۰ نفر

مدیر امور مجامع و سهام شرکت نفت و گاز پارسیان تشریح کرد:

سودآوری قابل توجه پالایشگاه‌ها با دستورالعمل اخیر/ پالایشگاه تبریز پس از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز، سودسازی داشته است

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 463469
سودآوری قابل توجه پالایشگاه‌ها با دستورالعمل اخیر/ پالایشگاه تبریز پس از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز، سودسازی داشته است

مدیر امور مجامع و سهام شرکت نفت و گاز پارسیان، ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی از سوی وزارت نفت را موجب سودآوری قابل توجهی پالایشگاه‌ها دانست و گفت: ۵۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی تبریز توسط پالایشگاه تبریز خریداری شده و این عامل پس از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز، سودآوری مناسبی را برای پالایشگاه تبریز به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، قاسم منظری توکلی، مدیر امور مجامع و سهام شرکت نفت پارسیان در تحلیل تاثیر دستورالعمل اخیر قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها بر سودآوری شرکت‌های پالایشی، بیان کرد: بر اساس دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی که از سوی وزارت نفت به شرکت‌های پالایشی ابلاغ شده است، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه‌ای(دبی، عمان و برنت دریای شمال) به میانگین محموله‌های صادراتی نفت ایران که عمدتاً از نرخ‌های پیشین کمتر است، تغییر کرد. 

وی ادامه داد: مبنای محاسبه نرخ پنج فرآورده اصلی است و سوخت‌های هوایی نیز به جای میانگین فوب خلیج فارس، نرخ میانگین وزنی ماهانه قیمت فروش صادراتی فوب ایران(اعم از زمینی و دریایی) خواهد بود. هر چند تاکنون نرخ‌های سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت نفت اعلام نشده است، اما براساس سوابق، پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که در شرایط بدبینانه حداقل یک دلار به ازای فرآورش هر بشکه نفت خام به سودآوری شرکت‌های پالایشی نسبت به سنوات قبل اضافه خواهد شد که این موضوع سودآوری قابل توجهی برای پالایشگاه‌ها در بر خواهد داشت.

توکلی در پاسخ به این پرسش که میانگین نرخ ارز نیمایی مبنای محاسبات نفت خام و فرآورده ها در سال ۱۳۹۸ چه عددی بوده و اکنون نرخ نیما مبنای محاسبه نفت خام و فرآورده‌ها در سال ۱۳۹۹ چه عددی است، اظهار کرد: میانگین نرخ ارز نیمایی در سال ۱۳۹۸ به ازای هر دلار ۱۱۰ هزار ریال و هم اکنون حدود ۱۹۵ هزار ریال است که این موضوع نیز با توجه به کرک اسپرد(سود حاصل از پالایش) مثبت در اکثر فرآورده‌های تولیدی، بر سودآوری پالایشگاه ها اثر مثبت خواهد داشت.

مدیر امور مجامع و سهام نفت و گاز پارسیان در خصوص احتمال تعدیل عملکرد سه ماهه پالایشگاه‌ها که تیرماه در سامانه کدال منتشر شد، بیان کرد: صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری پس از دریافت اطلاعات جدید نرخ نفت خام و فرآورده های اصلی، تعدیل شده و از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

این مدیر مسئول در پاسخ به اینکه سهامداری پالایشگاه تبریز در پتروشیمی تبریز، چه تاثیری روی صورت‌های مالی پالایشگاه تبریز خواهد داشت، عنوان کرد: هیأت پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران با پذیرش سهام شرکت پتروشیمی تبریز در بازار دوم بورس تهران موافقت کرده و هم اکنون اقدامات لازم به منظور ثبت شرکت نزد سازمان بورس اوراق بهادار و سپس عرضه اولیه در حال انجام است و ظرف یک ماه آتی این شرکت در بورس اوراق بهادار عرضه اولیه خواهد شد. 

وی ادامه داد: ۵۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی تبریز در سنوات گذشته توسط پالایشگاه تبریز از سازمان خصوصی‌سازی با مبلغ حدود ۹۹۵ میلیارد تومان خریداری شده است که پیش‌بینی می‌شود، پس از عرضه اولیه (رقم قطعی آن بعد از روز عرضه مشخص خواهد شد)، سودآوری قابل توجهی برای پالایشگاه تبریز به همراه داشته باشد.