۰ نفر

مدیر سرمایه‌گذاری و طرح‌های سرمایه‌گذاری غدیر خبر داد:

تاثیر عرضه‌های اولیه شرکت‌های تابعه بر سهام«وغدیر»/ ۱۱زیرمجموعه غدیر در آستانه بورسی شدن هستند

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 463459
تاثیر عرضه‌های اولیه شرکت‌های تابعه بر سهام«وغدیر»/ ۱۱زیرمجموعه غدیر در آستانه بورسی شدن هستند

مدیر سرمایه‌گذاری و طرح‌های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از پیگیری فرآیند پذیرش مراحل پذیرش و عرضه ۱۱ شرکت زیرمجموعه این هلدینگ خبر داد و گفت: احتمال عرضه شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر(هلدینگ سیمان غدیر) به زودی در فرابورس وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، قاسمعلی جمالی، مدیر سرمایه‌گذاری و طرح‌های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به اینکه پتروشیمی تبریز نیز در حال تکمیل مدارک پذیرش است و احتمالاً دومین شرکت از زیرمجموعه‌های غدیر است که سهام آن در بورس عرضه می‌شود، افزود: علاوه بر این دو مجموعه، شرکت‌های‌ نیروگاه اوکسین، بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر(هلدینگ صنعت و معدن غدیر)، فولاد نی‌ریز غدیر، فولاد شاهرود، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، تیسا کیش، خدمات انفورماتیک راهبر (هلدینگ IT)، سیمان سفید شرق و معادن زغال‌سنگ سیمان شرق در حال تکمیل مدارک پذیرش هستند.

 وی ادامه داد: به منظور ایجاد شفافیت بیشتر در خصوص ارزش دارایی‌های هلدینگ‌های توسعه صنایع و معادن غدیر و همچنین هلدینگ برق و انرژی غدیر، ابتدا سهام شرکت‌های تابعه این شرکت‌ها در بورس یا فرابورس عرضه خواهد شد و پس از آن در صورت تایید پذیرش، سهام این دو هلدینگ نیز عرضه می‌شود.  

جمالی اضافه کرد: عرضه سهام شرکت‌های تابعه غدیر محدود به این لیست نخواهد بود و با اتمام طرح‌هایی نظیر آلومینیوم جنوب(سالکو)، نیروگاه خوزستان و .. سهام آنها نیز در فرآیند عرضه در بورس قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت‌هایی مانند هلدینگ سیمان غدیر و برخی از شرکت‌های فولادی از شهریورماه سال جاری تا پایان سال به تدریج در بازار عرضه خواهند شد و با توجه به لزوم انجام برخی از اصلاحات ساختاری و افزایش سرمایه در برخی از این شرکت‌ها سهام آنها نیز حداکثر در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در بازار سهام عرضه می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری غدیر به موانع پذیرش یا عرضه سهام در بورس اشاره و اظهار کرد: مهمترین چالش‌های این فرآیند، طولانی بودن مراحل پذیرش به دلیل تقاضای زیاد شرکت‌ها در صف پذیرش، لزوم تبدیل شرکت‌ها از سهامی خاص به سهامی عام، زمان‌بری فرآیند تقویم اموال، لزوم انجام افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در برخی از شرکت‌ها است.

ارزش‌گذاری عرضه‌ها

وی در خصوص برآورد ارزش حدودی این عرضه‌ها نیز گفت: ارزش‌گذاری شرکت‌های غیر بورسی باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری یا نهادهای مالی ذیصلاح نظیر شرکت های تامین سرمایه انجام شود، اما برای معرفی کلی هلدینگ سیمان غدیر مدیریت شرکت‌های سیمان سپاهان، سیمان شرق، سیمان کردستان، سیمان دشتستان را در اختیار داشته و در برخی از شرکت‌های سیمانی دیگر نیز سهامدار است. در حال حاضر این هلدینگ حدود ۱۰ درصد از کل تولید سیمان در کشور را در اختیار دارد.

جمالی ادامه داد: پتروشیمی تبریز نیز ظرفیت تولید بیش از ۸۱۵ هزار تن محصولات پلیمری و شیمیایی را در سال دارد و محصولات خود را تحت لیسانس معتبرترین شرکت‌های جهانی و بر اساس استانداردهای کیفی آن شرکت‌ها تولید می‌کند. از عمده‌‌ترین محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به پلی‌اتلین‌ها، پلی‌استایرن‌ها، پروپیلن و ABS اشاره کرد. همچنین، این شرکت جزء معدود تولیدکنندگان پلی‌استایرن در ایران است؛ خوراک مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع است که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز تامین می‌شود.

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری غدیر، نیروگاه اوکسین ظرفیت تولید حدود ۱۵۶ مگاوات ساعت برق را دارد و در حال حاضر دارای یک توربین گازی و ... است. همچنین، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال را دارد که با توسعه در دست اجرا به زودی به بیش از یک میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. این شرکت همچنین یکی از سهامداران طرح گندله سازی بهاباد است.

این مقام مسئول اضافه کرد: فولاد غدیر نی‌ریز جز طرح‌های فولادی هشت گانه با ظرفیت تولید حدود یک میلیون تن فولاد بوده که اکنون بخش احیاء مستقیم آن در حال بهره برداری و بخش فولادسازی آن در دست اجرا است. برنامه‌ریزی لازم جهت اجرای یک طرح گندله‌سازی در قالب این طرح انجام شده است.

وی در خصوص شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر نیز بیان کرد: این شرکت یک هلدینگ تخصصی در حوزه صنعتی و معدنی بوده که سهامدار شرکت‌هایی مانند فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، توسعه آهن و فولاد گل گهر، فولاد نی‌ریز، موتوژن، شرکت زاگرس مس سازان و اکتشاف معادن و صنایع غدیر است.

جمالی افزود: فولاد شاهرود ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰هزار تن انواع میلگرد و نبشی را دارد و شرکت تیسا کیش به طور متمرکز در جزیره کیش به عنوان یک شرکت ساختمانی فعالیت دارد. این شرکت از ادغام دو شرکت کیش رویای زندگی و تیسا کیش تشکیل شده و در حال‌حاضر برج‌های مسکونی رویا کیش، برج‌های مسکونی تیسا کیش و برج‌های تجاری تیسا کیش را در دست اجرا دارد. شرکت سیمان سفید شرق نیز زیرمجموعه شرکت سیمان شرق است که مدیریت آن در اختیار هلدینگ سیمان غدیر قرار دارد؛ ظرفیت تولید شرکت سالانه حدود ۳۱۵ هزار تن سیمان سفید است.

پتروشیمی تبریز مشابه پتروشیمی شازند/ هلدینگ سیمان غدیر مشابه سیدکو

مدیر سرمایه‌گذاری غدیر در خصوص مقایسه شرکت‌های در حال پذیرش این هلدینگ با شرکت‌های بورسی مطرح کرد: هرچند که ممکن است نتوانیم از نظر ظرفیت تولید، ترکیب محصولات تولیدی و یا نوع خدمات قابل ارائه، شرکت بورسی دقیقاً مشابهی برای شرکت‌های فوق‌ ذکر کرد، اما از نظر صنعت و ترکیب کلی محصولات و خدمات قابل ارائه، می‌توان گفت که پتروشیمی تبریز مشابه پتروشیمی شازند، توسعه صنعت و سرمایه غدیر(هلدینگ سیمان غدیر) مشابه سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان(سیدکو)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان مشابه آهن و فولاد ارفع، فولاد نی‌ریز در صورت تکمیل بخش فولادسازی مشابه فولاد ارفع و نیروگاه اکسین با ظرفیت ۱۵۶ مگاوات مشابه بورسی ندارد اما از نظر صنعت قابل مقایسه با نیروگاه گیلان(ظرفیت ۱۳۰۵مگاوات ساعت) است که به تازگی در بورس عرضه شده است.

به گفته این مقام مسئول، سیمان سفید شرق مشابه سیمان سفید نی ریز، معادن زغالسنگ سیمان شرق مشابه شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس، تیسا کیش مشابه شرکت ساختمانی آ.س.پ، خدمات انفورماتیک راهبر(هلدینگ IT) مشابه بورسی ندارد و شرکت فولاد شاهرود مشابه شرکت‌های فولاد امیرکبیرکاشان و فولاد آلیاژی یزد است.

تاثیر عرضه‌های اولیه بر ارزش بازار«وغدیر»

جمالی در خصوص میزان تاثیر این عرضه‌های اولیه بر صورت‌های مالی غدیر گفت: برای برآورد ارزش روز شرکت‌هایی که به طور مستقیم در مالکیت غدیر قرار دارند(هلدینگ سیمان غدیر و هلدینگ صنایع و معادن غدیر)، باید این شرکت‌ها توسط کارشناسان رسمی ارزش گذاری شوند. بنابراین، درحال حاضر در خصوص ارزش و تاثیر آنها روی ارزش بازار غدیر نمی توان با قطعیت اظهارنظر کرد. 

وی افزود: برخی از شرکت‌ها به عنوان زیرمجموعه هلدینگ‌های تخصصی غدیر محسوب می‌شوند که عرضه اولیه آنها موجب ایجاد ارزش افزوده بالایی برای هلدینگ‌های مذکور خواهد شد، به طور کلی، عرضه سهام شرکت‌های تابعه در بورس منجر به شفافیت بیشتر ارزش دارایی‌های تحت مالکیت غدیر خواهد شد و در نهایت از این محل می‌تواند بر ارزش بازار سهام غدیر نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

مدیر سرمایه‌گذاری غدیر ادامه داد: هلدینگ‌های چند رشته‌ای مانند غدیر با توجه به اساسنامه نمی‌توانند تمام سود حاصل از فروش را به صورت سود نقدی تقسیم کنند و حداکثر ۲۰ درصد از سود فروش قابل تقسیم است؛ باقی سود باید به اندوخته سرمایه‌ای منتقل شود تا بعد صرف افزایش سرمایه و پروژه‌های توسعه‌ای شرکت شود. بنابراین، منابع حاصل از فروش را نمی‌توان به طور مستقیم میان سهام‌داران توزیع کرد، اما این منابع مالی در آینده می‌تواند طرح‌های توسعه‌ای را به ثمر برساند. 

به گفته جمالی، با عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس، آنها جزو دارایی‌های قرار می‌گیرند که از دید فعالان بازار، ارزش افزوده آنها در خالص ارزش دارایی‌ها(NAV) محاسبه می‌شود و این در حالیست که مبنای ارزش‌گذاری هلدینگ‌های چند رشته‌ای به دلیل ماهیت فعالیت، بر اساس خالص ارزش دارایی‌هایی است. 

حمایت سهام‌داران عمده از سهم

مدیر سرمایه‌گذاری غدیر در خصوص حمایت‌هایی که از سهام غدیر انجام می‌شود، بیان کرد: در حال‌حاضر سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در چهرچوب قوانین سازمان بورس و در قالب بازارگردان به طور کامل از سهام غدیر در بازارسرمایه حمایت می‌کنند و در صورت نیاز در آینده این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین سرمایه‌گذاری غدیر نیز طی روزهای گذشته در چهارچوب قوانین بازار، حمایت قابل ملاحظه‌ای از سهام شرکت‌های زیرمجموعه داشته است و این مهم در صورت نیاز باز هم ادامه خواهد داشت.