بیشتر صندوق‌های ETF «سهامی» در این هفته مانند شاخص کل بورس درجا زدند، صندوق واسطه‌گری مالی یکم باز هم با کاهش قیمت مواجه شد و معاملات صندوق ارزش آفرین بیدار باعث شد قصر آرزوهای عده‌ای فرو ریزد.

اقتصاد آنلاینسپهر علی‌یاری؛ صندوق‌های ETF «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط یک درصد زیان به سرمایه‌گذاران خود وارد کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها یک درصد رشد یافت در حالی که شاخص کل بورس بدون بازدهی خاصی به نقطه اول خود بازگشت.

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق آسمان سپهر آشنا (آسام) با ۱۳.۳ درصد رشد قیمت بود و NAV این صندوق ۸.۶ درصد افزایش یافت. بیشترین حباب نیز به صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) تعلق داشت که پس از رشد ۱۰ درصدی قیمت با انحراف مثبت ۸.۲ درصدی به استقبال هفته بعد رفت.

قیمت عجیب صندوق مالی یکم

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق واسطه‌گری مالی یکم اختصاص داشت؛ صندوق «دارا یکم» در غیاب بانک ملت که مجامع عادی و فوق‌العاده خود را پشت سر می‌گذارد با افت ۹.۳ درصدی قیمت مواجه شد.

اگر تنها NAV یا همان خالص ارزش دارایی‌های صندوق را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهیم فاصله ۲۳ درصدی قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد اما با نگاهی به صف فروش دو سهام بانک صادرات و تجارت می‌توان فهمید نیمی از دارایی‌های صندوق مالی یکم با خطر افت ارزش مواجه است.

از طرف دیگر سهام بانک ملت با سهم بیش از ۴۰ درصد از دارایی‌های این صندوق  ۱۰ روزی می‌شود که مورد معامله قرار نگرفته که با توجه به تحولات سریع بورس، سرمایه‌گذاران لازم است با پیش‌بینی قیمت «وبملت» NAV تعدیل شده را خودشان به دست آورند.

فروشندگان این هفته «دارا یکم» شاید اصلاح قیمت «وتجارت» و «وبصادر» را ادامه‌دار دانسته و یا آن‌را به سهام بانک ملت نیز تعمیم داده باشند، اما آن‌چه که مشخص است صندوق واسطه‌گری مالی یکم به دلیل عدم تبعیت از قوانین مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در سهام» گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز با دید کوتاه مدت نمی‌باشد.

عملکرد صندوق‌های مبتنی بر طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۱۲.۴ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۴.۶ درصد رشد قیمت داشت و با صف خرید در حدود سه درصد زیر قیمت بازار آزاد به معاملات هفته خود پایان داد.

صندوق پشتوانه سکه طلای کیان (گوهر) بیشترین بازدهی (۱۴.۱ درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه سکه طلای مفید (عیار) نیز که هفته قبل بیشترین حباب را داشت کمترین بازدهی (۹.۳ درصد) را به ثبت رسانید.

مداخله ناظر بازار

از نکات قابل توجه این هفته مداخله ناظر بازار در خصوص صندوق ارزش آفرین بیدار بود که به دلیل اختلاف قابل توجه قیمت سفارشات با خالص ارزش روز دارایی‌های صندوق (بیش از ۳۰ درصد) از انجام معاملات «ارزش» جلوگیری کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اغلب مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که تجربه زیادی نداشته و در عین حال می‌خواهند همگام با شاخص بورس کسب سود نمایند اما ورود سفته‌بازان و سوءاستفاده از دانش کم افراد یا خلاءهای قانونی باعث می‌شود تنها راه در دسترس مدیران بورس توقف و یا ابطال معاملات باشد.

به نظر می‌رسد سیستم‌های نظارتی هنوز قدرت یا انگیزه شناسایی افراد متخلف و سودجو را نداشته و یا اینکه قوانین موجود اهرم تنبیه و بازدارندگی ناچیزی دارند لذا آسان‌ترین راه‌حل باقی‌مانده همان دستکاری معاملات است.

صندوقهای-قابل-معامله-5.9