۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

تعطیلی بازار سکه بورسی، «طلا» را حبابی می‌کند/ تاثیر قیمت‌های جهانی بر طلا

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبر: 440365
تعطیلی بازار سکه بورسی، «طلا» را حبابی می‌کند/ تاثیر قیمت‌های جهانی بر طلا

مرادی، معامله‌گر کالا گفت: تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه طلا، اقدام درستی به‌نظر نمی‌رسد. زیرا بسیاری از شرکت‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران در این بازار اقدام به خرید کرده‌اند و اصرار دارند که خرید خود را ازطریق سپرده‌های کالایی تحویل بگیرند.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ رویا مرادی، معامله‌گر کالا در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: اشخاص زیادی نمی‌توانند به‌صورت نقد، سرمایه‌های خود را تحویل بگیرند. زیرا بایستی، برای مثال از اصل بودن سکه مطلع‌شوند و احتمال جابه‌جایی‌ها را کمترکنند.

وی افزود: به‌نظر من بایستی ظرفیت خزانه‌ها بیشتر شود تا بازار به تعادل برسد. هنگامی که اصل بازار در عرضه و تقاضا به تعادل‌نرسد، با تعطیل‌شدن بازار گواهی سپرده سکه طلا در بازار طلا، حباب ایجاد می‌شود.

مرادی اظهارداشت: با تعطیل‌شدن بازار آتی سکه نیز در سال‌های گذشته، قیمت سکه از سه میلیون تومان که در بازار آتی معامله می‌شد، به مرز هشت میلیون تومان رسید. گفته می‌شد که بازار آتی، خط معاملات را تعیین می‌کند، اما اینگونه نبود. طبیعی است که با بالارفتن قیمت دلار و طلای جهانی، قیمت سکه نیز بالا می‌رود.

این معامله‌گر کالا تصریح‌کرد: نمی‌توان گفت که با تعطیل‌شدن بازار گواهی سپرده سکه طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با حباب مواجه می‌شوند. زیرا اگر سکه، پایین‌تر یا مساوی با ارزش ذاتی خود معامله‌شود، دچار حباب نمی‎‌شوند. شاید موج خریدارها بیشترشود و این امر حباب را ایجاد می‌کند.

وی اضافه‌کرد: باید دید چه اتفاقی در بازار سهام رخ می‌دهد. زیرا میزان استقبال و نوسانات از آن بر بازار طلا تاثیرگذار است.

مرادی بیان‌کرد: با تعطیل‌شدن بازار گواهی سکه، 15هزار کد بورسی فعال در این بازار، بایستی به‌صورت حضوری مراجعه‌کنند و سرمایه خود را تحویل‌گیرند. یکی از مشکلاتی که با تعطیلی بازار با آن مواجه می‌شویم، حضور گسترده مردم برای دریافت است.

این معامله‌گر کالا گفت: به‌نظر من، مقام‌های ناظر ناچار به بازگشایی بازار گواهی هستند. با تعادل در بازار سکه، احتمال بازگشایی بازار وجوددارد. بازار گواهی شبیه به بازار آتی نیست که به‌طور کلی تعطیل‌شود. زیرا امکان خرید و فروش راحت را فراهم می‌آورد.

وی اظهارداشت: با تغییر دارایی پایه، تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود. زیرا هر چیزی که به‌عنوان دارایی قرار بگیرد، نوسانات خود را پس از گذشت مدتی نشان خواهدداد.