‌است، به حساب فروشندگان سهام عدالت واریز می‌شود. کاهش قیمت سهام عدالت، چند روز پس از انجام معامله و سفارش‌گذاری نمی‌تواند بر قیمت روز معامله اثرگذار باشد. 

ارزش سهام عدالت

با پایان معاملات هفته گذشته بازار سهام (چهارشنبه، ۱۲ شهریورماه)، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۵ میلیون و ۵۶۹ هزار تومان رسید. با این حساب ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل معامله، ۹ میلیون و  ۳۴۱ هزار تومان است.