۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش 20 درصدی معاملات بازار سرمایه/ کاهش کارمزد معاملات چه تاثیراتی خواهد داشت؟

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۲
کد خبر: 449445
کاهش 20 درصدی معاملات بازار سرمایه/ کاهش کارمزد معاملات چه تاثیراتی خواهد داشت؟

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار از طریق تخصیص کارمزد ارکان به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار، کاهش و تخصیص کارمزدهای ارکان بازار از معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس را تصویب کرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت‌های بورس اوراق بهادار، فرابورس، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت‌های کارگزاری از معاملات سهام و حق تقدم به میزان ۲۰ درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله کاهش یافت.

این موضوع از یک مرداد ماه سال جاری اجرا می‌شود. سقف نرخ کارمزد حاصل از خرید و فروش سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به میزان ۲۰ درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هرمعامله کاهش می‌یابد.

بدیهی است با کاهش هزینه معاملات، حجم معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش می‌یابد. در نتیجه این امر، استقبال از بورس تداوم خواهد داشت و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب خواهد کرد. البته این امر بر درآمدهای عملیاتی شرکت‌های اشاره شده نیز تاثیر خواهد گذاشت که نتیجه آن، پس از اجرایی شدن طرح کاهش کارمزدها نشان داده می‌شود.

همچنین کاهش کارمزد، سرعت معاملات را برای افرادی که در کوتاه مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند، افزایش داده و این امر منجر به افزایش نقدینگی در بازار خواهد شد.

معادل 30 درصد از حق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت فناوری و رایان بورس به حسابی نزد صندوق تثبیت بازار واریز خواهد شد.

کارمزد کارگزاران نیز با کاهش اندک به میزان پنج درصد از ۰.۰۰۰۸ به ۰.۰۰۷۶ خرید و فروش رسیده که تغییرات اعمال شده، منجر به کاهش ۷.۵ درصدی هزینه معاملات شده است. این اقدام، درآمد کارگزاری‌ها را کاهش چندانی نمی‌دهد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران گلایه‌های بسیاری را از کارمزد بالای کارگزاری‌ها و عدم تطابق ارائه خدمات با میزان این کارمزد کرده‌اند. در نتیجه، بسیاری از مشتریان کارگزاری‌ها، اجرایی شدن کاهش کارمزد معاملات را مناسب می‌دانند.

نظرات زیادی درخصوص کاهش کارمزد معاملات از سوی افرادی که در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند یا قصد ورود به بازار را دارند، در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.​

Screenshot001

Screenshot003

 

 

Screenshot