۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سهام آمریکا از بحران کووید-19 عبور کرد؟/ روزهای رویایی بورس آمریکا با وجود درگیری با کرونا

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۶
کد خبر: 442956
بازار سهام آمریکا از بحران کووید-19 عبور کرد؟/ روزهای رویایی بورس آمریکا با وجود درگیری با کرونا

به رغم درگیری شدید آمریکا با ویروس کرونا و وضعیت ناگوار اقتصادی آن، بازار بورس این کشور شاهد روند صعودی بوده است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با توجه به نرخ بیکاری بی‌سابقه، رکود شدید اقتصادی و نرخ مرگ و میر بالا بر اثر بیماری کووید-19، اخبار بد همچنان ادامه دارد، اما با این حال، بازار بورس در طول ماه آوریل و مه قدرت گرفت و بسیاری از ضرر و زیان‌های وارد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا در هفنه‌های نخست را جبران کرد.

گفتنی است که در روز پنجشنبه، ارزش سهام نزدک، اس اند پی500 و داوجونز به ترتیب در شاخص 9.369، 3.030 و 25.401 واحدی بسته شدند که 36.6، 35.4 و 36.6 درصد افزایش را از پایین‌ترین سطح خود در ماه مارس تجربه کردند.

در حالی که سهام اس اند پی500 و داوجونز هنوز کمی در وضعیت قرمز برای سال 2020 قرار دارند، اما سهام نزدک در اوایل ماه مه وارد منطقه مثبت شد.

چرا بازار سهام پس از سقوط در ابتدای شیوع بیماری همه‌گیر، به یک باره بهبود خود را آغاز کرد؟ در حالی که برخی استدلال می‌کنند این وضعیت به این دلیل است که بازار سهام دو ماه جلوتر بوده و روند صعودی اخیر بر فرض بهبود سریع است، عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که ارتباط بین بازار و واقعیت قطع شده و در نهایت منجر به سقوط دیگری خواهد شد.

قابل ذکر است که مت کینگ، رئیس استراتژی اعتباری در Citigroup در یادداشت اخیر خود نوشت: "شکاف بین بازارها و داده‌های اقتصادی هرگز بزرگتر از این نبوده است." وی افزود که بازگشت Vشکل اقتصادی را بسیار بعید می‌داند.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، هر سه شاخص اصلی بازار بورس ایالات متحده در تاریخ 23مارس سقوط کرده‌اند، زمانی که شمار موارد تایید شده مبتلایان به بیماری کووید-19 در این کشور به 43هزار نفر رسید. از آن زمان به بعد، شیوع بیماری به میزان قابل توجهی بدتر شده، 1.7میلیون آمریکایی را آلوده کرده و سبب مرگ بیش از 100هزار نفر تا تاریخ 28مه شده است.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر عملکرد شاخص‌های اصلی بازار بورس آمریکا از ابتدای سال تا کنون را مشاهده می‌کنید؛

8