۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات نحوه خرید دومین صندوق قابل معامله دولتی (پالایشی یکم)

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 463539
جزییات نحوه خرید دومین صندوق قابل معامله دولتی (پالایشی یکم)

دومین صندوق قابل معامله دولتی ( دارا دوم یا صندوق پالایشی یکم) که شامل نماد‌های پالایشگاهی، شتران (پالایش نفت تهران)، شبریز (پالایش نفت تبریز)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندر عباس) است، از روز چهارشنبه مورخ ۵ شهریورماه در بورس تهران عرضه شده و پذیره‌نویسی آن تا ۱۹ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ پس از پذیره‌نویسی اولین صندوق قابل معامله دولتی از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود، دومین صندوق نیز به مرحله پذیره‌نویسی رسیده است، تا موضوع عرضه سهام دولت در بازار سرمایه سرعت بیشتری گیرد و کمکی در جهت عمق بخشیدن به بازار سهام محسوب شود. 

در نخستین مرحله از پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF، هر کدملی می‌توانست از ۲۰ درصد تخفیف برای خرید بهره‌مند شود. در پذیره‌نویسی دارا دوم نیز، این روند مشابه بوده و پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار خواهد شد.

مردم می‌توانند با استفاده از کد بورسی خود اقدام به خرید یا پذیره‌نویسی کنند. همچنین اگر شخصی کد بورسی ندارد، پذیره‌نویسی این صندوق با کد ملی نیز امکان‌پذیر است. پذیره‌نویسی برای هر شخص دارای کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. لازم به ذکر است افرادی که اقدام به خرید اولین صندوق قابل معامله دولتی (دارا یکم) کرده بودند، قادر به خرید سه میلیون تومان از واحدهای این صندوق هستند. 

افراد می‌توانند با مراجعه به بانک‌های ملی، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین و پست بانک ایران اقدام به خرید دارا دوم کنند. ( با همراه داشتن کارت ملی)

باید توجه داشت که برای پذیره‌نویسی نیازی به کد بورسی نیست و عموم افراد می‌توانند تنها با استفاده از کدملی، اقدام به پذیره‌نویسی کنند. البته برای معامله و خرید و فروش این سهام به کد بورسی نیاز است. دارا دوم نیز مانند دارا یکم، پس از گذشت یک ماه قابل معامله است.