۰ نفر

جزئیات تشکیل بورس پنجم

۳۰ درصد بورس مسکن به مردم می‌رسد

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 455341
 ۳۰ درصد بورس مسکن به مردم می‌رسد

دبیر شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار از مصوبه یکصدوهشتادوهفتمین جلسه این شورا برای تأسیس بورس املاک، مستغلات و امتیازات با سرمایه ثبت‌شده پنج‌هزار میلیارد تومانی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حسن قالیباف اصل اظهار داشت: تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت‌وساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و ابزار تأمین مالی آن به این شکل وجود ندارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات، شامل 35 درصد تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی، 35 درصد نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی و 30 درصد نیز عامه مردم خواهند بود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: بنا بر این مصوبه مقرر شد که سه گروه سهامداری در این بورس به‌عنوان سهامداران مشارکت داشته باشند و 35 درصد از این سهام در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی خواهد بود که توسط اتاق تعاون و اتاق بازرگانی مشخص شده است و فعالان صنعت ساخت‌وساز و ساختمان کشور در آن حضور خواهند داشت.

قالیباف گفت: 35 درصد گروه سهامداری نیز مربوط به نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی است که  مالکیت بخش عمده‌ای از زمین‌های کشور را در اختیار دارند.

وی در ادامه گفت: 30 درصد از سهام بورس جدید نیز از طریق پذیره‌نویسی عام عرضه خواهد شد که صرفاً اشخاص حقیقی می‌توانند با مشارکت در این پذیره‌نویسی به‌عنوان سهامدار حقیقی سرمایه‌گذاری کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز مکلف شده است که مقدمات لازم را فراهم کند تا هرچه سریع‌تر زمینه‌های تأسیس این بورس مهیا و حداکثر تا چهار ماه آینده، نهایی شود.

دبیر شورای‌عالی بورس ابراز کرد: تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت‌وساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و تأمین ابزار تأمین مالی آن به این شکل وجود ندارد.

قالیباف کمک به شفافیت و نقدشوندگی در حوزه املاک و همچنین ابزارسازی برای تأمین مالی ساخت‌وساز در حوزه مسکن را از اهداف اصلی تشکیل این بورس عنوان کرد.