۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ماجرای سهام عدالت از آغاز تاکنون/ آزادسازی کامل سهام عدالت، تا پایان سال انجام می‌پذیرد

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 446044
ماجرای سهام عدالت از آغاز تاکنون/ آزادسازی کامل سهام عدالت، تا پایان سال انجام می‌پذیرد

در سال ۱۳۸۴ و به دنبال تفسیر جدید رهبر جمهوری اسلامی ایران از اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغ شد. اصل ۴۴، خصوصی سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را مجاز می‌شمرد.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ مجوز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در حالی از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است که مطابق با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، می‌بایست اداره بنگاه ‌های کوچک و بزرگ اقتصادی به بخش‌های غیردولتی، اعم از عمومی، تعاونی و خصوصی واگذار و نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستیقم بنگاه‌ها به سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت تبدیل شود.

در طرح توزیع سهام عدالت، پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری سال 1384، با توزیع سهام 49 شرکت دولتی مشمول اصل 44، با اهداف "تامین عدالت اجتماعی"، "فقرزدایی" و "گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران" موافقت شد.

مطابق مواد 34 تا 38 اصل 44 قاون اساسی، دولت مجاز است در اجرای سیاست گسترش و مالکیت عمومی با هدف تامین عدالت اجتماعی، تا 40 درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه‌های قابل واگذاری را به 6 دهک پایین درآمدی جامعه واگذار کند.

نهم اردیبهشت ماه سال جاری، ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت از سوی مقام معظم رهبری صادر شد. از دهم اردیبهشت ماه، به مشمولان سهام عدالت که حدود 49 میلیون نفر هستند، فرصت داده شد تا چنانچه قصد دارند سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

آزادسازی کامل سهام عدالت تا پایان سال ۹۹ صورت می‌گیرد.

برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. در مدیریت مستقیم، فرد مالکیت و مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد. همچنین در مدیریت و مالکیت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و سرمایه‌گذاری، عملا مالکیت را در دست خود دارد ولی مدیریت را به این نهادها واگذار می‌کند.

افراد باید اگاهی کامل اقدام به انتخاب روش مستقیم کنند. چنانچه فرد این روش را انتخاب کند، برای شخص کد بورسی صادر شده، اطلاعات فرد به شرکت ارسال می‌شود و دیگر حق تغییر روش را ندارد.

همچنین از میان حدود 49 میلیون دارنده سهام عدالت، بیش از دو میلیون نفر در قید حیات نیستند و مطابق با قانون، سهام عدالت این افراد به ورثه قانونی آنها تعلق می‌گیرد.

در حال حاضر ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد، ۳۵ مورد شرکت بورسی و ۱۴ مورد غیر بورسی هستند.

به گفته سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت هم اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی بیش از 15 میلیون تومان و سهام 500 هزار تومانی بین 7 تا 8 میلیون تومان است.

نظرات مختلفی درخصوص فروش سهام عدالت از سوی کارشناسان و مسئولان مربوطه مطرح شده است. اما بسیاری از افراد، به مشمولان سهام عدالت، نگهداری این سهام و عدم فروش سریع آن توصیه می‌کنند. زیرا سهام عدالت، ارزش زیادی داشته و در طولانی مدت، سود بیشتری را برای فرد فراهم می‌کند.

سهام عدالت، دارایی فرد محسوب می‌شود و فرد با فعال بودن در بازار سرمایه می‌تواند در سبد سهامی خود، سهام شرکت‌ها را ببیند. اگر فرد در بورس فعالیتی ندارد، با مراجعه به سایت اعلام شده توسط سپرده‌گذاری، می‌تواند سهام خود را مشاهده کند.

در ابتدا، ابهامات زیادی درخصوص نحوه آزادسازی سهام عدالت مطرح بود و بسیاری از افراد با روش‌های فروش این سهام، آشنایی نداشتند. این امر، نگرانی‌هایی را درخصوص ایجاد التهاب در زمان خرید و فروش سهام عدالت در بورس ایجاد کرد. اما با گذشت زمان و شفاف سازی در این مورد، از میزان نگرانی‌ها کاسته شد و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، بازار سرمایه به دلیل رشد و توسعه زیاد در دو سال اخیر، توانایی جذب نقدینگی بالایی را که به وسیله سهام عدالت وارد می‌شود، دارد.