۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه/ بازار سهام جذابیت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران دارد

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶
کد خبر: 456713
تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه/ بازار سهام جذابیت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران دارد

امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه گفت: جریان نقدینگی همچنان به سمت بازار سرمایه ادامه داشته و این بازار، جذابیت‌های لازم را برای نگهداشت پول و سرمایه افراد دارد و شاهد خروج سرمایه از کلیت بازار سهام نیستیم.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: اتفاقی که در شرایط فعلی در بازار سرمایه به وقوع پیوسته، جابه‌جایی سرمایه میان گروه‌ها و نمادها است.

وی افزود: گروه پالایشی‌ها و سهام مشابه در بازار سرمایه به دلیل تصور و تلقی بازار از عرضه این نمادها در ETF  دولتی بوده و این تصور چه درست و چه غلط، روند تقویت‌کننده‌ای را به وجود آورده است. همچنین طرف عرضه نیز از افزایش قیمت این نمادها استقبال کرد و شاهد عرضه‌های سنگین از سوی اشخاص حقوقی بزرگ در این نمادها با قصد اصلاح یا بازگرداندن روند صورت نمی‌گرفت.

امیرباقری اضافه کرد: اما بازار سرمایه در نقطه‌ای به موضوع اشباع قیمتی سهم‌ها پی خواهد برد و بازار سرمایه، سهم‌ها را دست به دست می‌کند. انتظار ما درخصوص نمادهای پالایشگاهی، تداوم روند اصلاح بود. اما هیجان‌زدگی موجود در بازار موجب خرید سهم در کوچک‌ترین تغییر قیمت مثبتی که اعمال می‌شود، فارغ از ارزندگی و تطابق آن با بنیاد شرکت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما چنین رفتارهایی تا حد مشخصی ادامه می‌یابد و در نقطه‌ای، عرضه‌ها از تقاضا پیشی خواهند گرفت. امروز نیز علی‌رغم اینکه بسیاری از نمادهای پالایشی با سطح مثبت، صف خرید را تشکیل دادند، به دلیل عدم تناسب قیمت‌ها با فاندامنتال خود و رسیدن به سقف قیمت با عرضه مواجه شدند.

وی اظهار داشت: انتظار ما این است که اصلاح زمانی – قیمتی در این گروه رخ دهد. البته باید توجه داشت که مفهوم اصلاح با ریزش متفاوت است.

امیرباقری تصریح کرد: کوتاه شدن مدت اصلاح برخی از سهم‌ها تا زمانی که جریان نقدینگی از کلیت بازار سرمایه خارج نشود، نگران‌کننده نیست. ما انتظار داریم اصلاح سهم‌ها که لازمه تداوم روند صعودی در میان‌مدت و بلندمدت بوده و بخشی از بازار است، در برخی از گروه‌ها رخ دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی از گروه‌ها از ارزش ذاتی خود به دنبال رشد گروه‌هایی مانند پالایشی‌ها عقب افتاده‌اند. برخی از نمادها که از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند، جایگاه نفت را برای ایران پر خواهند کرد و نقش اساسی در اقتصاد دارند، به دلیل رشد برخی از گروه‌های دیگر که از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌اند، جا مانده‌اند.

وی درخصوص شرایط بازار طلا تصریح کرد: در میان‌مدت و بلندمدت، شاهد روند افزایشی قیمت قیمت طلا خواهیم بود. پیشنهاد من به سرمایه‌گذاران نهادی مانند بانک‌ها، بانک مرکزی، صندوق‌های طلا و... سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. اما در بازار طلای داخلی به دلیل وجود اهرم دلار که با واهمه‌ای به دلیل انتظار اصلاح درون کانالی و همگرایی میان بازار دولتی و آزاد، با آن رفتار می‌شود، نوساناتی دارد. به طور حتم در شرایط فعلی، بازار بورس که نمادها و صنایع زیادی را در خود دارد، ارزنده‌تر از بازارهای موازی است.