بعد از کاهش نرخ دلار قیمت صندوق‌های پشتوانه طلا ریزش داشت اما عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حتی بهتر از شاخص کل بورس بود.

اقتصاد آنلاینمحمدمهدی اسفندیاری؛ صندوق‌های ETF «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۱.۵ درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران خود رساندند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها چهار درصد رشد یافت در حالی که شاخص کل بورس رشد ۳.۲ درصدی را به ثبت رسانید.

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق آسمان آرمانی سهام (آساس) با ۶.۸ درصد رشد قیمت بود و NAV این صندوق ۴.۱ درصد افزایش یافت. بیشترین حباب نیز به صندوق تازه‌وارد ارزش آفرین بیدار تعلق داشت که با انحراف قیمت ۱۰.۸ درصدی به استقبال هفته بعد رفت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق ثروت‌آفرین پارسیان اختصاص داشت؛ صندوق «ثروتم» که آخر هفته قبل ۱۳.۵ درصد بالاتر از NAV ابطال قیمت داشت علی‌رغم رشد ۳.۸ درصدی خالص ارزش روز دارایی‌هایش با افت ۹.۵ درصدی قیمت مواجه شد و به تعادل رسید.

در طول هفته جاری صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین ضرر ۷.۴ درصدی به سرمایه‌گذاران خود تحمیل کردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه پس از رفع محدودیت نوسان یک درصدی در نهایت ۲.۲ درصد افت قیمت داشت.

صندوق پشتوانه سکه طلای مفید (عیار) که سابقه حباب ۲۸ درصدی داشت بیشترین زیان را در بین گروه صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا به بار آورد و قیمت آن ۹.۲ درصد کاهش یافت اما همچنان بیشترین انحراف قیمت را دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری در سهام ارزش آفرین بیدار از همان اولین ساعت پذیره‌نویسی در ۲۷ خرداد مورد توجه خریداران بسیاری قرار گرفته بود به طوری که سقف صندوق را به چهار برابر مقدار اولیه افزایش دادند و باز هم نتوانستند تمام تقاضا را پاسخ دهند.

همانند روزهای نخست معاملات «دارا یکم»، صندوق «ارزش» نیز به سرعت به سمت بزرگتر شدن حباب پیش می‌رود اما برنامه‌های بلندمدت مدیران آن به احتمال زیاد مانع از رشد نامعقول قیمت شود و عطش خریداران با صدور واحدهای جدید کنترل شود.

صندوقهای-قابل-معامله-5.2