۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تجدید قوای شاخص بورس در روزهای آینده

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۲
کد خبر: 439802
تجدید قوای شاخص بورس در روزهای آینده

یک کارشناس بازار سرمایه به علت افت بیش از ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس در بازار امروز اشاره کرد و گفت: علت اصلی این افت، اصلاح موقتی است که از قبل پیش‌بینی شده بود و بازار باید به طور حتم آن را تجربه می‌کرد اما امیدواریم بازار تا دو روز آینده به روند صعودی خود بازگردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا تاج‌برارزیابی خود از افت شدید شاخص بورس در معاملات امروز بازار افزود: بازار امروز چهره دیگر از معاملات خود را نشان داد، روند صعودی شاخص بورس به صورت مداوم و ایجاد صف‌های خرید طولانی با پنج درصد سود به صورت روزانه به عنوان ماهیت اصلی هیچ یک از بازارهای  مالی در دنیا تلقی نمی‌شود.

وی ادامه داد: بازار ۵۰ روز طوفانی را در روزهای گذشته پشت سر گذاشت و سرمایه‌گذاران سودهای کلانی را در این مدت کسب کردند که در هیچ جای دنیا شاهد همچنین بازاری نبودیم.

تاج‌بر با بیان اینکه رشدی که برای یکسال پیش‌بینی شده بود در کمتر از یک ماه اتفاق افتاد، گفت: روند صعودی را که شاخص در پیش گرفته بود به صلاح بازار نبود و حتی شائبه‌هایی از سوی برخی افراد مطرح شد که بازار سرمایه دارای حباب است و با توجه به اینکه بازار سهام در حال دوری کردن از اصول اولیه بود؛ بنابراین حالتی از قمار را به خود گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، روند منفی که اکنون بازار در پیش گرفته است چندان ادامه‌دار نخواهد بود و شاخص بورس بعد از ۱۰ درصد اصلاح دوباره به روند اصلی خود باز می‌گردد.

وی اظهار داشت: سهامداران تازه‌وارد که اقدام به خریدهای هیجانی در بازار کرده بودند باید روی دیگر بازار را می‌دیدند و از طرف دیگر سهم‌ها رشد شتابانی را تجربه کرده بودند که بهتر بود تا نقدینگی هر چه زودتر بین سهم‌ها جابجا شود.

تاج‌بر خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر در بلندمدت برای بازار مثبت ارزیابی می‌شود و سرمایه‌گذاران باید این را بدانند که قرار نیست بازار همیشه با صف‌های طولانی خرید و افزایش پنج درصدی قیمت سهام همراه باشد.

عوامل تاثیرگذار بر افت اشخص بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عامل تاثیرگذار بر افت شاخص بورس گفت: موضوعی که زمینه اصلاح بازار سهام را فراهم کرد حبابی اعلام کردن شاخص بورس از سوی برخی کارشناسان بود که این موضوع زمینه ترس بین سهامداران و تصمیم‌گیری‌های هیجانی از سوی این افراد را فراهم کرد، همچنین برخی افراد به سودهای کلانی دست پیدا کردند که تصمیم گرفتند از طریق ذخیره سود به صورت موقت از بازار خارج شوند.

وی ادامه داد: اطلاعیه‌ای مبنی بر بازگشایی نماد ایران خودرو و اختصاص ۱۰۰ هزار کد به هر سهم منتشر شد که این موضوع موقعیت جذاب و شبه عرضه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد تا بتوانند شانس خود را برای خرید سهام خودرویی امتحان کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته شاخص بورس تا پایان سال۹۹  به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید، افزود: رشد پرشتاب برای بازار خوب نیست بلکه معاملات باید به صورت متعادل در مسیر خود قرار بگیرند زیرا رشد شتابان روزهای منفی سنگینی را با خود به همراه خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه رشدهای پرشتاب شاخص بورس به سود بازار نیست، خاطرنشان کرد: بهترین شکل برای بازار ایران یک شکلی از صعود کم شیب و به صورت متعادل است.

به گفته تاج بر، سهامداران باید در این بازار سهامداری کنند و سهم‌های بنیادی که توسط سهامداران عمده حمایت می‌شود را با دید میان‌مدت نگهداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در حال فاصله گرفتن از سهم‌های کوچک است، اظهار داشت: گروه بانک، خودرو، پالایشی و پتروشیمی در وضعیت کنونی  با اقبال بازار مواجه شده اند.