۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عبور شاخص کل بورس از سقف تاریخی/ رالی جدید رشد قیمت‌های سهام رسما کلید خورد!

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 444137
عبور شاخص کل بورس از سقف تاریخی/ رالی جدید رشد قیمت‌های سهام رسما کلید خورد!

شاخص کل بورس تهران طی معاملات امروز از سقف تاریخی خود عبور کرد و در محدوده یک میلیون و 68هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز پس از 15 روز کاری دوباره به سقف قبلی خود رسید و از آن عبور کرد. نماگر بازار در تاریخ 22 اردیبهشت ماه برای اولین بار در تاریخ به سطح یک میلیون و 46 هزار واحدی رسیده بود. اقبال عمومی به بازار سهام به عنوان مهمترین دلیل رشد بورس تا 22 اردیبهشت معرفی می‌شد.

از آن تاریخ به بعد اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام آغاز شد. این روند نزولی تا 7 خرداد ماه ادامه داشت و در این تاریخ شاخص به محدوده 913هزار واحد هم رسید. از مهمترین دلایل افت قیمت‌ها در هفته‌های گذشته می‌توان به ابهامات آزادسازی سهام عدالت، ابهامات در فروش باقی مانده دارایی دولت (فروش واحدهای ETF دولتی)، جذابیت بازارهای موازی و نوسان در بازارهای ارز و طلا و درجا زدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی اشاره کرد.

هراس از آزادسازی سریع سهام عدالت شاید مهمترین دلیل افت قیمت‌‎های سهام در هفته‌های گذشته بود. بر اساس این گزارش در هفته‌های گذشته حدود ۱۳ میلیون نفر برای مدیریت مستقیم سهام عدالت خود اقدام کردند. این در حالی بود که 46 میلیون نفر می‌توانستند به طور بالقوه فروشنده سهام عدالت باشند. پس از مراجعه تنها ۵۰۰ هزار نفر به بانک‌ها جهت فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود، زمزمه‌هایی ایجاد شد مبنی بر اینکه بخش زیادی از آن ۱۳ میلیون نفر تصمیم فروش فوری سهام خود را نداشته و قصد دارند تا در زمان مناسب‌تری دارایی خود را نقد کنند.

همچنین استقبال کم از خرید واحدهای ETF دولتی با نماد «دارا-یکم» تبدیل به یکی از مضوعاتی شده بود که به نگرانی درباره روند آتی بازار سهام دامن می‌زد. اما به نظر می‌رسد که رفته‌رفته فعالان بازار سهام از تنزیل ریسک ETFها در تحلیل‌های خود منصرف شده‌اند.

این اتفاقات در کنار جذاب شدن قیمت اغلب سهم‌ها و بهبود نرخ‌های جهانی به ویژه قیمت نفت خام باعث شد تا در اواخر هفته پیش، موج جدیدی از ورود نقدینگی به بورس شکل گیرد. تبادل زندانی‌ها میان ایران و ایالات متحده نیز به جبران افت قیمت‌ها سرعت بیشتری بخشید به نحوی که امروز با رشد نزدیک چهار درصدی مقدار شاخص کل بورس سقف قبلی این شاخص یعنی مقدار یک میلیون و ۵۰ هزار واحد شکسته شد و تقریباً می‌توان گفت زیان افرادی که در سقف قبلی وارد شده بودند جبران شد.

از نگاه فنی، عبور قیمت‌ها یا شاخص‌ها از سقف‌های قبلی می‌تواند نشانه مهمی در راستای ایجاد هیجان خرید و ورود نقدینگی جدید به بازار سهام باشد. از این رو، هرچند که صعود قیمت‌های سهام از اواسط هفته گذشته آغاز شده بود، اما حالا با عبور شاخص از سقف قبلی به نظر می‌رسد که رالی صعودی جدید در بازار سهام رسما آغاز شده است.

گفتنی است که حرکت دسته‌جمعی قیمت‌ها در حالی رقم خورد که ابهامات در خصوص سفارش‌های فروش سهام عدالت همچنان وجود دارد، گفته شده که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت افرادی که درخواست خود را به بانک‌ها داده بودند یعنی تقریباً ۱۵ درصد از جمع سفارشات فروش به وجه نقد تبدیل شده، با لحاظ کردن سفارش‌های فروشی که مستقیماً در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد نباید پرونده عرضه‌های سهام عدالت را مختومه دانست.