۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

برنامه هلدینگ «خودکفا» برای افزایش سرمایه 600درصدی/ پاییز ۹۹، بهار سهامداران خودکفایی می‌شود؟

۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۸
کد خبر: 453516
برنامه هلدینگ «خودکفا» برای افزایش سرمایه 600درصدی/ پاییز ۹۹، بهار سهامداران خودکفایی می‌شود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت خودکفای آزادگان چهارشنبه گذشته برگزار شد و سهامداران به انباشت سرمایه ۳۷۰میلیارد تومانی رای دادند تا مسیر را برای افزایش سرمایه ی بیش از ۶۰۰درصدی هموار کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، میزان سرمایه (ارزش اسمی) «خودکفا» در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 حدودا ۶ برابر ارزش اسمی خود، سود شناسایی کرده است. به عبارت دقیق‌تر این شرکت موفق شده است در سال مالی گذشته بیش از 412 میلیارد تومان سود شناسایی کند.

طی مجمعی که روز چهارشنبه برای تصویب صورت‌های مالی شرکت برگزار شد، سهامداران ترجیح دادند این سود محقق شده، تقسیم نشده و به حساب سود انباشته منتقل شود تا شرکت بتواند از این محل افزایش سرمایه بیش از 600 درصدی را در برنامه خود قرار دهد.

برنامه «خودکفا» برای تجدید ارزیابی

طبق آنچه در جلسه مجمع عنوان شد و همچنین با توجه به گزارش‌های افشا شده در کدال، موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت نیز که در دستور کار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، «خودکفا» می‌تواند تا پایان سال با احتساب سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، دست‌کم هزار درصد افزایش سرمایه داشته باشد.

از آنجا که شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خودکفایی آزادگان (شامل شرکت‌های گروه مینو) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت اقدام به ثبت افزایش سرمایه کرده‌اند و با در نظر گرفتن استانداردهای حسابداری، شرکت، بنابر ضرورت باید افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین را هم انجام دهد چراکه شرکتهای زیرمجموعه این کار را انجام داده‌اند و شرکت خودکفایی به عنوان شرکت مادر ملزم به این افزایش سرمایه است. بنابراین افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (به ویژه زمین) را باید تقریبا قطعی دانست.

به نظر می‌رسد هلدینگ خودکفایی آزادگان قصد دارد می‌خواهد از شرکت‌های اصلی و فرعی خود که در بورس فعالیت می‌کنند پیشی بگیرد تا هلدینگ مادر بودن را در عمل به نمایش بگذارد. در حال حاضر برخی شرکت‌های زیرمجوعه «خودکفا» سرمایه‌های ثبتی به مراتب بیشتری از شرکت مادر دارند. به عنوان مثال تعداد سهام نماد «غپینو» در حال حاضر بیش از 6 میلیارد سهام است، تعداد سهام نماد «غصینو» نیز در حال حاضر بیش از 4میلیارد سهام است.

ارتقا نماد و جدایی از بازار پایه

از طرف دیگر به نظر می‌رسد که تهاتر سهام شرکت‌های اصلی و فرعی از شرکت خودکفا در ماه گذشته با موسسه پیام آزادگان نشان دهنده آن است که خودکفا به دنبال رفع موانع ارتقا نماد است و با این کار دو نشان را به یک تیر زده است. اول اینکه موانع ارتقا نماد را برداشته است و احتمالا به زودی باید شاهد ارتقا نماد آن از بازار پایه باشیم و از سویی دیگر یک سهامدار عمده قابل اعتماد را برای حمایت از این سهم بنیادی در کنار خود تعریف کرده است. یکی از مشکلاتی که باعث می‌شد «خودکفا» در بازار پایه فرابورس باقی بماند، ترکیب سهامدارای شرکت که مشکلات آن در حال مرتفع شدن است.

نکته جالب توجه در خصوص شرکت، تهاتر انجام شده با موسسه پیام آزادگان است که سود قابل توجهی را در سه ماهه اول برای شرکتهای زیر مجموعه ایجاد کرده است از جمله می‌توان به افشاهای صورت گرفته در کدال به سود شرکت معین آزادگان اشاره کرد که موجب شناسایی سود بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در شرکت خودکفایی شده است. بررسی سیاست تقسیم سود «خودکفا» در شرکت‌های زیرمجموعه نشان از آن دارد که شرکت قصد دارد سودهای محقق شوده را به طور کامل تقسیم کند و به حساب سود انباشته انتقال دهد. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که سرمایه شرکت در سال آینده می‌تواند به ارقام 2 تا 3هزار میلیارد تومان برسد. 

علاوه بر افزایش سرمایه‌های متعددی که «خودکفا» در راه دارد، توجه به عملکرد مهمترین زیرمجموعه این شرکت نیز خالی از لطف نیست. بررسی صورت‌های مالی شرکت صنعتی مینو نشان می‌دهد که «غصینو» در سه ماهه سال جاری بیش از 387 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته هزار و 200 درصد رشد نشان می‌دهد و این شرکت در سه ماهه اول امسال بیشتر از کل سود سال مالی ۹۸، سود شناسایی کرده است. از آنجا که ٨٠ درصد شرکت مذکور متعلق به «خودکفا» است می‌توان به جرات گفت که شاید اگر خودکفا مجبور به تهیه تلفیق سه ماهه برای سال٩٩ بود، بدون اغراق شناسایی ۲ هزار میلیارد تومان سود در صورت‌های تلفیقی شرکت دور از ذهن نبود. حال باید منتظر انتشار صورت‌های تلفیقی شش ماهه این هلدینگ که در پایان شهریورماه منتشر می‌شود باشیم و رقم رویایی سود شناسایی شده این هلدینگ را به نظاره بنشینیم.